سکاندار دغدغه‌مند و عمل‌گرای دریاها
سکاندار دغدغه‌مند و عمل‌گرای دریاها
کشور ایران جزو کشورهای بهره‌مند از منابع آبی محسوب می‌شود. علاوه بر سه دریای بزرگ عمان، خزر و خلیج همیشه فارس، ایران از منظر داشتن تالاب‌ها، رودها‌، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها نیز غنی است.

سایه برین روزنامه نگار – کشور ایران جزو کشورهای بهره‌مند از منابع آبی محسوب می‌شود. علاوه بر سه دریای بزرگ عمان، خزر و خلیج همیشه فارس، ایران از منظر داشتن تالاب‌ها، رودها‌، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها نیز غنی است. نیروی نظامی مستقر بر روی این منابع آبی نیز جایگاه قدرتمندی در سطح جهان دارند و نوزدهمین قدرت دریایی برتر جهان، مختص کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران همچنین رتبه بیست و دوم ناوگان کشتیرانی جهان را در اختیار دارد.
اما باقی آمارها در این خصوص، خیلی جالب توجه نیستند. مثلا کشور ما با وجود داشتن ۶۰۰ کیلومتر ساحل، تنها یک درصد از اقتصاد دریایی جهان سهم دارد. یا همه از شرایط برخی منابع ارزشمند آبی مثل دریاچه ارومیه و تالاب انزلی اطلاع داریم و ما نیز در «جمله» بارها در خصوص شرایط آن‌ها تذکر داده‌ایم. اما اگر قرار تنها بر تذکر دادن و واکاوی نابسامانی‌ها باشد، حجم این صفحه برای توضیحات در این باره جوابگو نیست و نه تنها پیشرفتی حاصل نمی‌شود بلکه عقب‌گرد نیز خواهیم داشت. درواقع برای حل هر بحرانی، به نیروی اراده قوی و مسئولیت‌پذیری وافر احتیاج است و تنها ذکر مشکلات، راه به جایی نخواهد برد. مبرهن است اگر هرکس در سهم و اندازه مسئولیت خود، در جهت حل و فصل این مشکلات بکوشد، نکته‌ای برای تذکر دادن باقی نخواهد ماند.
«مهرداد بذرپاش»، وزیر راه و شهرسازی وقت یکی از این مسئولانی است که از جمله مسئولان اقدام و عمل محسوب می‌شود. بذرپاش پیرو تاکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، رشد اقتصاد دریامحور و ساخت شهرک‌های ساحلی در جهت بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت آبی کشور را به شکل جدی در دستور کار خود قرار داده‌است و خبرهای خوبی نیز در این خصوص به گوش می‌رسد. بذرپاش همچنین با توجه به دارا بودن مسئولیت ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران با چند کشور همسایه چون ایالات متحده عربی، تمرکز ویژه‌ای بر منفعت اقتصادی این بهره مندی‌ها دارد.
نگاهی به عملکرد مهرداد بذرپاش از ابتدای مسئولیتش ثابت می‌کند که او تنها متکی به قطار کردن وعده‌های بی‌سرانجام نیست و بسیار ارزشمند است که در طی جلسات منظم با معاونین وزارت راه و شهرسازی، در حضور اصحاب رسانه و جلسات مشترک با مقامات کشور، پیش از این‌که خبرنگاران پیگیر اقدامات باشند، خود گزارش مدون یا آخرین اخبار مربوطه را به اطلاع مردم می‌رساند. وی ابتدای هفته جاری در حاشیه جلسه شورای عالی مسکن که با حضور ریاست جمهور برگزار شد، در خصوص ساخت شهرک‌های ساحلی توضیحاتی ارائه کرد. وی اظهار داشت: «در  سه جلسه شورای عالی مسکن گذشته، مصوبه شهرها و شهرک‌های ساحلی به تصویب رسید و در این مدت هماهنگی با مدیران و استانداران ۴ استان  مرزی که در سواحل جنوب کشور هستند از جمله بوشهر، هرمزگان، سیستان وبلوچستان و خوزستان انجام شد.» به گفته وی در قالب تعامل با مدیران این استان‌ها از ۶۰ نقطه ساحلی به ۲۷ نقطه رسیدیم.
او گفت: «در کلان پروژه این ۲۷ نقطه هدف‌گذاری شده‌است و استان‌هایی که فاقد سواحل هستند هم مقرر شد با سرمایه‌گذاری سرمایه گذاران در این بخش، بتوانند از منافع دریا بهره‌مند شوند.»
بذرپاش همچنین در سیزدهمین شورای عالی شهرسازی و معماری، تمهیدات پیش‌بینی شده ارزشمندی در این خصوص را تشریح کرد. وقتی صحبت از منابع دریایی ایران و بهره‌مندی از آن‌ها مطرح می‌شود، ناخودآگاه تمام ذهن‌ها متوجه مناطق نزدیک به دریا از حیث جغرافیایی است.
در حوزه وزارت راه و شهرسازی نیز در واقع تفکر غالبی که در این زمینه وجود دارد، بهره‌مندی مناطق ساحلی و مجاور دریا از این منابع است اما بذرپاش در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری بیان داشت که وقتی ایران کشوری غنی از نظر منابع آبی است، چرا ثروت و رشد اقتصادی برگرفته از این منابع باید فقط در انحصار نواحی اطراف آن‌ها باشد؟ وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و طرح ۲۷ نقطه ساحلی، سکونت‌پذیری این مناطق و شهرهای جدید را مطرح و اظهار کرد: «عدالت استفاده از اقتصاد دریا، بالابردن ظرفیت گردشگری و جمعیت‌پذیری این مناطق تنها با تأمین زیرساخت‌ها محقق می‌شود.»
وی ادامه داد: «در طرح هم‌پیوندی، استان‌های فاقد ساحل نیز از اقتصاد دریا بهره‌مند می‌شوند.»
کاهش مناطق ساحلی فاقد بهره‌برداری و پیش‌بینی تمهیداتی در جهت رشد اقتصادی تمام مناطق ایران از کانال ظرفیت آبی کشور، خدمات و دستاوردهای محسوس سکاندار وزارت و راه و شهرسازی است. بذرپاش، در کمتر از یکسال تصدی مقام وزارت راه و شهرسازی اثبات کرده‌است که پیش از این‌که از او خواسته شود، انجام می‌دهد. او به حیطه تحت مسئولیت خود اشراف دارد و بر این اساس روشن است که می‌توانیم به افق‌های پیش روی اقتصاد دریامحور ایران در حدود شرح وظایف وزارت راه و شهرسازی خوشبین باشیم.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین