رقبای قدرتمند چطور به تیم محبوبتان کمک می‌کنند؟
رقبای قدرتمند چطور به تیم محبوبتان کمک می‌کنند؟

سرمایه‌گذاری و تقویت تیم‌های لیگ برتر ایران از جمله استقلال، پرسپولیس، سپاهان، فولاد، تراکتور و گل گهر و همینطور بهبود کیفیت تیم‌هایی مانند نساجی، مس رفسنجان، ذوب آهن و ورود تیم‌های آینده‌داری مانند هوادار، ملوان و مس کرمان که به وضوع لیگ قدرتمندتری را نسبت به گذشته تشکیل داده‌اند، می‌تواند نوید روزهای بهتری را برای […]

سرمایه‌گذاری و تقویت تیم‌های لیگ برتر ایران از جمله استقلال، پرسپولیس، سپاهان، فولاد، تراکتور و گل گهر و همینطور بهبود کیفیت تیم‌هایی مانند نساجی، مس رفسنجان، ذوب آهن و ورود تیم‌های آینده‌داری مانند هوادار، ملوان و مس کرمان که به وضوع لیگ قدرتمندتری را نسبت به گذشته تشکیل داده‌اند، می‌تواند نوید روزهای بهتری را برای فوتبال ایران بدهد و از نظر فنی و اقتصادی منجر به بهبود اوضاع فوتبال ایران کمک کند.

همزمان با تلاش‌های بارسلونا برای بازگشت به جمع تیم‌های برتر اروپایی که با چالش‌های زیاد و ریسک بزرگ در ارتباط با فروش آینده باشگاه همراه بود، فلورنتینو پرس، مدیرعامل رئال مادرید به حمایت از این تیم پرداخته است. به اعتقاد او بازگشت بارسلونا به جمع قدرت‌های برتر به نفع لالیگا است؛ اتفاقی که می‌تواند در فصل پیش‌رو و سال‌های آینده از حیث قهرمانی و کسب جام به ضرر رئال مادرید تمام شود!
حتی پرس پا را فراتر گذاشت و یک شرکت مشاوره نزدیک به رییس رئال مادرید، در تضمین سرمایه‌گذاری چند صد میلیونی در این تابستان به بارسلونا کمک کرد.
پرس برای حمایت از اوج گیری بارسلونا دو دلیل کافی دارد؛ او ابتدا به درآمدهای تبلیغاتی ناشی از رقابت با این تیم فکر می‌کند و در وهله دوم به تاثیرگذاری مستقیم یک رقیب قدرتمند بر روی تیم خود اشراف دارد. در واقع پرس بر این باور است که بازگشت بارسلونا به قدرت به معنی اوج گیری دوباره ال‌کلاسیکو، چند قطبی شدن لالیگا و توجه ویژه شرکت‌های بزرگ به سمت لالیگا است که در نهایت منجر به افزایش درآمدزایی رئال مادرید
خواهد شد.
در واقع وجود بارسلونای قدرتمند بهانه‌ای کافی برای افزایش استانداردهای رقابتی در رئال مادرید است. هر چه رقیب قوی‌تر باشد، مدیران، مربیان و بازیکنان رئال مادرید تلاش خود را برای رسیدن به این تیم و در نهایت عبور از استانداردهای اروپا افزایش خواهد داد و تیم قدرتمندتری خواهد بود.
اگر به سه قهرمانی متوالی رئال مادرید در اروپا نگاه کنیم، شاهد قدرت همزمان بارسلونا در لالیگا خواهیم بود که در طول بازی‌های لیگ عملکرد باکیفیتی را از خود ارائه می‌داد و منجر به حفظ آمادگی و افزایش کیفیت رئال مادرید
هم می‌شد.
مثال مشابه برای این مساله، اوج گیری همزمان سیتی و لیورپول و حتی چلسی در لیگ جزیره است. افزایش استانداردهای قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و در نهایت حضور هر سه تیم در مراحل نهایی لیگ قهرمانان اروپا از تبعات افزایش کیفیت سیتی، لیورپول و در نهایت چلسی است.
رقبای قدرتمند چطور به تیم محبوبتان کمک می‌کنند؟
روایت‌های متعدی از تاثیرگذاری کلوپ و گواردیولا بر افزایش کیفیت این دو مربی و در نهایت سیتی و لیورپول وجود دارد که چطور رقابت در لیگ انگلیس، فوتبال این کشور را دستخوش تغییراتی کرد. اگر چه سیتی جام‌های بیشتری در لیگ برتر کسب کرده، اما افزایش سطح رقابت‌ها در انگلیس منجر به دو قهرمانی لیورپول و چلسی در لیگ قهرمانان اروپا شد.
خارج از زمین فوتبال نیز، این رقابت بر افزایش ارزش اقتصادی لیورپول و سیتی در سال‌های گذشته شده است چرا که هر دو تیم به جهت حضور در مراحل نهایی رقابت‌های باشگاهی، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاران بوده و درآمدهای تیم‌های انگلیسی دو، سه برابر سایر تیم‌ها در لیگ‌های‌ معتبر
اروپا است.
وقتی به فوتبال ایران نگاه می‌کنیم – که با ساختار آماتوری و نه چندان اقتصادی اداره می‌شود – تاثیر وجود یک تیم باکیفیت را در افزایش استانداردهای قهرمانی در مسابقات می‌بینیم. از زمان اوج گیری پرسپولیس در لیگ برتر ایران، به وضوح کف امتیازآوری برای قهرمانی در لیگ ایران افزایش یافته است. تا قبل از لیگ شانزدهم، تیم‌ها با حدود ۵۷ امتیاز هم به قهرمانی می‌رسیدند اما افزایش سطح فنی پرسپولیس، منجر به افزایش کیفیت استقلال و سپاهان هم شد. سپاهان در فصلی که ۶۵ امتیاز کسب کرده بود، به قهرمانی نرسید و سال بعد، استقلال برای عبور از پرسپولیس به ۶۸ امتیاز دست یافت تا به سلطه این تیم خاتمه دهد.
بر همین اساس است که بوندس لیگا که همواره زیر سلطه بایرن مونیخ قرار دارد، در قیاس با لیگ‌برتر، لالیگا و سری آ از جذابیت کمتری برای شرکت‌های بزرگ به منظور انجام تبلیغات برخوردار است.

