سبد معیشت کارگری ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شد
سبد معیشت کارگری ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شد

  بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی کارگران، حدود ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شده است. در نشست شورای عالی کار (شانزدهم بهمن ماه) نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری به عنوان یکی از معیارهای تعیین دستمزد، نهایی شد و هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت پای این رقم […]

 

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی کارگران، حدود ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شده است. در نشست شورای عالی کار (شانزدهم بهمن ماه) نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری به عنوان یکی از معیارهای تعیین دستمزد، نهایی شد و هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت پای این رقم را امضا کردند. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است. بر اساس محاسبات انجام شده، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹,۷۹۸,۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد. با این حساب، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان تعیین شده است. در محاسبات سبد معیشت، سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی، ۶۴.۴ درصد در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳۲,۸۶۶,۱۴۳ ریال نرخ‌گذاری شده است که این محاسبه بر اساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای دی ماه ۱۴۰۰، صورت گرفته است. سبد خوراکی‌های محاسبه شده، نسبت به سبد خوراکی‌های دی ماه سال قبل، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این محاسبات، برای مشخص کردن سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت کلی، دهک چهارم هزینه‌ای در نظر گرفته شده که دهک درآمدی خانوارهای کارگری کشور است.

 

اولویت‌دهی در ارائه خدمات به تولیدکنندگان فعال در طرح درج قیمت

وزارت صمت در ابلاغیه ای اعلام کرد: واحدهای فعال در پروژه درج قیمت تمام شده باید در اولویت دریافت خدمات از بخش‌های مختلف وزارت صمت و به‌ویژه سازمان‌های استانی قرار گیرند. معدن و تجارت، سید مهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت در ابلاغیه‌ای به سازمان‌های استانی اعلام‌کرد: واحدهای فعال در پروژه درج قیمت تمام شده باید در اولویت دریافت خدمات از بخش‌های مختلف وزارت صمت و به‌ویژه سازمان‌های استانی قرار گیرند. در این ابلاغیه آمده است: با عنایت به اجرای پروژه درج قیمت تولیدکننده در سراسر کشور و اهمیت این فعالیت در ساماندهی نظام توزیع و کاهش قیمت مصرف‌کننده، با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، واحدهای فعال در این پروژه باید در اولویت دریافت خدمات از بخش‌های مختلف این وزارتخانه به‌ویژه سازمان‌های استانی قرار گیرند. با جلب مشارکت فعالانه همه واحدهای مشمول طرح در چارچوب زمان‌بندی و برنامه‌های ابلاغی، نسبت به اولویت‌دهی در ارائه خدمات مرتبط با حوزه مأموریتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدهای فعال در این پروژه، به‌ویژه معرفی برای دریافت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ اقدام کنند. گفتنی است، سبد پروژه‌های مدیریت بازار، یکی از موضوعاتی است که در دوره جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است.

 

هشدار اتاق اصناف نسبت به تعطیلی کرونایی در شب عید

اتاق اصناف ایران اطلاعیه‌ای پیرو شیوع موج ششم کرونا به کشور و سرایت‌پذیری بسیار بالای آن و لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع کلیه صنوف و اتحادیه‌های صنفی سراسر کشور می‌رساند: متأسفانه این روزها با توجه به آمار رسمی و فزاینده مبتلایان به سویه جدید کرونا و همچنین افزایش مرگ‌ومیرها، بر اساس پیش‌بینی وزارت بهداشت می‌توان کشور را در آغاز درگیری موج ششم این ویروس دانست. تعداد ابتلاء تا حدی سرعت گرفته که متأسفانه پس از چندین ماه، دوباره بیمارستان‌ها در حال پرشدن از بیماران کرونایی است. درحالی‌که در ابتدا تصور می‌شد سویه جدید اومیکرون علائم خفیفی دارد و به بستری یا مرگ نمی‌انجامد اما آمارهای اخیر در تمامی کشورها از جمله ایران نشان می‌دهد این تصور نادرست است و جهان با افزایش موارد بستری مبتلایان اومیکرون و افزایش مرگ‌ومیرها مواجه است. متأسفانه میزان رعایت پروتکل‌ها در کسب‌وکارها هم‌اکنون به زیر ۵۰ درصد رسیده است. نانوایی‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و پاساژهای مسقف در وضعیت نامساعدتری قرار دارند و در صورت ادامه این شرایط، دولت مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید برای فعالان اقتصادی خواهد شد که قطعاً موجب ضرر و زیان مضاعف در کسب‌وکارها در این ایام مهم برای اصناف خواهد گردید.

