معاون شهردار تهران توضیحاتی درباره سرانجام قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن و افتتاح ایستگاههای جدید مترو ارائه داد. سید مناف هاشمی در حاشیه بازدید از ایستگاههای در حال تکمیل خط ۷ مترو اظهارداشت: با وجود مشکلات متعددی که در سال جاری داشتهایم اما اتفاقات خوبی در شبکه مترو پایتخت رخ داده است که […]
معاون شهردار تهران توضیحاتی درباره سرانجام قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن و افتتاح ایستگاههای جدید مترو ارائه داد. سید مناف هاشمی در حاشیه بازدید از ایستگاههای در حال تکمیل خط ۷ مترو اظهارداشت: با وجود مشکلات متعددی که در سال جاری داشتهایم اما اتفاقات خوبی در شبکه مترو پایتخت رخ داده است که کلنگ زنی خط ۱۰ مترو، آغاز عملیات اجرایی پایانه ۵۰ هکتاری آزادگان، احداث ورودیهای متعدد و همچنین بهرهبرداری از چند ایستگاه در خطوط ۶ و ۷ به همراه افتتاحهایی که تا پایان سال ۱۳۹۹ پیش رو داریم، نمونهای از آنها است.
هاشمی بیان داشت: با این حال در صورت تزریق منابع مالی از محل سهم بودجه مصوب شهرداری در سال ۹۹، انشاء الله سرعت پیشرفت کار بیشتر هم خواهد شد واین در حالی است که البته ما خودمان به مشکلات مالی شهرداری تهران کاملاً واقف هستیم.
وی گفت: اما در کنار افتتاح ایستگاهها و اقدامات دیگری که به آنها اشاره شد، خوشبختانه قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن را از طریق جلسات متعدد با وزارت کشور دنبال کردیم که به نتایج امیدوار کنندهای هم رسیدهایم. از طرفی از محل ماده ۱۹ قانون بودجه، مجوز مشارکت بخش خصوصی برای انعقاد قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن را دریافت داشتیم و برای تعمیرات و باز سازی ۲۱ رام قطار نیز توافقات نهایی با سازمان برنامه و بودجه صورت پذیرفته است. قرارداد دیگری هم بین شرکت مترو و شرکت واگنسازی تهران در حال انعقاد است تا ۱۰۵ دستگاه واگن هم از این طریق به ناوگان حمل و نقل ریلی افزوده شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: افزایش شمارگان واگنهای مترو از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا مییکند که با توسعه ایستگاهها، قطعا نیازمند ناوگان حمل و نقلی پرشمارتری هستیم تا بتوان از ظرفیت جدید ایجاد شده، بهترین بهرهبرداری ممکن را کرد و سطح بهرهوری شبکه موجود را ارتقا بخشید.
همچنین کاظمی اسفه، مدیرکل حوزه شهرداری تهران اظهارداشت: از آنجایی که مساله حمل و نقل عمومی به معنای انتفاع و بهرهمندی عامه شهروندان از امکانات شهری بوده و در شرایط سخت اقتصادی کنونی، باری را از روی دوش مردم برمیدارد، این موضوع با حساسیت ویژهای از سوی شهردار تهران دنبال میشود؛ ضمن اینکه تکمیل هر ایستگاه به معنای جمع شدن کارگاه آن ایستگاه بوده و این مهم کمک میکند تا محیط زندگی شهروندان به لحاظ بصری شرایط بهتری پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به مشکل کاهش نقدینگی شهرداری تهران و افزایش چند برابری هزینهها، بحث تامین منابع مالیچی پروژهای شبکه مترو از طریق بودجههای غیر نقد را مطرح ساخت و افزود: در این زمینه جلسات متعددی تشکیل شده است و با پیگیری موضوع، هرکمکی که برای توسعه حمل و نقل عمومی از دستمان برآید، دریغ نخواهیم کرد.
قطار ملی ۸۵ درصد داخلی سازی شده است
مدیرعامل شرکت مترو تهران از رونمایی قطار ملی مترو در ۲۱ بهمن خبر داد و گفت: با کمک ظرفیتهای مهندسی، داخلی سازی به ۸۵ درصد افزایش یافته است و دیگر قطعات این واگنها چینی نخواهد بود.
علی امام از رونمایی سامانه استعلام الکترونیکی حریم مترو خبر داد و افزود: با گذشت ۳۵ سال، همزمان با دهه مبارک فجر استعلام حریم مترو به صورت غیرحضوری انجام میگیرد.
وی به رونمایی اولیه قطار ملی در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تاکید کرد: در این مراسم از یک قطار سه واگن رونمایی میشود.
امام با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص ملی نبودن واگنهای این قطار، اظهار داشت: از ابتدای افتتاح شرکت واگن سازی تهران در سال ۸۵ تا چندی پیش عمق داخلی سازی واگنها در این شرکت حدود ۳۰ درصد بود اما با امضای یک قرار داد ۵ ساله میان شهرداری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی ۱۸ ماه گذشته داخلی سازی قطعات واگنها با کمک ظرفیتهای مهندسی داخلی به ۸۵ درصد افزایش یافته است و دیگر قطعات این واگنها چینی نخواهد بود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: از آنجایی که رونمایی نخست از این قطار قرار است همزمان با ایام الله دهه فجر اتفاق بیفتد و هنوز خط تولید برخی از قطعات فعال نشده است، از قطعات موجود قبلی استفاده شد و این به معنای عدم دستیابی به دانش تولید داخلی نیست.
وی افزود: اسفند ۹۹ رونمایی اصلی از قطار ملی ۷ واگن صورت میگیرد. با رونمایی این قطار به سرعت شبیه سازی ها صورت خواهد گرفت.
امام از امضای تفاهم نامهای با شرکت واگن سازی تهران برای مبادله ۱۰۵ دستگاه واگن تولید داخل خبر داد و گفت: با استفاده از واگن تولید داخل عمق داخلی سازی مترو به حدود ۶۰ درصد میرسد.
وی به انجام آزمایشهای سختگیرانه مطابق با استانداردهای جهانی بر روی قطارهای تولید شده اشاره کرد و افزود: از آنجایی که ساخت این واگنها برای اولین بار در کشور با این عمق داخلی سازی اتفاق افتد با وسواس و دقت بسیاری آزمایشها انجام میگیرد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران، حدود ۳ سال زمان برای تهیه ۱۰۵ واگن تولیدی را برآورد کرد.
وی همچنین از بهره برداری از ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان صنعت و بسیج در خط ۷ تا اواخر بهمن اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه برق رسانی پستهای برق امیرکبیر و آزادگان نیز که برای پایداری خطوط مترو حائز اهمیت است، در بهمن ماه انجام میگیرد.