 

 

 

 

عضو هیئت مدیره صنعت نفت آبادان:
نفت آبادان پیگیر دریافت حق پخش تلویزیونی است

روح الله محمدی در گفت‌وگویی با اشاره به نگرانی در خصوص وضعیت مالی و حق پخش تیم‌های لیگ برتری از جمله صنعت نفت آبادان، اظهار کرد: همه علاقه‌مندان فوتبال واقف هستند که فوتبال طبق قوانین و مقررات یکسری درآمدهای مشخص و مشروع از جمله حق تبلیغات محیطی، بلیط فروشی، حامی مالی، درآمد حاصل از فروش یا انتقال بازیکنان، حق پخش تلویزیونی و… دارد و باشگاه‌ها صرفاً از این طریق درآمدشان را تأمین می‌کنند و این مباحث در کشورهای صاحب فوتبال سال‌هاست که رفع شد.
وی افزود: طبق ماده ۹۴ قانون ششم توسعه تأمین درآمد باشگاه‌ها از سوی نهادهای دولتی به هر شکل و نحوی ممنوع و در حکم تصرف در اموال دولتی است؛ ضمن اینکه در بند «پ» ماده ۹۲ همان قانون دولت مکلف شده که تا پایان سال اول اجرای قانون ششم توسعه تمهیداتی را برای تقسیم تبلیغات پیش‌بینی کند که تاکنون به جز قوانین سنواتی بودجه (۱۳۹۹- ۱۴۰۱) اقدام دیگری از سوی دولت در این خصوص انجام نشده است.
محمدی ادامه داد: این در حالی است که از ابتدای سال آینده قانون برنامه هفتم پس از طی تشریفات تصویب توسط مجلس باید اجرا شود؛ بنابراین با وجود اینکه ذینفع اصلی پرداخت حق پخش باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال هستند و با وجود اینکه طبق قوانین سنواتی بودجه صرفاً ۳۰ درصد از حق پخش باید به باشگاه (فدراسیون‌های ورزشی) برسد و ۷۰ درصد آن به سیما منتقل شود، عملکرد کنونی در این حوزه و پرداخت نشدن حق پخش به باشگاه‌ها غیرعادلانه است به ویژه در فوتبال ما که فیرپلی مالی اصلاً رعایت نمی‌شود.
عضو هیئت مدیره صنعت نفت آبادان عنوان کرد: بعضی از باشگاه‌ها برای ادامه حیات خود از منابع مالی خاصی بهره می‌گیرند و برخی از باشگاه‌ها مانند صنعت نفت از هیچ حمایتی توسط دولت یا نهادهای عمومی بهره مند نیستند.
محمدی درباره اظهار نظر مسئولان صدا و سیما در خصوص «واریز حق تبلیغات محیطی و اسپانسر به حساب نزد خزانه» عنوان کرد: طبق قانون صرفاً باید حق پخش تلویزیونی به حساب خزانه منتقل شود و در هیچ کجای قانون گفته نشده که تبلیغات محیطی یا اسپانسرینگ باشگاه‌ها به حساب خزانه واریز شود؛ بنابراین برای این منظور حتی قانون بودجه سنواتی (۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) را بررسی کردم که هیچ اشاره‌ای به این موضوع در آن
نشده است.
