شهردار کرمانشاه از نصب روزشمار برای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه ظرف چند روز آینده خبر داد و گفت: تلاش می کنیم این پروژه را تا اردیبهشت سال آینده تحویل دهیم. نادر نوروزی در نشست با مدیران خبرگزاری های استان وضعیت برخی پروژه های در حال اجرا در سطح شهر کرمانشاه و نیز برنامه های […]
شهردار کرمانشاه از نصب روزشمار برای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه ظرف چند روز آینده خبر داد و گفت: تلاش می کنیم این پروژه را تا اردیبهشت سال آینده تحویل دهیم.
نادر نوروزی در نشست با مدیران خبرگزاری های استان وضعیت برخی پروژه های در حال اجرا در سطح شهر کرمانشاه و نیز برنامه های آتی مجموعه شهرداری را تشریح کرد.
نوروزی در این نشست که جمعی از معاونین و مدیران شهرداری هم حضور داشتند، با بیان اینکه امسال هدف گذاری کرده ایم دو برابر سالهای قبل آسفالت در سطح شهر کرمانشاه انجام دهیم، گفت: طی ۱۰ سال گذشته بطور میانگین سالانه ۸۰ تا ۹۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر کرمانشاه انجام می شد که امسال تا این مقطع از سال ۱۳۰ هزار تن آسفالت انجام شده و برآورد ما این است تا پایان سال این میزان به ۲۰۰ هزار تن برسد.
وی اولویت آسفالت را نیز با معابر شهرک های حاشیه ای و محلات کمتربرخوردار دانست و گفت: امسال محلاتی آسفالت شدند که تا پیش از این آسفالت نشده بودند.
وی به پروژه ساخت تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه نیز اشاره کرد و با اشاره به سرعت گرفتن اجرای این پروژه، گفت: بزودی برای این پروژه روزشمار نصب خواهیم کرد تا مردم بدانند چه زمانی افتتاح خواهد شد. ضمن اینکه کار دز این پروژه دو و یا حتی سه شیفته خواهد شد تا هرچه زودتر تکمیل شود.
نوروزی با بیان اینکه تمام تلاش خود را خواهیم کرد این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن اجرایی شود و نوعی رکورد در اجرای این پروژه را به ثبت برسانیم، افزود: دنبال می کنیم تا این تقاطع را اردیبهشت سال آینده تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه وضعیت ترافیک کرمانشاه نیازمند بازنگری جدی است، افزود: معابر کرمانشاه با حجم ترافیک موجود همخوانی ندارد.
نوروزی با بیان اینکه در شهر کرمانشاه هم در بحث تردد و هم توقف مشکل داریم، گفت: در بافت مرکز کرمانشاه نیازمند احداث چندین پارکینگ هستیم که البته پروژه هایی در حال ساخت است. از سوی دیگر سرعت تردد در شهر کرمانشاه پایین و بطور میانگین ساعتی ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر است که باید به ساعتی ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر برسد که احداث پروژه هایی نظیر تقاطع های غیرهمسطح به این موضوع کمک می کند.
شهردار کرمانشاه با بیان اینکه تقویت شبکه حمل و نقل عمومی کرمانشاه در دستورکار است، گفت: ۱۰۵ دستگاه اتوبوس خریدرای شده که تا پایان سال بطور کامل وارد شهر کرمانشاه می شوند. همچنین ۱۰۰ دستگاه ون جدید هم خریداری خواهد شد.
نوروزی به وضعیت شهربازی کرمانشاه هم اشاره کرد و با بیان اینکه دلیل طولانی شدن واگذاری این پروژه به سرمایه گذار نداشتن طرح مطالعاتی برای این پروژه بوده، گفت: اکنون طرح مناسبی برای شهربازی کرمانشاه تهیه شده و بزودی فراخوان جذب سرمایه گذار آن داده می شود. معتقدم با مطالعاتی که صورت گرفته و طرح دقیق و مناسبی که تهیه شده، سرمایه گذاران از آن استقبال خواهند کرد و کرمانشاه در اینده صاحب یک شهربازی مدرن می شود.
وی به آخرین وضعیت پروژه قطارشهری کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: هشت سال هیچ اعتباری به این پروژه داده نشده بود که با پیگیریهای انجام شده اکنون حدود ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه داریم. در سفر رییس جمهور هم ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای قطار شهری کرمانشاه مصوب شد و تلاش داریم فاز اول پروژه را تکمیل کنیم.
وی به پروژه پیاده راه خیابان مدرس که پیش از این قرار بود اجرا شود نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل طول زیاد مسیر میدان آزادی تا چهارراه مدرس امکان تبدیل این مسیر به پیاده راه وجود ندارد، اما معتقدم می شود مسیر میدان آیت الله کاشانی تا میدان شهرداری که حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر طول دارد را سنگفرش کرده و به پیاده راه تبدیل کنیم. همچنین شاید بتوان مسیر بین چهارراه نوبهار تا چهارراه سی متری را هم تبدیل به پیاده راه کرد. البته اجرای این طرح ها هنوز قطعی نیست و منوط به این است که مطالعات ترافیکی آنها جوابگو باشد.
