سرگردانی خریداران در بهم ریختگی عرضه
سرگردانی خریداران در بهم ریختگی عرضه

جمله- گروه اقتصاد: عرضه خودرو در بورس کالا هم از آن دست اتفاقاتی است که تنها در کشوری عجیب و غریب مثل ایران احتمال وقوعش وجود دارد. درحالیکه همه مردم جهان به راحتی با مراجعه به بنگاه‌های فروش اتومبیل از به روزترین محصولات جهان بهره‌مند می شوند، ایرانی ها باید برای خرید پژو ۲۰۷ با […]

جمله- گروه اقتصاد: عرضه خودرو در بورس کالا هم از آن دست اتفاقاتی است که تنها در کشوری عجیب و غریب مثل ایران احتمال وقوعش وجود دارد. درحالیکه همه مردم جهان به راحتی با مراجعه به بنگاه‌های فروش اتومبیل از به روزترین محصولات جهان بهره‌مند می شوند، ایرانی ها باید برای خرید پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی وارد فرایند پیچیده بورسی شوند تا شاید اندکی آن را ارزان تر بخرند و بتوانند در بازار آزاد گران تر بفروشند. این روش ها منجر به بدل شدن بسیاری از مردم عادی جامعه به دلالانی شده است که مدام گوششان به اخبار ارز و سکه و خودرو است.
آنگونه که اکو ایران گزارش کرده است ایران‌خودرویی‌ها روز گذشته پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی را روی تابلوی بورس کالا عرضه کردند. بر اساس جدولی که پیش‌تر ایران‌خودرو منتشر کرده بود این خودروساز مجوز فروش ۱۰ هزار دستگاهی از این خودرو را از مدیران بورس کالا دریافت کرده بود، اما قرار بود در فروش دوم اسفند این خودروساز تنها تیراژ دو هزار دستگاه از این خودروی محبوب از مسیر بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار گیرد و الباقی تیراژ عرضه نیز تا ۱۰ هزار دستگاه نیز به تدریج در هفته‌های دوم تا چهارم آخرین ماه از سال ۱۴۰۱ روی تابلوی بورس کالا برود.
به گزارش جمله، آنطور که به نظر می‌رسید، ایران‌خودرویی‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند تا در هفته دوم اسفند امسال دو هزار دستگاه دیگر را در تیررس مشتریان قرار دهند و هفته سوم آخرین ماه از فصل زمستان چهار هزار دستگاه دیگر از این خودروی هاچ‌بک (بدون صندوق عقب) و در نهایت با فروش دو هزار دستگاه پایانی علاوه بر به سرانجام رساندن تعهد ۱۰ هزار دستگاهی، پرونده فروش پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی را در سال ۱۴۰۱ ببندند، اما روز گذشته ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی روی تابلوی بورس کالا رفت.
البته این اتفاق مسبوق به سابقه است. آبی‌های جاده مخصوص هفته آخر بهمن اعلام کرده بودند که قصد دارند دو هزار دستگاه تارا با گیربکس دستی را برای فروش روانه جاده بورس کالا کنند، اما زمان عرضه مشخص شد تیراژ عرضه با افزایش سه هزار دستگاهی تا حدود پنج هزار دستگاه بالا آمده است. حالا مشخص نیست آیا ایران خودرو در دقیقه ۹۰ تصمیم گرفته تیراژ عرضه محصولات خود روی تابلوی بورس کالا را افزایش دهد یا اینکه به جای عرضه تدریجی طی چهار هفته ناگهان تصمیم گرفتند در یک فقره فروش، مجوزی را که برای عرضه پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی از مدیران بورسی دریافت کرده‌اند، خرج کنند.
این اقدام ایران‌خودرو سبب سردرگمی متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا می‌شود. به احتمال زیاد بخشی از متقاضیان خرید پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی به دنبال این بودند تا اولین دور فروش برگزار شود تا با توجه به شرایط نوسانی بازار خودرو قیمت نهایی پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی مشخص شود تا برای سایر فروش‌های این خودرو در هفته‌های آینده که ایران خودرو در برنامه خود درج کرده بود، برنامه‌ریزی کنند. در فروش روز گذشته پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی حدود ۴۴ هزار نفر شانس خود را برای خرید این خودروی محبوب امتحان کردند. این خودرو که با قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی (قیمت کارخانه ای پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی) روی تابلوی بورس کالا رفته بود، در نهایت با قیمت میانگینی حدود ۴۹۳ میلیون تومانی به کار خود پایان داد. این فاصله قیمتی میان قیمت پایه اولیه و قیمت نهایی حکایت از رشد حدود ۱۶۶ درصدی دارد. با توجه به مالیات، عوارض و هزینه‌های جانبی پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی برای کسانی که موفق به خرید آن شدند حدود ۵۷۲ میلیون تومان آب خورد. قرار است ایران خودرو این خودروهای فروخته‌شده را تاریخ ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۲ به مشتریان تحویل دهد. با توجه به این بی‌نظمی در عرضه بورسی توسط ایران خودرو، سایر طرح‌های فروش این خودروساز از مسیر بورس کالا با شلوغی بیشتری برگزار می‌شوند. البته فراموش نکنیم این نحوه اطلاع‌رسانی و جابجایی تیراژ عرضه به اعتماد متقاضیان خودرو از مسیر بورس کالا ضربه‌ای جدی خواهد زد. مدیران بورس کالا و همچنین مدیران ارشد ایران خودرو توجه کنند، اعتمادی که اگر از بین برود، به این راحتی‌ها باز نخواهد گشت.
با این حساب معلوم نیست دیگر خودروسازان نیز سر قولشان بمانند و مجددا بازار را به هم نزنند. شرایط این روزهای اقتصاد ایران به خصوص در ماه های منتهی به نوروز ۱۴۰۲ باعث شده است که سرمایه های عمومی به سرعت ارزش خود را از دست دهند و در عوض بازارهای غیرسرمایه ای نظیر ارز و سکه جایگزین مولدسازی شود. از سوی دیگر دولت به جای مولدسازی واقعی اقتصاد، حراج اموال مردمی که به عاریت در دست دولت است را با نام مولدسازی به حراج گذاشته است. ایران کشوری است که برای نابود کردن هر چیزی در آن اول یک نام با اعتبار را نابود می کنند و بعد به سراغ باقی قضایا می روند. با این حساب برخی پیش بینی می کنند ممکن است تا پایان سال آینده خودروی ۲۰۷ به حدود یک میلیارد تومان برسد. قیمتی که در سال ۹۸ می توانستید با آن یک خانه در منطقه معمولی تهران بخرید. حالا اگر کسی فکر می کند آینده امیدوارکننده است یا از چیزی پنهانی خبر دارد که ملت نمی دانند یا تنها در حد حرف می خواهد بازار را آرام کند. با این حساب اگر ما متهم به سیاهنمایی نمی شویم باید متذکر گردیم که اگر با همین دست فرمان جلو برویم، امید تنها چیزی است که برای هیچ کسی باقی نمی ماند.