عضو هیئت مدیره صنعت نفت آبادان افزود: بنابراین صحبت‌های مسئولان صدا و سیما بابت واریز دو مبلغ فوق تفسیری فاقد هرگونه ارزش و اعتبار حقوقی است و هیچ دلیل منطقی ندارد. حال اینکه مشکل اصلی جای دیگری است.
وی درباره پرداخت حق پخش تلویزیونی تصریح کرد: صدا و سیما با کمترین هزینه بازی فوتبال را پوشش می‌دهد اما بیشترین سهم آورده را از آن کسب می‌کند. تبلیغات قبل، حین و بعد از بازی نصیب سیما می‌شود و حتی در برنامه‌های جانبی خود از محتوای رویدادهای ورزشی از جمله فوتبال بهره می‌گیرد.
محمدی افزود: آنگاه مسئولان صدا و سیما معتقدند که باید تبلیغات محیطی و اسپانسرینگ به حساب خزانه واریز شود! کدام منطق حقوقی یا عقلی این موضوع را قبول می‌کند که یکی از منابع درآمد باشگاه‌ها که عمدتاً خصوصی هستند در حسابی دولتی بلوکه و ۷۰ درصد از آن به صدا و سیما
پرداخت شود؟!
وی بیان کرد: طبق ارقام حاصل از حق پخش صرفاً فوتبال بسیار بیشتر از مبلغی ست که صدا و سیما در سال‌های اخیر بابت حق پخش همه مسابقات ورزشی به حساب خزانه واریز کرده است؛ بنابراین از مدیران ارشد صدا و سیما درخواست می‌شود که به این مسئله ورود کنند و حق طبیعی ورزش به ویژه فوتبال را مطابق قانون پرداخت کند.
عضو هیئت مدیره باشگاه صنعت نفت در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه «موضع باشگاه نفت آبادان در خصوص دریافت حق پخش چیست؟» گفت: در این خصوص باشگاه صنعت نفت تابع سیاست‌های کلان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است اما حقوق خودش را هم پیگیری می‌کند.
وی افزود: به هر حال باشگاهی مانند صنعت نفت به حق پخش نیازمند است و قطعاً روی عملکرد تیم تأثیرگذار است چون در همه جای دنیا حق پخش بخش مهمی از درآمدهای باشگاه‌ها را شامل می‌شود.
محمدی ادامه داد: برخی پیشنهادات از مسئولان صدا و سیما در برنامه روز گذشته شبکه خبر در این مورد مبنی بر اینکه دولت مبلغ مشخصی را به عنوان حق پخش به صدا و سیما پرداخت و صدا و سیما عیناً به عنوان حق پخش به ورزش بدهد با روح قوانین پنج ساله توسعه و قوانین و مقررات ورزشی بین‌المللی در تعارض است.
عضو هیئت مدیره باشگاه صنعت نفت گفت: چنانچه قانونگذار این اراده را داشت و می‌خواست چنین کاری کند قطعاً مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری این موضوع را در قوانین و مقررات پیش بینی می‌کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد طرح چنین پیشنهاداتی واقعاً جای سوال دارد.

 

 

دبیرهیات فوتبال انزلی: برای میزبانی از استقلال آماده‌ایم
کار نیمه‌ تمام ۲۰ ساله را در ۲ ماه انجام دادیم

