اغلب نیازهای آدمی به صورت غیر ارادی و نشأت گرفته از محدودیتهایی است که انسان مستقیما و بصورت ارادی هیچ دخل و تصرفی در حادث شدن آن ندارد. انسان در بدو خلقت و مواجهه با محدودیتها به دنبال راهی برای رفع موانع و محدودیتها بوده تا جایی که متعاقب آن محدودیتهای دیگر را […]
اغلب نیازهای آدمی به صورت غیر ارادی و نشأت گرفته از محدودیتهایی است که انسان مستقیما و بصورت ارادی هیچ دخل و تصرفی در حادث شدن آن ندارد.
انسان در بدو خلقت و مواجهه با محدودیتها به دنبال راهی برای رفع موانع و محدودیتها بوده تا جایی که متعاقب آن محدودیتهای دیگر را شناسایی و به همین ترتیب چرخه حیات را تا به امروز، یدک کشیده است.
در حوزه آموزش نیروی انسانی نیز این امر مستثنی نبوده و در حال حاضر و به خصوص با شیوه ویروس کوید ۱۹ به عینه شاهد پر رنگ شدن تغییر مسیر ریل آموزش وجایگزینی آموزشهای آنلاین، آفلاین، ویدیو کنفرانس، وبینار و غیره به جای آموزشهای حضوری هستیم.
اگر چه تاریخچه این نوع آموزشها در سطح جهانی به حدودا نیم قرن اخیر و در ایران بیست سال پیش بر می گردد اما در شرایط کنونی این مهم خود را به نحو بسیار موثری جلوه داده تا جایی که تمامی دست اندرکاران اعم از ذینفعان و مجریان بدنبال راهی برای رونق دادن به ارتباطات دوسویه بوده و به یکباره ما شاهد تحول عظیمی در حوزه خدمات آموزشی هستیم که بتواند خلا ناشی از آموزشهای حضوری را به طور موثری پوشش دهد.
باید بپذیریم که کرونا باعث تحول نوینی در دنیای آموزش گردیده که انتظار میرود در عصر پساکرونایی شاهد شکوفایی هر بیشتر آن بوده تا سازمانها متحمل هزینههای گزاف بابت ایاب و ذهاب، اسکان، غذا، تشریفات فرودگاهی و غیره مواجه نگردیده و در کمترین زمان ممکن و با بهرهگیری از زیر ساختهای مناسب امکان استفاده موثر از این دسته آموزشها برای آنها فراهم گردد.
رئیس آموزش نیروی انسانی شرکت پالایش گاز ایلام به مزایا و معایب موجود بر سر راه این نوع آموزشها و راهکارهای پیشنهادی در این حوزه اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی یا الکترونیک که با نام آموزش مجازی Virual Learning نیز شناخته میشود به نوعی از آموزش اطلاق میشود که بخش اصلی آموزش به صورت الکترونیکی و با استفاده از بسترهای الکترونیکی و کامپیوتری انجام میشود و استاد و دانش پذیر به صورت فیزیکی و همزمان در یک کلاس درس حضور ندارند و محتوای آموزشی با استفاده از روشهای الکترونیکی همچون فایل صوتی، ویدیو، ارتباط اینترنتی و تلفنی و غیره به فراگیران منتقل می گردد .
“ جلال قاسمی «به مزایای آموزش مجازی اشاره و افزود: عدم نیاز به حضور فیزیکی و ایاب و ذهاب و در نتیجه صرفه جویی در هزینههای آموزشی، صرفه جویی در هزینه تولید محتوا و بارگذاری محتوی به صورت الکترونیکی، جذابیت بصری و شنیداری برای فراگیران، تسریع در به روز بودن محتوای آموزشی، افزایش کیفیت یادگیری، رعایت عدالت آموزشی، استفاده از اساتید در مکانهای مختلف، مطالعه مجدد و چند باره، استفاده از جدید ترین متدهای آموزشی، امکان استفاده از محتوا در حین سفر و کار و غیره، استفاده از بهترین اساتید و امکان یادگیری ضمن کار از مزایای آموزش در فضای مجازی است.
