ساماندهی ۴ هزار خانوار ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی پیرامون بندر امام‌خمینی (ره)
ساماندهی ۴ هزار خانوار ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی پیرامون بندر امام‌خمینی (ره)

سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه اراضی احداث ۴ هزار واحد مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی بندر امام خمینی (ره) از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین شد، مدت زمان اجرای طرح را ۲ سال برشمرد. مجید جودی سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص  اقدامات بنیاد مسکن در بازسازی […]

سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه اراضی احداث ۴ هزار واحد مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی بندر امام خمینی (ره) از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین شد، مدت زمان اجرای طرح را ۲ سال برشمرد.
مجید جودی سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص  اقدامات بنیاد مسکن در بازسازی خوزستان به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی آن استان، اعلام کرد: کاری که توسط بنیاد مسکن در خوزستان آغاز شده، کاری بزرگ است که با حمایت‌های دولت به سرانجام خواهد رسید.
سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با یادآوری این مطلب که در زمان جنگ، تعدادی مهاجر به پیرامون بندر امام خمینی (ره) مهاجرت کرده و در زمین‌های آن مناطق ساکن شدند، افزود: سال گذشته تعداد ۴ هزار خانوار ساکن در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی بندر امام شناسایی شدند که با مصوبه دولت در سال ۱۳۹۹، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساماندهی ۴ هزارواحد شد.
جودی ادامه داد: در خصوص واگذاری زمین به ۴هزار خانوار ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی پیرامون بندر امام (ره) در ابتدا مشکلاتی وجود داشت که باحمایت وزارت راه و شهرسازی مشکلات تامین اراضی در آن زمین‌ها برطرف شد. مقرر شده است تا اراضی موردنیاز به رایگان به مردم واگذار شود.
وی با اشاره به اینکه طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی در محلات هدف پیرامون بندر امام خمینی انجام شده است، گفت: دولت به منظور تامین تاسیسات زیربنایی ۴۵۰ میلیاردتومان اعتبار پیش‌بینی کرده است که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته اما موفق به دریافت آن از خزانه نشدیم. با این حال مقدمات کار آغاز شده است.
سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: اجرای طرح ساماندهی ۴ هزار خانوار ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی بندر امام‌خمینی(ره) طرحی دوساله است که با حمایت دولت سیزدهم و همکاری مردم به سامان، خواهد رسید.
جودی افزایش تسهیلات ارزان‌قیمت را در مناطق روستایی و شهرهای کوچک که شامل تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی است، راهکاری مناسب برای مشارکت مردم در اتمام طرح های آغاز شده توسط بنیاد مسکن برشمرد و اعلام کرد: در خصوص ارایه تسهیلات ارزان قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی، بانک‌ها همکاری مناسبی داشتند.