نریمان یوسفی در مورد وضعیت ورزشگاه سیروس قایقران انزلی برای میزبانی از استقلال در هفته دوم لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: ۲۶ مورد ایراد از ورزشگاه قایقران انزلی گرفته شده که از فرماندار محترم انزلی تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان شهرستان انزلی و استان گیلان همه پای کار آمده‌اند و مدام در حال فعالیت هستند تا ایرادهای ورزشگاه رفع شود.
وی افزود: مهم‌ترین ایرادهای ورزشگاه از جمله نور، ورودی‌های تماشاگران، جایگاه‌های ویژه، عقب رفتن نیمکت ذخیره ها از کنار زمین و… برطرف شده است. اسکوربورد ورزشگاه هم تعمیر شده است. باید بگویم کار نیمه تمام این ۲۰ سال در ۲ ماه اخیر در این ورزشگاه در حال انجام است. امروز نیز نماینده‌ای از سازمان لیگ برای بررسی مجدد ورزشگاه به انزلی خواهد آمد تا ورزشگاه را مورد ارزیابی قرار بدهد. دبیر هیات فوتبال انزلی تصریح کرد: در فصل گذشته در لیگ یک ورزشگاه قایقران انزلی با کمترین مشکل میزبان مسابقات در لیگ یک بود. حتی جشن قهرمانی را با حضور حداکثری هواداران در این ورزشگاه بدون هیچ مشکلی برگزار کردیم. در حال حاضر هم برای میزبانی از استقلال آماده‌ایم و مشکلی نیست با این حال منتظر حضور نماینده سازمان لیگ هستیم.
یوسفی در مورد اینکه قرار است این بازی با حضور تماشاگر برگزار شود یا نه گفت: تا این لحظه چیزی به ما نگفته‌اند اما آمادگی حضور تماشاگر را هم در ورزشگاه داریم.

 

 

 

کمیسیون اصل نود:
افراد پرونده‌دار نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنند
علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت ۳ نامزد حاضر در انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: همانطور که ریاست محترم کمیسیون اصل نود موضع رسمی کمیسیون را در رسانه‌ها اعلام کرد، این کمیسیون نسبت به حضور افرادی که دارای محکومیت قضایی یا پرونده باز در مراجع قضایی باشند یا اینکه پرونده آنها در حال جمع‌بندی و محکومیت فرد محرز شده باشد، ابراز نگرانی کرده است.سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس تأکید کرد: در صورتی که شرایط این افراد احراز شود کمیسیون اصل نود به این مسئله ورود خواهد کرد و وزیر ورزش و جوانان باید در کمیسیون اصل نود پاسخگوی این مسئله باشند و مسئولانی که این گوشزدها را نادیده بگیرند در آینده مورد توجه قرار خواهند گرفت و اگر در این تعلل‌ها تعمدی باشد دستگاه قضایی محل رسیدگی به این پرونده خواهد بود.

دعوت از دو بازیکن فارسی به تیم ملی فوتبال جوانان
۳۱ بازیکن به اردوی تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال ایران دعوت شدند که در این بین نام دو بازیکن فارسی به چشم می خورد.
فرزین معامله گری و عرفان شیروانی دو بازیکن تیم ایمان سبز شیراز هستند که با نظر صمد مرفاوی به اردوی تیم ملی فرخوانده شده اند.
در این اردو که از ۲۷ مرداد تا ۲۸ شهریورماه برگزار خواهد شد، استان تهران با ۱۲ نماینده، بیشترین سهم را از آن خود کرده و پس از آن، استان اصفهان با شش و خوزستان و مازندران هر یک با ۳ نماینده در رتبه های دوم تا چهارم قرار دارند.تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال ایران که با عنوان تیم ملی جوانان شناخته می شود، نماینده فوتبال کشور در مسابقات جوانان قهرمانی آسیا و همچنین جام جهانی جوانان است که ۴ بار به عنوان قهرمانی قاره کهن دست یافته و ۳ بار به عنوان نماینده آسیا جواز حضور در مسابقات جام جهانی جوانان را کسب کرده است.

