در نمایشگاه گردشگری تهران چه گذشت؟
در نمایشگاه گردشگری تهران چه گذشت؟

  نیلوفر منصوری- دبیر گروه گردشگری/ سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشورمان در حالی به کار خود پایان داد که فعالان این حوزه معتقدند با وجود کاستی‌ها و معایبی که دارد، فرصتی است برای ایرانگردی کوتاه در تهران. در عین حالی که همزمان می‌توان در جریان تنوع محصولات صنایع دستی کشور قرار گرفت و خرید کرد […]

 

نیلوفر منصوری-
دبیر گروه گردشگری/

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشورمان در حالی به کار خود پایان داد که فعالان این حوزه معتقدند با وجود کاستی‌ها و معایبی که دارد، فرصتی است برای ایرانگردی کوتاه در تهران. در عین حالی که همزمان می‌توان در جریان تنوع محصولات صنایع دستی کشور قرار گرفت و خرید کرد و با لباس متنوع و رنگارنگ اقوام ایرانی آشنا شد و طعم خوراک ها و نوشیدنی های محلی را چشید و با گروه های موسیقی محلی و آهنگ حرکات آن ها همراه شد، این امکان را در اختیار گذاشته تا برای سفر در تعطیلات نوروز برنامه ریزی کرد و با اقامتگاه های بومی و روستایی و قیمت ها و خدمات آن ها بیشتر آشنا شد.

 

امسال، پس از ۱۲دوره، نمایشگاه گردشگری به مجری جدید که سابقه برپایی نمایشگاه‌هایی در باکو و عراق در حوزه گردشگری سلامت را داشته واگذار شد. وزیر میراث فرهنگی در نشستی با تورگردانان کشور که در روز اول بهمن ماه برگزار شده بود، گفته بود؛ برخی می‌گفتند که فردی چندین سال هست که نمایشگاه گردشگری تهران را برگزار می‌کند و سود زیادی می‌گیرد ما جلوی آن را گرفتیم و به شرکت خودمان دادیم که منافع شخصی نیز پشت آن نباشد و اگر سودی حاصل می‌شود نیز به حوزه گردشگری برگردد.
فعالان گردشگری در طول نمایشگاه چشمشان به عملکرد مجری نمایشگاه بود که نمایشگاه گردشگری را با صنایع دستی ترکیب کرده بود. در واقع دو نمایشگاه در یک نمایشگاه آن هم همزمان با سرمای زیاد پایتخت. این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شد که دسترسی به سالن‌های صنایع دستی و گردشگری آن از خیابان سئول و درهای جنوبی نمایشگاه راحت‌تر می کرد. ساعت کار نمایشگاه از ۹ صبح تا ۱۷ عصر بود که دیروز به اتمام رسید.
ورودیه نمایشگاه برای هر نفر ۲ هزار تومان بود که مراجعه کنندگان می توانستند از درهای مختلف نمایشگاه تردد کنند. با توجه به سرمای بی سابقه تهران، اما استقبال مردم بخصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه خوب بود و به دلیل تعطیلات افراد زیادی خود را به نمایشگاه رسانده بودند اما به دلیل شلوغی گیت های صادره کننده کارت بلیط با صف طولانی و معطلی و ناراحتی بازدیدکنندگان همراه بود. فضای باز نمایشگاه و برگزاری مراسم موسیقی، فولکور، جشنواره اقوام و عشایر، غرفه های فروش سوغات و خوراکی و غذا، از استقبال مردمی برخوردار بود. کباب های لوله ای و سبزیجات تا غذاهای محلی و فست فودها فضا را با دود و بوی خاص خود آغشته کرده بودند.