اجرای ۲۷ پروژه بازآفرینی شهری در استان البرز
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت: در حاضر ۲۷ پروژه بازآفرینی در ۱۵ محله هدف استان البرز در حال انجام است، از این تعداد ۷ پروژه اجرایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در سال جاری به اتمام خواهد رسید.
رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری در این استان ارایه کرد.
خالقی ابتدا با بیان این که در حاضر ۲۷ پروژه بازآفرینی در ۱۵ محله هدف استان البرز در حال انجام است، توضیح داد: از این تعداد ۷ پروژه اجرایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در سال جاری به اتمام خواهد رسید. پروژه بهسازی معابر و احداث سرای محله در خط ۴ حصار، احداث مدرسه حبیب ابن مظاهر در اختر آباد، احداث کلانتری نیروی انتظامی و احداث سرای محله در محله تپه قشلاق و توانمندسازی در راستای مهارت آموزی ساکنان محلات هدف از جمله پروژه‌هایی هستند که سال جاری به اتمام خواهند رسید.
وی با اشاره به این که ۹ پروژه ابلاغی سال ۹۸ که به طور میانگین پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی دارند از دیگر پروژه‌های در دست احداث به شمار می‌روند، افزود: احداث مرکز آموزشی و فرهنگی در چهار باغ مهدی‌آباد، بهسازی معابر کمالشهر، احداث شبکه فاضلاب نظرآباد ، احداث سرای محله در کمالشهر و ارتقا توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی در سطح استان جزو این پروژه‌ها محسوب می‌شوند.
وی افزود: در سال جاری نیز ۷ پروژه روبنایی، زیربنایی و توانمندسازی با اعتبار حدودا ۴ میلیارد تومان از ردیف‌های ۰۰۴ و ۰۰۶  پیشنهاد شده است که در حال بررسی و تصویب است .
به گفته خالقی از آنجا که تمام پروژه‌های زیربنایی، روبنایی و توانمندسازی در جهت احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و نیز سکونتگاه‌های غیررسمی و به منظور ارتقای کیفیت محیط زندگی شهروندان انجام می شود، بنابراین همه آن‌ها به یک اندازه مهم هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز ادامه داد: از آن جا که استان البرز دارای ۱۷ شهر بوده و از این تعداد چهار شهر ( کرج، محمد شهر، کمالشهر و نظرآباد ) دارای سطح یک بازآفرینی هستند، بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی مشاور و همچنین اولویت‌بندی در ستادهای بازآفرینی استان نسبت به تعریف و اجرای پروژه‌ها اقدام می‌شود.

معاون املاک وحقوقی اداره كل راه و شهرسازي استان مرکزی خبرداد؛
تحویل وتحول ۷ هزار و ۱۰۴هکتار اراضی ملی و دولتی استان مرکزی
معاون املاک وحقوقی اداره كل راه و شهرسازي استان مرکزی از تحویل وتحول ۷هزار و ۱۰۴هکتار اراضی ملی و دولتی با اداره کل منابع طبیعی استان در راستای تفاهم نامه فی ما بین وزارت راه وشهر سازی و وزارت جهاد کشاورزی خبرداد.
محمود رضا بختیاری با اعلام این خبر گفت: درراستای سیاست‌های وزارت راه وشهرسازی و پیرو تفاهم نامه تحویل، تحول، حفاظت وحراست از اراضی ملی ودولتی واقع در محدوده وحریم شهرها این اداره کل نسبت به تحویل وتحول اراضی خود اقدام نمود.
معاون املاک وحقوقی اداره كل راه و شهرسازي استان مرکزی هدف از اجرای این تفاهم نامه را اجرای قانون زمین شهری وتاکیدات ریاست محترم جمهور به منظور تسهیل، تعیین تکلیف وحفاظت از اراضی ملی ودولتی واقع در محدوده حریم شهرها، در راستای انجام تکالیف و ماموریت های محوله فی مابین وزارت راه وشهر سازی و وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد.
وی ادامه داد : دراین راستا اراضی ملی در اختیار اداره کل راه وشهر سازی استان مرکزی ومنابع طبیعی وآبخیز داری با دستور مقامات استانی جهت تحویل و تحول اراضی جهت اجرای طرح های مرتبط با حوزه شهری و اجرای ماده ۱۰ قانون زمین شهری درمجموع مساحت ۶۶۰۸ هکتار زمین داخل حریم شهر به اداره کل راه وشهر سازی و میزان ۴۹۶.۲ هکتار خارج از حریم شهر به اداره کل منابع طبیعی تحویل شد.
بختیاری درخصوص پلاک‌هایی که شامل این تفاهم نامه هستندگفت: طی صورتجلسه ای اراضی بیشه بغدای، تکیه، حسین آباد قدیم، جوشق، خانه میران، دربند مرزیجران، دره دزدان، دره عاص، رباط میل، ساقی، ضامنجان، طرمزد، غرب اراک، قانیاروق،کرهرود،کنگان، مبارک آباد، مرتفع کرهرود، مودر و روستای نمک کور با تهیه وتنظیم نقشه پلاک ها جهت حفاظت وحراست آنها اقدام شده است.