معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی ایران را پل ارتباطی روسیه و آسیای میانه به آبهای آزاد دنیا دانست و گفت: فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی روسیه در ایران در حوزههای حملونقل، ترانزیت و لجستیک میتواند مزایای خوبی برای دو طرف در بر داشته باشد. شهریار افندی زاده درباره دستاوردهای «همایش تجاری مشترک […]
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی ایران را پل ارتباطی روسیه و آسیای میانه به آبهای آزاد دنیا دانست و گفت: فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی روسیه در ایران در حوزههای حملونقل، ترانزیت و لجستیک میتواند مزایای خوبی برای دو طرف در بر داشته باشد.
شهریار افندی زاده درباره دستاوردهای «همایش تجاری مشترک مسئولین شرکتهای حملونقل و لجستیکی و خدمات بازرگانی بخش خصوصی با هیات روسی» اظهار کرد: دو کشور ایران و روسیه در ماههای گذشته نشستهای کاری بسیاری را در خصوص توسعه روابط حملونقلی و ترانزیت برگزار کردهاند و در آوریل امسال نیز کمیتههای حملونقل ایران و روسیه در مسکو هدفگذاری ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیت را تا پایان سال ۲۰۲۰ در برنامه قرار دادهاند.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف، نیاز است همه مسیرهای حملونقل جادهای، ریلی و ترکیبی برای ترانزیت کالا به اقیانوس هند فعال شوند و فعالان اقتصادی میتوانند در بخش سرمایهگذاری و تبادلات تجاری در کنار دولتها موثر باشند.افندیزاده با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورمان در منطقه گفت: ایران به عنوان پل ارتباطی روسیه و آسیای میانه به آبهای آزاد دنیا شناخته میشود، به همین دلیل فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی روسیه در ایران در حوزههای حملونقل، ترانزیت و لجستیک میتواند مزایای خوبی برای دو طرف در بر داشته باشد.معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: ایران دارای حدود ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال بهرهبرداری بوده و ۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال احداث نیز در برنامه قرار دارد.وی افزود: همچنین کشورمان دارای چهار خط ریلی سرخس تا بندرعباس، اینچه برون تا بندر عباس، رشت – بندرعباس و چابهار – زاهدان است که میتواند چابهار را به شبکه داخلی ایران متصل کند و همه آنها میتوانند در کریدور شمال – جنوب فعال شوند.افندیزاده ادامه داد: این در حالی است که ۶۰ هزار کیلومتر راه اصلی جادهای در کشور وجود دارد که موجب دسترسی مناسب و اتصال بنادر و مرزهای شمالی ایران به سمت آبهای آزاد جهان شده است.معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بندر چابهار آینده خوبی برای کشورهای منطقه دارد و پیشنهاد میشود فعالان اقتصادی روسیه بستههای پیشنهادی خود را به دولت ایران برای بررسی ارسال کنند.وی ادامه داد: در زمینه خرید ناوگان ریلی، واگنهای باری و مسافری و کامیونهای ترانزیتی نیز از بستههای پیشنهادی فعالان اقتصادی داخل و خارج استقبال میشود.افندیزاده تاکید کرد: دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را بر اساس تقویت همکاری در زمینههای مختلف اقتصادی و توسعه زیرساختهای حملونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورهای منطقه هدفگذاری کرده و آمادگی کامل جهت همکاری با کشورهای منطقه و فعالان اقتصادی آن کشورها در همه زمینههای حملونقلی و ترانزیت را دارد.معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: طی یک هدفگذاری کلی سه جانبه با آذربایجان و روسیه تا سال ۲۰۳۰ حجم ترانزیت کالا میان ایران با این کشورها به ۱۵ میلیون تن میرسد.وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین هدفگذاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالاست، بنابراین بهترین فرصت برای فعالان اقتصادی فراهم شده تا از شرایط ایجاد شده در جهت افزایش تبادلات تجاری بین کشورهای منطقه استفاده بهینه را داشته باشند.