ماهور مهراد / سند توسعه منطقه ساحلی مکران که مشتمل بر ۸ ماده است با انجام اصلاحاتی به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسیده و پس از انجام اصلاحات لازم برای اجرای مفاد آن توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است. این سند در کنار ایجاد خط لوله گوره به جاسک […]
ماهور مهراد /
سند توسعه منطقه ساحلی مکران که مشتمل بر ۸ ماده است با انجام اصلاحاتی به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسیده و پس از انجام اصلاحات لازم برای اجرای مفاد آن توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است. این سند در کنار ایجاد خط لوله گوره به جاسک که اخیرا تصویب و عملیاتی شده اند، مهمترین تاثیر را بر عملکرد شرکت های کشتیرانی و حمل بار در زمینه کالاهای نفتی و غیرنفتی را دارند. چراکه با رونق کلی منطقه به عنوان آرزوی چند ساله ما، افزایش حمل نیز صورت می گیرد.
در این سند، علاوه بر رشد و توسعه زیرساخت های دریایی و بندری و ایجاد کریدورهای دریایی ملی و بین المللی، به رشد صنایع پتروشیمی، فولاد و صنایع بزرگ نیز پرداخته شده است. ضمن اینکه از رشد اقتصادی و اجتماعی جمعیت ۶ میلیونی و محروم این منطقه به سبب چنین اقداماتی نیز نباید غافل شد. رشد اقتصادی مردم، در کنار توجه به حفظ محیط زیست در این منطقه می تواند، حسن ختام این سند راهبردی باشد تا علاوه بر رشد اقتصادی، منابع محدود دریایی نیز در معرض خطر قرار نگیرند و شرکت های حمل ونقل نیز رشد بیشتری داشته باشند.
این در حالی است که توسعه سواحل مکران فقط محدود به این بخش نیست و دومین بندر اقیانوسی کشور نیز قرار است در این منطقه ساخته شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در همین زمینه با اشاره به اینکه جانمایی کلی برای ساخت دومین بندر اقیانوسی کشور در سواحل مکران انجام شد، گفت: این بندر در استان هرمزگان با محوریت جذب کشتیهای کانتینری با اندازه بزرگ ساخته میشود. محمد راستاد درباره احداث دومین بندر اقیانوسی در سواحل مکران، اظهار داشت: مطالعات فازِ شناخت برای تعیین مناسبترین جانمایی این بندر در سواحل مکران انجام دادهایم و به جمعبندی کلی رسیدهایم.
وی با بیان اینکه که کار در دست مطالعه است، ادامه داد: بندر جدید خصوصیاتی که دارد این است که به مسیرهای اصلی تجارت جهانی نزدیکتر است، این بندر خارج از خلیج فارس و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعیت طبیعتاً پیش از تنگه هرمز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با احداث این بندر ما به اعماق بیشترِ آب دسترسی بهتری داریم و بنابراین با حداقل هزینه میتوانیم پذیرش بالاترین سایز کشتیها را داشته باشیم و این موجب میشود، بندر ما در سواحل مکران مزیتهای مناسبی از نظر پذیرش کشتیهای سایز بزرگ داشته باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ما نیمنگاهی هم به این موضوع داریم که در آن نقطه جانمایی شده برای بندر جدید، دسترسی مناسبی به انواع مدلهای حملونقل وجود داشته باشد، یعنی به شریانهای اصلی جاده و راهآهن با حداقل مسافت متصل شویم و از این طریق بندری بزرگ و اقیانوسی داشته باشیم.
وی ادامه داد: انتظار داریم این بندر یک هاب برای ترانزیت و ترانشیپ در منطقه باشد که در طول سواحل مکران ایجاد میشود.
بندر جدید متناسب با میزان تقاضا برای واردات، صادرات، ترانزیت و ترانشیپ کالا
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا این بندر جدید ظرفیتهای بندر چابهار را تحت تأثیر قرار نمیدهد، گفت: خیر، یکی از مواردی که مدنظر سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد این است که ایجاد ظرفیت متناسب با رشد تقاضا داشته باشیم، یعنی ما متناسب با رشد تقاضا به گونهای ظرفیتهای جدید را ایجاد میکنیم که ظرفیت مازاد آن چنانی نداشته باشیم تا بنادر دیگر تحت تأثیر منفی قرار گیرد، به هر حال ما بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کشور را داریم و بندر چابهار را داریم که اخیراً توسعه دادهایم، بنابراین بندر جدید به نحوی در افق زمانی و اجرا برنامهریزی میشود که متناسب با میزان تقاضا برای واردات و صادرات و ترانزیت و ترانشیپ کالا باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که آیا این بندر جدیدِ سواحل مکران کانتینر و فله خواهد بود؟ گفت: تلاش ما بر این است که روی بخش کانتینر در این بندر تمرکز بیشتری داشته باشیم در نقطهای که مدنظر ما برای احداث بندر است، فاصله نزدیکی با کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب در سواحل مکران دارد، البته به واسطه عمق زیاد، برای مواد معدنی و کالاهای اساسی هم قابل استفاده خواهد بود.
گفتنی است که سواحل مکران نقش ویژه و استراتژیکی در مبادلات دریایی در آینده خواهد داشت. در سند توسعه سواحل مکران، دستگاههای اجرایی مکلف هستند که برنامههای جامع و اجرایی دستگاه مربوط را تهیه و پس از هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه کشور، از محل اعتبارات بودجههای سنواتی نسبت به انجام مطالعات و اجرای پروژههای مصوب با اولویت مشارکت عمومی- خصوصی اقدام کنند.
سواحل مکران، ۵۴۵ کیلومتر طول و ۱۸۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارند و سواحل خاوری ایران در شمال این دریا و سواحل شمال عمان و بخش کوچکی از امارات در جنوب آن جای دارند و بهطور رسمی آن را خلیج عمان مینامند.