سنگرشکنی به‌نام فاطمه مهاجرانی
سنگرشکنی به‌نام فاطمه مهاجرانی
انتخاب مهاجرانی بعنوان‌ اولين سخنگوی زن در دولت خبری‌ خوش برای جامعه‌ زنان و نشانه دیگری از وفای به عهد مسعود پزشکیان است.

مهاجرانی متولد مرداد ماه سال ۱۳۴۹ در شهرستان اراک است. وی پیش از این رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی بوده که در ۲۶ مهر ماه سال ۹۶ از سوی سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش وقت به عنوان رئیس مرکز استعداد های درخشان انتخاب شد.
مهاجرانی در لیستی که از سوی محمدجوادظریف به عنوان اعضای شورای راهبری منتشر شده بود، حضور داشت.
وی با رتبه ۷۰۰ در سال ۶۸ وارد رشته مهندسی مکانیک شد، لیسانس خود را در رشته مکانیک در دانشگاه شهید باهنر کرمان اخذ کرد. فوق لیسانس را هم در همین دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد. در سال ۷۴ فقط دو زن در کشور در رشته مهندسی مکانیک قبول شدند چون در آن زمان قبولی در ارشد کم بود که یکی از آنها خانم فاطمه مهاجرانی بود.
خانم مهاجرانی کار تدریس را از سال ۷۴ شروع کرد.
مهاجرانی یک بورس دکتری از دانشگاه بونل لندن برای رشته ربوتیک گرفت اما به گفته خودش بنا به دلایل خانوادگی نتوانست برای ادامه تحصیلات برود. بعدها به این دلیل که احساس می کرد مکانیک جواب انگیزه و استعدادش را نمیدهد تصمیم گرفت در رشته علوم تربیتی تحصیل کند. اما مدرکی از این رشته دریافت نکرد.
در ادامه وی از دانشگاه هریوت وات اسکاتلند فوق لیسانس استراتژی را گرفت و همان جا دکترای مدیریت (Administration Doctor of Business ) گرفت.
مهاجرانی عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند و دارای ۱۲ مقاله کنفرانسی و ۱ مقاله ژورنالی در مجلات داخل کشور است. طی ۱۱ سال با ۳ پژوهشگر مختلف همکاری مستقیم علمی داشته که بیشترین همکاری وی با بهمن حاجی پور در انتشار ۱ مقاله علمی بوده است.
این انتخاب نشان داد که اولأمی توان روی وعده های رئیس جمهور حسهای ویژه باز کرد و به آینده زنان در این دولت امیدوار بود. پزشکیان برخلاف تمامی روسای جمهور پیش از خود که از زنان استفاده هایی تزئینی می کردند نشان داد که صادق الوعد است.
از سوی دیگر مهاجرانی شخصیتی شجاع و شناخته شده در جامعه زنان است و حضور وی اعتماد به نفس بانوان را بالا خواهد بود سخنگوی دولت در واقع حکم پیشانی دولت را دارد و قرار گرفتن یک زن در اینجایگاه پیام مهمی به جامعه بین الملل ارسال خواهد کرد جمله‌ برای خانم مهاجرانی آرزوی موفقیت می کند و امیدوار است این زنجیره استفاده از بانوان در تمامی
عرصه های ملی و استانی ادامه دار باشد.