شهردار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه تخلفات ساختمانی در شهر کرمانشاه بالاست، افزود: برای کاهش این تخلفات سه راهکار در نظر گرفتیم. نخست آنکه جریمه تخلفات را افزایش دهیم که در شورا مصوب شده است. راهکار دوم پیشگیری از وقوع تخلفات ساختمانی است که به این منظور مناطق هشتگانه شهرداری با جدییت به این موضوع ورود خواهند داشت و راهکار سوم این است که در کمیسیون ماده پنج در جاهایی که امکانش وجود دارد و با لحاظ تامین پارکینگ و در نظر گرفتن عرض معابر، اضافه تراکم قانونی بدهیم.
وی افزود: با این راهکارها امیدواریم شاهد کاهش تخلفات ساختمانی باشیم، کما اینکه در شش ماهه امسال هم شاهد کاهش این تخلفات بوده ایم.
نوروزی به تلاش برای ایجاد شفافیت مالی در شهرداری هم اشاره کرد و گفت: در گذشته شهرداری کرمانشاه حساب های بانکی متعددی داشت که با هدف ایجاد شفافیت مالی بسیاری از این حساب ها بسته شده و تعداد حساب های بانکی شهرداری بسیار محدود شده است. همچنین درآمدها و هزینه های شهرداری به صورت شفاف در معرض دید عموم است.
وی همچنین از تلاش برای تبدیل کرمانشاه به شهر هوشمند خبر داد و گفت: این امر به زیرساختهایی نیاز دارد، از جمله اینکه باید ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فیبرنوری در کرمانشاه کشیده شود که در این زمینه مذاکراتی را با دستگاه های مربوطه انجام داده و پیگیر انجام این کار هستیم.
شهردار کرمانشاه در بش دیگر سخنانش به اهمیت کار رسانه ها اشاره کرد و با بیان اینکه از نقد منصفانه استقبال می کنم، گفت: کار رسانه مهم است، اما نباید رسانه ها مسائل و منافع شخصی را بر منافع عموم ترجیح داده و مسائل شخصی را در کارشان دخیل کنند.
در این نشست معاونین شهرداری هم در خصوص حوزه کاری خود توضیحاتی ارائه دادند.
چرا برای حفر تونلِ قطار شهری کرمانشاه “TBM” نمیآوریم؟پروژه قطار شهری کرمانشاه به مرحله سخت و زمانبر حفر تونل رسیده، مرحلهای که به کندی پیش میرود و در خوشبینانه ترین حالت کار حفر تونل حداقل دو سال دیگر زمان نیاز دارد. در چنین شرایطی این سئوال پیش میآید که نمی شود از دستگاههایی نظیر TBM برای سرعت بخشیدن به کار استفاده کرد؟ مهدی غلامرضایی مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه؛ در پاسخ به این سوال استفاده از این دستگاه را برای تونل قطار شهری کرمانشاه به لحاط فنی امکان پذیر ندانست و اظهار کرد: این دستگاه برای تونل های طولانی استفاده می شود، چرا که طول خود دستگاه ۱۰۰ متر است و برای تونل های چند کیلومتری از آن استفاده می شود، درحالیکه از مسیر حفر تونل قطار شهری کرمانشاه تنها ۲٫۵ کیومتر آن باقی مانده است.
وی افزود: در حال حاضر حفر تونل قطار شهری تا محدوده سه راه نواب پیش رفته و تنها ۲٫۵ کیلومتر باقی مانده که کار حفر تونل به پایان رسیده و به میدان فردوسی برسیم.
این مسئول تصریح کرد: مشکل بعدی بحث بردن این دستگاه غول پیکر به داخل تونل است. برای این کار به شکافی به طول ۱۰۰ متر و عرض ۱۸ متر و عمق ۳۵ متر نیاز داریم و عملا باید خیابان مدرس را بشکافیم که جایی برای این کار نداریم و انجام این کار بسیار دشوار است.
غلامرضایی گفت: از طرفی راه اندازی دستگاه هم کار مشکلی است، چون تکه تکه باید وارد تونل شود و راه اندازی آن حدود یک سال زمان می برد که اگر طی این مدت کار حفر تونل را با شرایط فعلی پیش ببریم، کلی جلو افتاده ایم.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه افزود: مشکل بعدی این است که این دستگاه قابل برگشت نیست و باید از قسمت انتهای مسیر آن را خارج کرد، لذا باید از عمق ۶۰ متری که در میدان فردوسی هستیم به سطح خیابان آمده و مجددا یک شکاف عریض و طویل را برای خارج کردن دستگاه در این خیابان ایجاد کنیم و خارج کردن این دستگاه هم خودش چند ماه زمان نیاز دارد.
غلامرضایی خاطرنشان کرد: به تمام موارد بالا هزینه های بسیار بالای استفاده از این دستگاه را هم باید اضافه کرد.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه یادآور شد: در بالا بودن سرعت این دستگاه شکی نیست و پروژه دو ساله حفر تونل را با این دستگاه می توان ظرف چهار ماه انجام داد، اما به لحاظ فنی و مشکلات شرح داده شده استفاده از این دستگاه در تونل قطار شهری کرمانشاه امکان پذیر نیست.