رییس جمهوری: تحول در کشور باید بر پایه علم و دانشگاه باشد
رییس جمهوری: تحول در کشور باید بر پایه علم و دانشگاه باشد

  رییس جمهوری با بیان اینکه پیشرفت علمی و تحول، محور سند بالادستی گام دوم است، گفت: دانشگاه نقطه مرکزی ایجاد تحول در جامعه است و دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید اتاق فکر دولت در ایجاد تحول در جامعه باشد.آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آیین بازگشایی رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و […]

 

رییس جمهوری با بیان اینکه پیشرفت علمی و تحول، محور سند بالادستی گام دوم است، گفت: دانشگاه نقطه مرکزی ایجاد تحول در جامعه است و دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید اتاق فکر دولت در ایجاد تحول در جامعه باشد.آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آیین بازگشایی رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با ابراز امیدواری به اینکه دانشگاه‌ها سالی متمایز و سرشار از موفقیت‌های چشم‌گیر علمی داشته باشند، گفت: محورِ سند بالادستی گام دوم، پیشرفت علمی است و ایران با برخورداری از توان دانشگاهی بسیار بالا، می‌تواند جایگاه مهمی در عرصه علمی جهان داشته باشد.
رییس جمهور با بیان اینکه در کشور نیازمند تحول هستیم و این تحول حتماً باید علم‌پایه باشد، گفت: دانشگاه‌ها و دانشگاهیان باید با مسئله‌محوری، نیازهای کشور را شناسایی و برای برون‌رفت از مشکلات راهکار ارایه کنند.
آیت‌الله رییسی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل کشور به کمک دولت بیایند و بالاتر از آن، اتاق فکر دولت باشند، افزود: روشنفکران کسانی هستند که در جایگاه دیده‌بانی به رصد مسائل جامعه می‌پردازند، به موقع درباره آسیب‌ها هشدار می‌دهند و برای رفع آنها راهکار ارایه می‌دهند.
رییسی حرکت قوی برای تولید علم را نیاز امروز دولت به‌ویژه در ایجاد تحول علم‌پایه در کشور دانست و گفت: در این زمینه نقش دانشگاه، نقشی محوری است که فقط با تلاش‌های وزیر علوم و در عرصه ستادی ممکن نیست. همه دانشگاه‌های کشور به‌ویژه مراکز دانشگاهی در تهران که مرکزیتی در این زمینه دارند، باید در زمینه مسأله‌شناسی و ارائه راهکار، با دولت همکاری کنند.
پدافند هوایی ارتش و سپاه رزمایش مشترک
برگزار می‌کنند
رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ از بامداد فردا به مدت دو روز در گستره‌ای به پهنای نیمی از آسمان کشور برگزار خواهد شد.
فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا در ارتباط زنده با خبر نیم روزی شبکه یک سیما، گفت: این رزمایش با شرکت یگان‌های مختلفی از نیروهای پدافند هوایی ارتش، نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه؛ تحت فرماندهی و هدایت عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا کشور برگزار می‌شود.
امیر سرتیپ قادر رحیم زاده با اشاره به مدت زمان دو روزه این رزمایش گفت: در این رزمایش، نیروی متخاصم فرضی با استفاده از هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین و موشک‌های کروز، منطقه موردنظر در رزمایش را مورد هدف قرار می‌دهد و متقابلا نیروهای پدافند هوایی با برخورداری از سامانه‌های مختلف پدافند هوایی بومی کشورمان در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی به مقابله با حملات نیروهای متخاصم فرضی می‌پردازند.
وی هدف از برگزاری این رزمایش را ارتقای هم افزایی در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی و همچنین ارتقای آمادگی رزمی پدافند هوایی در عرصه‌های مختلف در ارتش و سپاه بیان کرد.
امیر رحیم زاده گفت: اطلاعات تکمیلی به محض آغاز رزمایش ارائه خواهد شد.
مرزبانی آذربایجان: استفاده از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران صحت ندارد
نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان در بیانیه ای تاکید کرد که گزارشات مبنی بر استفاده از خاک این کشور برای اهداف اطلاعاتی علیه ایران، صحت ندارد.
به گزارش خبرگزاری ترند، نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان دیروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای “اتهامات درخصوص استفاده از خاک این کشور علیه ایران” را رد کرد.
در این بیانیه ادعا شده است: هیچ‌گاه نیروهای طرف ثالث در مرز دولتی آذربایجان وجود نداشته و نخواهند داشت. برخی شایعات مبنی بر اینکه از خاک آذربایجان برای اهداف اطلاعاتی علیه ایران استفاده می‌شود و نمایندگانی از یک جنبش افراطی مذهبی در آن حضور دارند، غلط است.
در ادامه این بیانیه آمده است: نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان از پیشرفته ترین قابلیت ها برخوردار است و هیچ نیازی به حمایت نیروی خارجی برای مرزبانی قابل اطمینان و محافظت از مرزهای آذربایجان، ندارد.
همچنین در این بیانیه تاکید شده است که اکنون وضعیت عملیاتی مرز مشترک ایران و آذربایجان کاملا با ثبات است و کاملا تحت کنترل قرار دارد. علاوه براین، هرگونه تحریک در مرزهای کشور علیه منافع ملی آذربایجان سرکوب خواهد شد.
امیرعبداللهیان: خروج آمریکا از منطقه حتمی است
وزیر خارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه المنار، به آخرین تحولات لبنان و منطقه پرداخت.
حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران در گفت وگو با شبکه المنار تاکید کرد که سردار شهید قاسم سلیمانی یک قهرمان جهانی در جنگ با تروریسم بود و سربازان شهید سلیمانی در کنار نیروهای مسلح و ملت عراق و سوریه و لبنان و همچنین حزب الله فداکاری های زیادی کردند.
وی گفت که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بزرگ‌ترین شخصیت ملی در لبنان و بزرگ ترین رهبر سیاسی در منطقه است زیرا او همواره در خط مقدم مبارزات حضور داشته و بزرگ‌ترین شخصیت تامین کننده امنیت و حاکمیت برای لبنان است. من در گفت‌وگو با خبرنگار آمریکایی به او گفتم که شما آمریکایی ها به جای مقابله با سید حسن نصرالله باید به او مدال بدهید زیرا او حتی بخشی از امنیت شما در آمریکا را تامین می کند و برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه تلاش می کند.
امیر عبداللهیان در ادامه با اشاره به تشکر سید حسن نصرالله از حمایت های جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ایران یک کشور بزرگ است و علیرغم شرایط سخت و فشارهای آمریکا آماده هرگونه کمک به لبنان است.
امیرعبداللهیان درخصوص حضور آمریکا در منطقه نیز تاکید کرد که خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه امری حتمی است و خود آنها نیز این را می‌دانند.
بنت: ماجراجویی ایران در مرزهای شمالی ما باید پایان یابد
نخست وزیر رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهایی علیه ایران و سوریه، گفت که بلندی های جولان متعلق به این رژیم است.
نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی صبح امروز با مشارکت در مراسمی تحت عنوان “جولان برای پیشبرد اقتصاد و توسعه منطقه” گفت: هدف دولت اسرائیل دو برابر کردن ساکنین بلندی های جولان و ساخت دو شهرک جدید است.
وی گفت: ما از نزدیک اتفاقات سوریه و ارتباط آن با ایران را دنبال می‌کنیم. ما در هرجا و هر وقت که لازم باشد، باابتکار، عمل خواهیم کرد تا یک روزی حضور ایران در سوریه پایان یابد.
بنت مدعی شد: آنها در آنجا کاری ندارند، ماجراجویی آنان در مرزهای شمالی ما باید به اتمام برسد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: موضع ما نسبت به بلندی های جولان ربطی به اوضاع سوریه ندارد. حتی اگر کار به آنجا بکشد که جهان دیدش را نسبت به سوریه یا اسد تغییر دهد، این هم باز ربطی به بلندی‌های جولان ندارد. بلندی های جولان متعلق به اسراییل است.