 

برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی در سال آینده عملیاتی و دقیق نبود

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در شرایطی که کشور به دلیل جنگ اقتصادی، در شرایطی ناهمگون و بیمارگونه قرار دارد، نمی‌توان عمل جراحی اقتصادی عمیقی در شاکله کشور انجام داد. علی خضریان، درباره نگاه مجلس به حذف ارز ترجیحی، گفت: شرایط اقتصادی کشور، شرایطی نیست که بتوانیم وارد چنین ریسک اقتصادی شویم؛ از طرف دیگر بررسی مجلس نشان می‌دهد دولت سیزدهم هنوز نتوانسته در سال ابتدایی آغاز به کار خود، لایه‌های مدیریتی که قرار است اجراکنندگان این قانون باشند را تغییر دهد. وی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مدیرانی که قرار است حذف ارز ترجیحی را اجرا کنند از بدنه مدیریت دولت قبل هستند و در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند. مسئله این نیست که این افراد متعلق به دولت قبل هستند یا دولت جدید آنها را انتخاب کرده است، مسئله این است که این مدیران شرایط بلاتکلیف دارند و این وضع مانع ثبات آنها می‌شود و قاعدتاً نمی‌توانند کار ریشه‌ای را اجرا کنند. وی عنوان کرد: با توجه به همه این شرایط کمیسیون تلفیق درباره حذف یکباره ارز ترجیحی قانع نشد که شرایط کشور به گونه‌ای باشد که بتواند سال بعد وارد چنین اقدام جراحی‌گونه‌ای در حوزه اقتصادی شود.

 

٣٠٠ میلیون دلار برای واردات روغن اختصاص یافت

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ابتدای هفته ٣٠٠ میلیون دلار برای واردات روغن اختصاص یافت، گفت: ذخایر استراتژیک روغن در بهترین شرایط قرار دارد. سید جواد ساداتی نژاد درباره اینکه بخش خصوصی عنوان کرده کشور با کمبود ذخایر روغن مواجه است و بخش خصوصی در دو ماهه گذشته نه معامله‌ای در این زمینه داشته و نه هیچ کشتی حامل روغن وارد کشور شده است، با بیان اینکه ابتدای هفته ٣٠٠ میلیون دلار برای واردات روغن اختصاص یافت، گفت: ذخایر استراتژیک روغن در بهترین شرایط قرار دارد. وی تاکید کرد که هیچ مشکلی در تأمین روغن وجود ندارد و ذخایر استراتژیک دولت نیز در بهترین وضعیت نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد. ساداتی نژاد درباره افزایش قیمت برنج و اقدامات دولت برای تنظیم بازار این کالا گفت: در همین راستا توزیع هوشمند برنج ایرانی آغاز شده و مردم می‌توانند به صورت هوشمند این کالا را خریداری کنند. وی با بیان اینکه خشکسالی تولید برنج را بین ٢٠ تا ٣٠ درصد کاهش داد، افزود: همین مسأله در تأمین و عرضه محصول تأثیر بسزایی دارد. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تأمین ارقام خارجی برنج به خوبی انجام شده و در حوزه ذخایر راهبردی نیز شرایط خوبی داشتیم که کسری بازار را از همین محل تأمین کردیم.