سهمِ ریل در ترانزیت به کمک جبرانِ ضرر بخش مسافری آمد
سهمِ ریل در ترانزیت به کمک جبرانِ ضرر بخش مسافری آمد

    زهرا ایران‌شاهی / شیوع کرونا در کشور در کشور ما همچون سایر نقاط جهان، تاثیر بسیاری روی صنایع مختلف به ویژه حمل و نقل و صنعت گردشگری و کسب و کارهای خرد گذاشته است. چرا که بسیاری از مردم سفرهای خود را به ویژه در این ایامِ پیک سفر در نروز و تابستان […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

شیوع کرونا در کشور در کشور ما همچون سایر نقاط جهان، تاثیر بسیاری روی صنایع مختلف به ویژه حمل و نقل و صنعت گردشگری و کسب و کارهای خرد گذاشته است. چرا که بسیاری از مردم سفرهای خود را به ویژه در این ایامِ پیک سفر در نروز و تابستان کنسل کردند. در این میان، بخش ریلی به دلیل کنسل شدن ۹۰ درصد بلیت قطارهای شرکت‌های مختلف دچار زیان بالایی شد. استرداد بلیت مردم با دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی از همان روزهای نخست شیوع این ویروس اجرا شد اما وقتی قطاری از حرکت می‌ایستد، هزینه‌های مضاعفی بر شرکت های حمل و نقل ریلی وارد می‌شود چرا که این شرکت ها خود پرسنل بسیاری دارند و حالا هزینه‌های ضدعفونی قطارها، ایستگاه‌ها و اماکنی که مردم با آنها سر و کار دارند را نیز باید بر این هزینه‌ها افزود. زیان ناشی از سکون قطارها هم که به زعم مدیرعامل راه آهن کشور هزار میلیارد تومان به شرکت های ریلی زیان وارد کرده است.
این در حالی است که سعید رسولی در اینباره خواسته است که پرداخت تسهیلاتی که قرار بود به شرکت های ریلی اعطا شود، زودتر پیگیری شود. او در اینباره می گوید که هیچ نیرویی از شرکت های ریلی به دلیل کاهش فعالیت ها ناشی از شیوع کرونا، تعدیل نشده است. رسولی همچنین درباره میزان خسارات وارده به شرکت‌های ریلی بر اثر کرونا اظهار داشت: خسارات متعددی به شرکت‌های ریلی وارد شده که بر اقتصاد شرکت‌های ریلی اثر معکوس گذاشته است. نه تنها شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری، بلکه شرکت‌های ریلی باری و خدماتی نیز از این موضوع خسارت دیده اند. اما سهم ریل در حمل بارهای داخلی و ترانزیت از ابتدای سال تاکنون افزایش قابل توجهی یافته است و زیان بخش مسافری به نوعی جبران شده است.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بابت استرداد بلیت‌های مسافری از سوی شرکت‌های ریلی مسافری بابت فروش بلیت سفرهای نوروزی به مردم پرداخت شده است؛ اما در مجموع میزان خسارات وارده به شرکت‌ها و راه آهن بسیار بیشتر از این است.
وی در خصوص نحوه حمایت از شرکت‌های ریلی تصریح کرد: بسته‌ای برای حمایت از شرکت‌های ریلی دیده شده است از جمله تسهیلات کم بهره به بنگاه‌ها که البته کمک‌های دیگری نیز برای کمک به آنها در نظر و مورد پیگیری است؛ ضمن اینکه ماهیت رفتاری کرونا از آنجایی که غیرقابل پیش بینی است، آثار اقتصادی آن هم به صورت خطی قابل پیش بینی نیست که بتوانیم بر اساس خساراتی که در دو ماه اخیر به شرکت‌های ریلی وارد شده، میزان خسارات احتمالی در ماه‌های آتی را هم پیش بینی کنیم.
این در حالی است که عده ای تحریم ها و حتی شیوع کرونا را یک فرصت می دانند. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در اینباره می گوید: بومی کردن درصد بالایی از قطعات و تولیدات زیرساخت‌های ریلی از دستاوردهای این دوره است و حدود ۶۵ درصد قطعات موردنیاز صنعت ریلی تولید داخل هستند و در همین حالا هم متخصصان داخلی مشغول کارند تا بتوانند امسال به کاهش ۱۰۰درصدی وابستگی ها برسیم.
مهتا میرمقتدایی افزود: هرچند تبعات مثبت کرونا برای محیط‌زیست باعث شادی دوستداران طبیعت شده اما باید توجه کرد که ترویج استفاده از خودروی شخصی به دلیل خطر انتقال بیماری در فضاهای پر تراکم و شلوغ وسایل حمل و نقل همگانی، تهدیدی نیز برای محیط‌زیست به شمار می‌رود. زیرا تغییر رفتار سفر که اکنون به دلیل شیوع بیماری رخ داده است، می‌تواند تا مدتی طولانی بر شیوه رفت‌و‌آمد مردم اثر گذاشته و حتی بعد از پایان شرایط اضطرار نیز ادامه یابد.
سعید رسولی اما یکی از اقدامات حمایتی را در شرایط فعلی، در اختیار شرکت‌های ریلی قرار دادن تسهیلات با بهره پایین و با دوره تنفس مناسب از محل منابع تسهیلات حمایتی کرونا عنوان و اظهار کرد: ما قرار نیست صرفاً حفظ وضع موجود کنیم؛ بلکه قصد داریم در سال جهش تولید، اقداماتی که سال گذشته در حوزه حمایت از تولید ناوگان ریلی داشتیم را تشدید کنیم. بنابراین شرکت‌های داخلی تولیدکننده واگن امسال با سرعت بیشتری فعالیت خواهند کرد؛ از سال ۹۹ حداکثر استفاده را برای ایجاد تحول در حمل و نقل ریلی خواهیم برد.
گفتنی است که شمار مسافر قطارها تنها در ایران کاهش پیدا نکرده و در برخی از شهرهای اروپایی که همیشه بازار سفر با قطار بسیار داغتر از ایران بوده نیز چنین اتفاقی افتاده است. سوییس یکی از شهرهای پر سفرِ ریلی است که در همه مناطق آن با شیوع ویروس کرونا سفر ریلی ۲۰ درصد کاهش یافته است. همچنین کاهش مسافران قطارها در ایتالیا به ۹۰ درصد و فرانسه ۶۰ درصد رسیده است. طبق گزارش خبرگزاری های اروپایی شرکت راه‌آهن سوئیس اعلام کرده، خسارت مالی این شرکت ۵۰۰ هزار فرانک در روز است.