وی به برخی از معایب آموزش مجازی اشاره و تصریح کرد: جذابیت آموزشهای حضوری نسبت به سایر متدهای آموزشی بر هیچ کس پوشیده نیست و با توجه به شرایط جبری کنونی و عدم امکان برگزاری آموزشهای حضوری نگاه کردن به منظره رویایی که قبلا آن را حس کردهایم خالی از لطف نبوده و میتوان رفته رفته و با رشد تکنولوژی شرایط را برای جایگزین کردن این دسته از آموزشها فراهم نمود.
این مدرس و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نابالغ بودن آموزش الکترونیکی در ایران نسبت به سایر کشورهای پیشرفته، ضعیف بودن فرهنگ پذیرش این دسته از آموزشها در شرایط کنونی، وابستگی بیش از حد به تکنولوژی و نداشتن زیر ساخت مناسب برای شرکت در این دورهها، نبود انگیزه لازم در فراگیران برای مشارکت در این دورهها ، پایین بودن فید بک آموزش مجازی نسبت به آموزشهای حضوری، عدم نظارت کافی بر آزمون پایان دورههای آموزشی توسط اساتید از دیگر معایب آموزش در فضای مجازی عنوان کرد.
رئیس آموزش نیروی انسانی شرکت پالایش گاز ایلام به میکرولیرنینگ کردن دورههای آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: از جمله راهکارهای ارزنده در برگزاری هر چه موفق تر دوره های آموزش مجازی که میتواند شرایط برای استقبال عمومی فراگیران را فراهم نماید، میکرولیرنینگ کردن دورههای آموزشی است.
قاسمی افزود: میکرولیرنینگ کردن دورههای آموزشی یعنی شکستن دورههای آموزشی به اجزاء کوچکتر، به عنوان مثال یک دوره ۲۴ ساعته را به ۱۲ جلسه ۲ ساعته و با فاصله زمانی دو روز در هفته سرشکن کرده تا فراگیر بتواند به نحو موثری در دوره حضور یافته و در فاصله موجود سوالات مورد نظر را درجلسات آتی برای سایرفراگیران و استاد دوره را به اشتراک گذاشته و پویای کلاس را دو چندان نماید .
وی به ویژگیهای آموزشهای مجازی به صورت میکرولیرنینگ اشاره کرد و گفت: میکرو آموزشها نیاز به تلاش زیادی برای ساخت آنها نیست و طراحی و توسعه آنها خیلی سریع انجام می شود
وی تصریح کرد: میکرو آموزشها روی هدف خاص تمرکز دارند و آموزشها با هر فرمتی اعم از اینفوگرافیک، انیمیشن، بازی و موارد دیگر ساخته شده و از هزینه قابل توجهی برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: معنا دار بودن مطالب در هر میکرو آموزش از خصوصیات برجسته این دسته از آموزشها محسوب میشود و احتمال وقوع وقفه در حین فرایند یادگیری کاهش یافته و زمان کمتری از فراگیران گرفته میشود و در صورتیکه در فایلهای ویدیویی نیاز به حذف و تولید محتوای جدیدی باشد این کار به راحتی امکان پذیر و قابلیت ویرایش خواهد داشت.
قاسمی افزود: لازمه پیاده سازی و نهادینه کردن موفق این نوع آموزشها فراهم ساختن زیر ساخت و بسترهای لازم از حیث نرم افزاری و سخت افزاری برای سهولت دسترسی فراگیران است .
وی ابراز امیدواری کرد فرهنگسازی آموزش مجازی در شرکت پالایش گاز ایلام با بهرهمندی از کارکنان جوان، مستعد و متعهد راه را برای پیمودن این مسیر هموار میکند، به طوری که در دوران پساکرونایی نیز شاهد رشد بیش از پیش آن بوده و مزیت رقابتی در این حوزه برای شرکت ارمغان آورد.