درخواست تعیین تعرفه نقل و انتقال واحد‌های مسکن مهر به دفتر هیات دولت ارسال شد
درخواست تعیین تعرفه نقل و انتقال واحد‌های مسکن مهر به دفتر هیات دولت ارسال شد

  وزارت راه و شهرسازی به منظور پوشش هزینه نقل و انتقال و اجرای طرح‌های زیربنایی و روبنایی درخواست تعیین تعرفه نقل و انتقال واحد‌های مسکن مهر را به دفتر هیئت دولت ارائه کرده است. وزارت راه و شهرسازی با هدف پاسخگویی به تقاضای مالکان مسکن مهر برای نقل و انتقال واحدهای خود و بهبود […]

 

وزارت راه و شهرسازی به منظور پوشش هزینه نقل و انتقال و اجرای طرح‌های زیربنایی و روبنایی درخواست تعیین تعرفه نقل و انتقال واحد‌های مسکن مهر را به دفتر هیئت دولت ارائه کرده است.

وزارت راه و شهرسازی با هدف پاسخگویی به تقاضای مالکان مسکن مهر برای نقل و انتقال واحدهای خود و بهبود فضای کسب و کار و رونق بخشی به بازار مسکن، تامین باقیمانده سهم آورده متقاضیان از طریق خریداران، جلوگیری از واسطه‌گری و شکل‌گیری پرونده‌های متعدد اختلافی میان طرفین معامله و واسطه‌ها در مراجع قضایی پیشنهاد تعیین تعرفه برای پوشش هزینه‌های نقل و انتقال واحدهای مسکونی مهر را به هیئت وزیران ارائه کرده است.

وزارت راه و شهرسازی درخواست کرده است به سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید اجازه داده شود در صورت درخواست مالکین اعیانی واحدهای مسکونی مهر (بیمه تمام و تمام شده فاقد سند تک برگی) در قراردادهای ۹۹ ساله اجاره‌ای، جهت نقل و انتقال واحدهای مسکونی مهر به خریداران، نسبت به تعیین و دریافت تعرفه نقل و انتقال متناسب با وضعیت هر شهر و با تشخیص و تایید هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و هیئت مدیره سازمان ملی زمین ومسکن اقدام نمایند.

درآمد حاصل از نقل و انتقال واحدهای مسکونی مسکن مهر به حساب دستگاه ذی‌ربط نزد خزانه واریز و ۱۰۰ درصد درآمد حاصله صرف پوشش هزینه نقل و انتقال و اجرای طرح‌های زیربنایی و روبنایی مسکن مهر همان شهر‌ها می‌گردد.

گفتنی است: درخواست وزارت راه و شهرسازی هم اکنون در حال رسیدگی در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت است.

 

 

۳۰ درصد حاشیه‌نشینان از مهاجران شهری هستند

 

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، سکونتگاه‌های غیررسمی و مسائل مربوط به آن را نیازمند یک نظام برنامه‌ریزی جدی خواند تا به وسیله آن بتوان این مساله را مدیریت کرد.

مجید روستا در نشست تخصصی از «حاشیه نشینی تا اسکان غیررسمی در ایران» که در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها برگزار شد، اظهار داشت: سکونتگاه‌های غیررسمی(حاشیه نشینی) باید به عنوان یک نظام برنامه‌ریزی نگریسته شود و در این خصوص مشارکت مردم در بهبود این شرایط بسیار مهم و موثر است.

وی ادامه داد: مباحث مربوط به حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی نیازمند تدوین یک برنامه اقدام مشترک است که همه ذینفعان و دستگاه‌های مرتبط در آن حضور یابند و انجام وظیفه کنند.

روستا گفت: همچنین در مقوله حاشیه‌نشینی موضوع پیشگیری از گسترش این سکونتگاه‌ها نیز از ارزش خاصی برخوردار است که در این خصوص باید برنامه‌ریزی شود؛ زیرا جامعه به شدت به سوی شهری شدن پیش می‌رود و بخش عمده‌ای از کسانی که به سوی شهرنشینی گرایش پیدا می‌کنند، افرادی هستند که دارای درآمد پایین هستند؛ بنابراین نیازمند اساسی برای مدیریت این موضوع هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: از موضوع حاشیه‌نشینی در گذشته با عناوینی مانند کپرنشینی، مفت‌آباد و حلبی‌آباد یاد می‌شد که امروز این بحث به عنوان حاشیه نشینی مطرح می‌شود اما آنچه در این خصوص مهم است و بنده به آن اعتقاد دارم باید به آن اطلاق شود، سکونتگاه‌های غیررسمی است.

روستا گفت: در این سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل اینکه خدمات آموزش، بهداشت و مسائل فرهنگی برنامه‌ریزی نشده است، برنامه‌های خودانگیخته ایجاد خواهد شد که به همراه خود آسیب‌های اجتماعی فراوانی را خواهد داشت.

وی اعلام کرد: در سکونتگاه‌های غیررسمی افرادی زندگی می‌کنند که متاسفانه ارزش کار اقتصادی آن‌ها دیده نمی‌شود و بیشترین چیزی که از آن‌ها قابل مشاهده است، آسیب‌های اجتماعی ناشی از این مناطق است که ناشی از دسترسی نداشتن این افراد به امکانات است.

روستا اظهار داشت: دنیا به سوی تجربه یک زندگی شهری پیش می‌رود و در حال حاضر در ایران جمعیت شهری ما ۷۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. در صورتی که نرخ رشد جمعیت در تهران ۲ و یک دهم است، شاهدیم که جمعیت تهران در حال افزایش است که این امر ناشی از مهاجرت‌هایی است که به تهران انجام می‌شود و شامل گروه‌های کم درآمد است که نیاز به خدمات رفاهی و شهری دارند، بنابراین به سوی تهران مهاجرت می کنند.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در سکونتگاه‌های غیررسمی یا حاشیه‌نشینی افرادی هستند که از روستاها و شهرها مهاجرت کرده‌اند و در این میان ۳۰ درصد از آنها افرادی کم‌درآمدی هستند که از مناطق شهری به حاشیه‌نشینی پناه آورده‌اند.

وی اعلام کرد: در مناطق حاشیه‌نشین مسکنی که این افراد در آن زندگی می‌کنند، فاقد سند مالکیت است و بنابراین خدمات شهری و زیرساخت‌ها در آن یافت نمی‌شود و افراد در این خصوص در مضیقه هستند.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: راهکارهایی در این خصوص ارائه شده که یکی از آنها اعطای خدمات دولتی به مناطق حاشیه نشین و تبدیل آن‌ها به بافت شهری بود.

روستا گفت: در ایران موضوعات مهمی مانند خشکسالی، ریزگردها، مسائل طبیعی و بیکاری موجب شده که مردم جابه جا شوند و به شهرها مهاجرت کنند.

وی با اشاره به اینکه در ایران موضوع حاشیه‌نشینی دارای سابقه ۴۰ تا ۵۰ سال است، گفت: این پدیده همواره نادیده گرفته شده، اما بعد از مدتی که از حاشیه‌نشینی گذشت طرح آمایش سرزمینی درنظرگرفته شد تا اینکه این مسائل حل شود اما متاسفانه اجرا نشد.