خطوط ریلی کشور به ۱۴ هزار کیلومتر خط می رسد و اتصال پنج مرکز استان به ریل محقق شده و چهار استان دیگر نیز در دستور کارِ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل قرار دارد. این در حالی است که قول داده شده تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۳ هزار […]
خطوط ریلی کشور به ۱۴ هزار کیلومتر خط می رسد و اتصال پنج مرکز استان به ریل محقق شده و چهار استان دیگر نیز در دستور کارِ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل قرار دارد. این در حالی است که قول داده شده تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۳ هزار و ۹۵۶ کیلومتر مسیر جدید آزادراه، بزرگراه و خطوط ریلی با اعتبار ۲۴ هزار میلیارد تومان، به بهره برداری برسد.
در کل کشور، ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در دست ساخت است که ۸ پروژه ریلی بطول ۱۵۶۰ کیلومتر در اولویت قرار دارد. ۱۳۴۵ کیلومتر آزادراه نیز در قالب ۲۱ پروژه نیز در دست اجراست که ۹ طرح، به طول ۶۵۱ کیلومتر است و در بخش بزرگراهی نیز، ساخت ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در دست اجراست که ۱۷۶۱ کیلومتر آن در قالب ۳۲ طرح در اولویت ساخت تا پایان ۱۴۰۰ است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در اینباره خبر داده است: با وجود محقق نشدن پیشنهاد ۱۵ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صددیم تا ۱۹ پروژه را در حوزههای راه اصلی، بزرگراه، آزادراه و خطوط ریلی در اولویت قرار دهیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با وجود محقق نشدن پیشنهاد ۱۵ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صددیم تا ۱۹ پروژه را در حوزههای راه اصلی، بزرگراه، آزادراه و خطوط ریلی در اولویت قرار دهیم.
در پی ارائه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس در هفته گذشته، برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ردیف بودجه دستگاههای اجرایی، مبلغی حدود ۷۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. البته این به غیر بودجهای است که در قالب طرحهای اولویتدار دولت برای سال آینده برای همه دستگاههای اجرایی از جمله این شرکت در نظر گرفته شده است.
خیراله خادمی اظهار کرد: درخواست و پیشنهاد ما برای بودجه سال آینده با توجه به طرحهای در دست اجرا، ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان بود اما این عدد محقق نشده و به اندازه سنوات گذشته و حدود ۱۵ درصد افزایش داشتیم که البته با توجه به محدودیتهای دولت در این زمینه قابل درک است.
وی افزود: بر این اساس میتوانیم پروژههای خود را مجددا اولویت بندی کنیم و به میزانی که بودجه و اعتبار در اختیار ما و برای هر یک از آنها اختصاص داده شده در هر یک از طرحهای مذکور فعالیت انجام دهیم. البته با این لایحه بودجه مسلما برای سازمان برنامه و بودجه نیز اولویت با پروژههایی بوده که پیشرفت فیزیکی بیشتری داشتهاند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در همین راستا هشت پروژه ریلی به طول هزار و ۵۵۰ کیلومتر، ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر و دو پروژه در حوزه راهاصلی و بزرگراه به طول هزار و ۸۶۰ کیلومتر در اولویت قرار خواهند گرفت.
خادمی گفت: پروژههای اولویتدار همگی جزو آن دسته از طرحهای جهش تولید و مهم است که قطعا مد نظر همه قرار دارد.
این در حالی است که در حوزه ساخت و توسعه آزادراهها از مجموع ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید در برنامه کاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، نزدیک به ۱۲۰۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد. طبق برنامه، احداث ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور پیشبینی شده است. پس بر فرض احداث ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید، انتظار میرود، ۱۵۰۰۰ کیلومتر جاده بزرگراهی جدید در کشور احداث شود.
همچنین طول خطوط اصلی ریلی در ابتدای پیروزی انقلاب ۴۵۷۵ کیلومتر بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۱۱ هزار و ۲۲۶ کیلومتر رسیده که در مقایسه با آغاز انقلاب اسلامی ۶۶۵۱ کیلومتر افزایش داشته که نشان دهنده ۱۴۵ درصد افزایش معادل ۲.۵ برابر است. در این مدت به طور متوسط سالانه ۱۶۶ کیلومتر خطوط اصلی ریلی احداث شده است.
گفتنی است که بر اساس لایحه بودجه سال آینده، وزارت راهو شهرسازی و دیگر دستگاههای تابعه در حوزه حملونقل حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه دارند.
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ که هفته گذشته به مجلس ارائه شد، وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای تابعه حوزه حمل و نقل بودجهای بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال آینده خواهند داشت که بیشترین سهم را در این میان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دارد که مبلغی حدود ۷۸۰۰ میلیارد تومان است و پس از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بودجهای بالغ بر دو هزار و ۴۰۴ میلیارد تومان در رتبه دوم قرار دارد.
همچنین شرکت راهآهن بودجهای حدود دو هزار و ۱۲۸ میلیارد تومان برایش پیشبینی شده و پس از آن ستاد مرکزی وزارت راه با بیش از هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان در رتبه چهارم است.
نکته جالب توجه اینکه همه زیرمجموعههای وزارت راه و شهرسازی بودجه پیشنهادیشان افزایش پیدا کرد که در این میان می توان به رشد ۳۶.۵۵ درصدی بودجه پیشنهادی ستاد مرکزی وزارت راه اشاره کرد که بیشترین میزان افزایش را تجربه کرده است اما تنها دستگاهی که با کاهش بودجه نسبت به امسال مواجه شده شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است که بودجه پیشنهادی سال آینده اش نسبت به امسال ۱۶.۶۷ درصد کاهش یافته است. سازمان هواپیمایی کشوری نیز بودجهای معادل ۱۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برایش پیشبینی شده است.