اطلاعیه باشگاه شهرخودرو: امتیاز تیم واگذار نشده است
باشگاه شهرخودرو خراسان با صدور اطلاعیه‌ای واگذاری امتیاز لیگ یکی تیم بزرگسالان این باشگاه را تکذیب کرد.
در اطلاعیه باشگاه شهرخودرو خراسان آمده است:
به اطلاع هموطنان عزیز به‌ ویژه علاقمندان به ورزش فوتبال و طرفداران باشگاه شهرخودرو خراسان می رساند، مدتی است برخی افراد در قالب خریدار امتیاز شهر خودرو در لیگ یک کشور با کمک صفحات، گروه‌ها و کانال‌های مجازی جعلی خبر از خرید و توافق در خصوص واگذاری امتیاز شهرخودرو می دهند. و با طرح این ادعا شروع به جذب بازیکن، مربی و اقداماتی سودجویانه می‌کنند..چه بسا با طرح چنین ادعاهایی و وسوسه و سواستفاده از نام و شهرت این باشگاه اقدام به دریافت مبالغ هنگفتی به بهانه معرفی بازیکنان به باشگاه شهر‌خودرو می ‌نمایند که تمامی این اقدامات، خلاف قانون و بدون مجوز باشگاه است.به این وسیله به مطرح کنندگان این ادعا و گردانندگان چنین شایعات مجازی اخطار می ‌گردد، نام خبر توافق با شهرخودرو در خصوص امتیاز لیگ یک کشور را به کذب مطرح نکنند و با استفاده از این خبر دروغ، اقدام به جرائم سودجویانه ننمایند؛ در غیر این‌صورت مراتب از طریق مراجع قضایی پیگیری و علیه این افراد اقدام جدی خواهد شد.همچنین از مردم شریف و فهیم استان خراسان و اهالی فوتبال استدعا دارد فریب تبلیغات و ادعاهای اغواگرانه چنین صفحات مجازی و مدیران و گردانندگان آنها رو نخورند و بازیچه سواستفاده ‌های چنین اشخاص بی‌ نام و نشانی نشوند و کلیه اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به اخبار باشگاه را صرفا از طریق رسانه رسمی باشگاه شهرخودرو و صفحات مجازی و رسمی آن دنبال نمایند.

آخرین اقدامات انتخاب شعار و سرود تیم ملی برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
تیم ملی فوتبال کشورمان ۹۸ روز دیگر باید اولین بازی خود در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را مقابل انگلیس برگزار کند.
با توجه به تاکید فیفا مبنی بر انتخاب شعار و سرود مشخص برای تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها، دپارتمان مسئولیت‌های اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده تا امور فرهنگی مرتبط به تیم ملی در جام جهانی با ساز و کار مناسبی پیش برود.برهمین اساس شورای فرهنگی جام جهانی که نمایندگان فرهنگی فدراسیون، شورای فرهنگ عمومی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد و… در آن عضویت دارند، دو شعار را انتخاب و به هیات رئیسه فدراسیون ارسال کرده‌اند که از بین آنها شعار رسمی و نهایی تیم ملی کشورمان در این هفته اعلام خواهد شد. کوتاه بودن، ضرب آهنگ داشتن، آسان به خاطر سپرده شدن، شور و هیجان ورزشی داشتن و … جزو شاخص‌هایی است که برای انتخاب شعار تیم ملی در نظر گرفته شده است.همچنین مطابق نظر این کارگروه قرار است برای انتخاب سرود رسمی تیم ملی، مرکز موسیقی صدا و سیما و وزارت ارشاد یک تا پنج سرود را بررسی کرده و و مراحل تولید سرود و انتخاب خواننده را طی کنند. البته فدراسیون فوتبال در این مورد تنها روی انتخاب شعر نظر خواهد داد و البته نظر مسئولان فرهنگی فدراسیون این است که شعر متناسب با فوتبال برای این سرود انتخاب شود.
آخرین وضعیت طلبکاران پرسپولیس
رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس درباره آخرین وضعیت طلبکاران این باشگاه اظهار داشت: در ماه های اخیر بدهی به ۴۲ نفر از افرادی که از باشگاه طلبکار بودند، پرداخت شده است تا به یک انضباط مالی برسیم.وی ادامه داد: پرداخت بدهی خارجی ها هم انجام شده است و فقط رادوشوویچ سنگربان کروات سابق تیم باقی مانده است که البته روال پرونده او در حدود ۷ الی ۸ ماه زمان خواهد برد.درویش عنوان کرد: چرا من بیچاره باید رقم ۹۰۰ هزار یورو را به رادوشوویچ بدهم، در حالی که قرارداد این بازیکن در باشگاه جدیدش در حال حاضر حدود ۴۰ یا ۵۰ هزار دلار است.
مدیرعامل پرسپولیس افزود: چه کسانی در این باشگاه نقش آفرینی کردند در اینکه یک دروازه بان فوتسال، که حقوقش ۲۵۰۰ یورو بوده است، الان باید از ما بیش از یک میلیون یورو بگیرد و خواهد گرفت.الان چه کسی باید پاسخگو باشد، البته پاسخ این افراد هم سودی ندارد، باید مطالبه شود و این مبلغ از آن افراد گرفته شود. ما مدام پرونده ویلموتس را بزرگ می کنیم، در حالی که بازیکنی مثل رادوشوویچ در مجموع ۲هزار دقیقه هم برای پرسپولیس شاید بازی نکرده است.