تبلیغ لیموزین عروسی به جای خودروهای سفر
بوی کباب محوطه باز ورودی سالن‌های ۴۱ و خلیج فارس و ۴۰ را پر کرده بود و دل هر رهگذری را می‌برد ولی برای آنها که داخل این سالن‌ها بودند بوی کباب از یک ساعتی به بعد آزار دهنده شده بود به نحوی که غرفه داران می‌گفتند در پایان روز به جای عطر بوی کباب گرفته‌ایم!
هرچند بوی کباب و روغن داغ در فضای باز نمایشگاه آزاردهنده بود، اما بساط چادرهای عشایر و نمایش پوشش و غذای محلی و فروش سوغات و خوراکی های محلی فرصت چشیدن طعم های متنوعی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده بود و یک اتوبوس گوجه‌ای رنگ که به ابتکار راننده و مالکش داخل آن تغییر دکور داده شده بود؛ به عنوان اولین لیموزین ایران برای اجاره و استفاده در جشن‌ها و مراسم عروسی تبلیغ می‌کرد.

امضاهایی برای همدلی با چینی‌ها
امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور چین، به پاس همدلی با مردم این کشور و جلوگیری از اتفاقاتی که گاهاً باعث آزردن خاطر گردشگران چینی در سراسر جهان شده است، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی بنری را تهیه کرده بود که در آن به سه زبان فارسی، انگلیسی و چینی عبارت «قوی باش ووهان» و هشتگ «ویروس‌ها می‌میرند مهربانی هرگز» با یک بیت از شهر سعدی (بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند) و تصاویری از دیوار چین و تخت جمشید به عنوان میراث جهانی دو کشور درج شده بود. در فضای خالی آن نیز افراد مختلف امضا می‌کردند. یکی از امضاها متعلق به وزیر میراث فرهنگی بود که به زبان فارسی آرزوی روزهای خوش و سلامتی را کرده بود! سفیر چین نیز یکی دیگر از امضا کنندگان بود که در مراسم افتتاح نمایشگاه به همراه مسئولان گردشگری و وزیر میراث فرهنگی یک صدا شعار زنده باد ووهان را سردادند. حالا آن طور که معاونت گردشگری گفته می‌خواهند این بنر را به شهر ووهان چین بفرستند تا در یکی از میادین شهر نصب شود منتها اگر این اتفاق بیفتد و تا آن زمان همه امضاها پاک نشود!

 

تلفیق موسیقی و رقص و مذاکره
در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری، مردمی که آمده بودند تا از رقص‌ها و خوراک و هر آنچه که مربوط به سفرهای نوروزی شأن است استفاده کنند تا فعالان گردشگری که بتوانند در میان این فضا اگر موسیقی بگذارد مذاکراتی هم با هم صنفان خود انجام دهند. یکی از انتقادهایی که سال ها به این نمایشگاه می شود همخوانی موسیقی در میان غرفه های تخصصی گردشگری است. صدای موسیقی در سالن ها زیاد بود و مانع از گفت و گوی مردم با یکدیگر می شد. از انتقادات دیگری که وارد است، طراحی غرفه ها بود که بیشتر غرفه ها یکسان طراحی شده بودند و هیچ ایده و جذابیت متفاوتی برای آنها درنظر گرفته نشده بود. همه بخش ها و غرفه ساده و شبیه بهم بودند. فقط تفاوت عمده در چیدمان وسایل سالن و غرفه ها بود.
از دیگر انتقاداتی که به نمایشگاه وارد بود، یخ زدگی معابر نمایشگاه بود که به دلیل سرمای شدید، موجب احتیاط زیاد بازدیدگنندگان برای تردد بود.

کارگاه های آموزشی
در جریان نمایشگاه، کارگاه های آموزشی هم برگزار می شد که معمولا شرکت در آن ها رایگان بود. کارگاه ها و نشست های تخصصی گردشگران، بومگردانف طبیعت گردان، صنایع کسب و کارهای خلاق و کارگاه های اصول گردشگری جامعه بنیاد و توانمندسازی جوامع محلی با تکیه بر دانش بومی و برند آفرینی دیجیتال در گردشگری و دو کارگاه آشنایی با مبانی پرنده نگری و کارآفرینی و اشتغالزایی در گردشگری با رویکرد آینده پژوهی برگزار شد.