زیرساخت‌های لجستیکی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، پشتیبان صنعت و معدن ایران
زیرساخت‌های لجستیکی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، پشتیبان صنعت و معدن ایران
محمدرضا پیرحسینلو در حاشیه نمایشگاه لجستیک بندرعباس ضمن بازدید از غرفه‌ی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با داشتن ۲۱ کیلومتر خطوط ریلی اختصاصی، دو دستگاه لکوموتیو و دو دستگاه واگن‌برگردان با ظرفیت تخلیه سالانه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، یکی از مجهزترین مناطق کشور در حوزه حمل‌ونقل ریلی است، همچنین، این منطقه مجهز به حدود ۱۶ کیلومتر خطوط نوار نقاله است که برای انتقال مواد معدنی از محوطه انباشت به اسکله یا بالعکس استفاده می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس افزود: سرعت این خطوط نوار نقاله ۳ متر بر ثانیه است و ظرفیت بارگیری آن به ۳۵۰۰ تن در ساعت می‌رسد.

وی در ادامه به تجهیزات مکانیزه این منطقه اشاره کرد و افزود: منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس دارای دو دستگاه انباشت‌کننده (استاکر) با ظرفیت ۲۴۰۰ تن بر ساعت، دو دستگاه برداشت‌کننده (ریکلایمر) با ظرفیت ۳۵۰۰ تن بر ساعت، یک دستگاه بارگیری کشتی با ظرفیت ۳۵۰۰ تن بر ساعت و دو دستگاه تخلیه کشتی با ظرفیت ۲۴۰۰ تن بر ساعت است، همچنین دستگاه بارگیری واگن با ظرفیت ۲۴۰۰ تن بر ساعت به حمل‌ونقل سریع‌تر و کارآمدتر کمک می‌کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس درباره ظرفیت اسکله‌های این منطقه نیز اظهار داشت: هم اکنون منطقه ویژه دارای سه پست اسکله است که شامل یک اسکله اختصاصی میعانات نفتی پالایشگاه، یک اسکله میعانات نفتی عمومی و یک اسکله مواد معدنی می‌شود و ظرفیت پهلودهی این اسکله‌ها برای کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی طراحی شده، اما در حال حاضر کشتی‌های ۷۰ هزار تنی در این اسکله‌ها پهلو می‌گیرند.

وی اضافه کرد: برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت اسکله‌ها، نیازمند لایروبی کانال دسترسی جهت پهلودهی کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی هستیم.

پیرحسینلو در پایان تأکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با زیرساخت‌های پیشرفته خود نقش مهمی در توسعه لجستیک و تجارت کشور ایفا می‌کند و ما در تلاش هستیم تا با بهبود مداوم امکانات و تجهیزات، جایگاه این منطقه را در عرصه ملی و بین‌المللی ارتقا دهیم.