شادی قبل از گل ممنوع!
شادی قبل از گل ممنوع!

  مائده مطهری زاده با واکسن واکسن گفتن کشور واکسینه نمی‌‎شود! این اولین و ساده‌ترین جمله‌ای است که در این شرایط کشور به ذهنم خطور می‌کند. واکسن‌هایی که پشت درب گمرک، در میان واژه‌ واژه اخبار سلامت، در انبارهای وزارت بهداشت، در بین تصاویر و فیلم‌های به نمایش گذاشته شده در بخش‌های مختلف خبری رسانه […]

  مائده مطهری زاده
با واکسن واکسن گفتن کشور واکسینه نمی‌‎شود!
این اولین و ساده‌ترین جمله‌ای است که در این شرایط کشور به ذهنم خطور می‌کند.
واکسن‌هایی که پشت درب گمرک، در میان واژه‌ واژه اخبار سلامت، در انبارهای وزارت بهداشت، در بین تصاویر و فیلم‌های به نمایش گذاشته شده در بخش‌های مختلف خبری رسانه ملی از تخلیه هواپیماهای حامل واکسن، جا خوش کرده‌اند اما در مراکز واکسیناسیون در سراسر کشور ردی از آنها یافت نمی‌شود و فوج مردمی که در زمان مراجعه به این مراکز، با درب بسته و یک کاغذ آچهار برخورد می‌کنند که بر روی آن به صورت دستنویس یا تایپ کامپیوتری نوشته شده:« این مرکز واکسیناسیون تا اطلاع ثانوی تعطیل است.»
در حالی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه چهارشنبه هفته‌ای که گذشت در صفحه توییتر خود از در پیش بودن هفته‌ پُرواکسن با ورود ۵ میلیون دوز واکسن جدید به کشور خبر داده بود که طی هفته‌ گذشته بسیاری از مراکز واکسیناسیون در کشور دست‌شان از واکسن کوتاه بود و مجبور به تعطیلی و بستن درب به روی مردم شده بودند.
از اصفهان، خوزستان گرفته تا یزد و مازندران و گیلان و ارومیه و مشهد و سایر استان‌‌ها و شهرستان‌ها خبری از واکسن نبود که نبود.
این بی‌واکسنی در اوج روزهای سیاه کرونایی در حالی اتفاق افتاد که اوضاع در هیچ کجای کشور خوب نیست برای نمونه در خوزستان، استاندار، وضعیت کرونا را بسیار خطرناک اعلام کرده و گفت: اکنون با توجه به قرار گرفتن در اوج بیماری نیازمند کمک همه جانبه هستیم.
استاندار خوزستان، حلقه گمشده را در کنار بحث درمان و تجهیز تخت بیمارستان، احیای مجدد طرح شهید سلیمانی، افزایش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست که همگی باید به طور جدی پیگیری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه عدم تامین واکسن از تهران سبب شد تا به افرادی که برای تزریق نوبت دوم واکسن کرونا در روزچهارشنبه وقت داده بودیم با کمبود واکسن مواجه شویم، افزود: در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هم واکسن نداشتیم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز  از شهروندان خواست با توجه به اتمام موجودی واکسن کرونا از اجتماع درب مراکز تجمیعی واکسیناسیون خودداری کنند.
معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد هم با توجه به اتمام موجودی واکسن سینوفارم در استان خبر داد: هم‌استانی‌های متقاضی دریافت واکسن سینوفارم از روز یکشنبه به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز طی روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد: با توجه به محدودیت موجودی واکسن و نیاز به ارتقای نحوه نوبت دهی، امروز و  فردا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واکسن کرونا تزریق نمی‌شود.
  نگرانی از، از دست رفتن فرصت طلایی تزریق واکسن دز دومی‌ها
به غیر از آنها که هنوز دُز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند؛ نگرانی عمده از بابت کسانی است که دُز اول واکسن را تزریق کرده و اکنون نوبت دریافت دُز دوم واکسن‌شان شده و چنانچه فرصت طلایی تزریق دُز دوم‌شان از دست برود، واکسن نخواهد توانست ایمنی و تاثیر لازم و مفید را در بدن آنها ایجاد کند و به قول دکتر مینو محرز، واکسن حیف و میل می‌شود!
  دست بجنبانید
از همان زمان آغاز واکسیناسیون نیز یکی از نگرانی‌های جدی کارشناسان و متخصصان، بی‎برنامگی و ناهماهنگی و عدم تامین به موقع واکسن و البته نبود تجهیزات و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای تحقق واکسیناسیون فوری و گسترده در کشور بود و حالا هرچه روزهای بیشتری می‌گذرد، به حق بودن این نگرانی‌‌ها و دغدغه‌های بیش از پیش عیان می‌شود. تا همین جای کار هم برنامه واکسیناسیون سراسری در ایران با عدم واردات به موقع واکسن‌های معتبر خارجی و معطلی از بابت به تولید انبوه رسیدن واکسن‌های رنگارنگ داخلی از بسیاری از کشورهای دنیا عقب مانده است و با توجه به پیدایش سویه‌های جدید‌تر، خطرناک‌تر و کشنده‌تر ویروس کرونا، هر روز و ساعتی که برای انجام واکسیناسیون مردم از دست برود، معادل با از دست رفتن ده‌ها جان شیرین است. برخی از مسوولان در حالی هنوز بر سرِ واکسن‌های مختلف خارجی و اثبات اینکه همه واکسن‌های دنیا معتبر هستند و مردم نباید منتظر و معطل یک واکسن معتبر خارجی بمانند، وقت را به هدر می‌دهند که اصلا همین واکسن‌های موجود نیز به درستی در کشور توزیع نمی‌شود وگرنه که امروز بسیاری از مردم با توجه به وضعیت وخیم کرونا در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که باید هر واکسنی که بدست‌شان می‌رسد را تزریق کنند و نیازی به توصیه و بیانیه و دستور نیست.
  جشن زودتر از موعد؟!
همچنین ابراز شعف و شادمانی نسبت به سرعت واکسیناسیون و میزان واکسن‌‌های تزریق شده در کشور ابراز در حالی طی روزهای اخیر به ویژه در میان مسوولان وزارت بهداشت رواج یافته است که براساس آخرین آمار اعلامی از سوی همین وزارتخانه، تاکنون تنها اندکی بیش از ۹ میلیون نفر ایرانی موفق به تزریق دز دوم واکسن و عددی بیش از ۱۹ میلیون نفر هم موفق به دریافت دز اول واکسن خود شده‌اند و با یک حساب سرانگشتی معلوم می‌شود که هنوز جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون ایرانی هنوز دز اول واکسن خود را نیز دریافت نکرده‌اند و بنابراین، جا دارد، در عوض جشن و پایکوبی زودتر از موعد، فکری به حال سرعت لاک‌پشتی و تزریق قطره‌چکانی واکسن در کشور کنیم که اگر وضع به همین منوال ادامه یابد و میزان واکسن ورودی از منابع مختلف به ایران همین‌قدر ناامیدکننده باشد، باید منتظر فجایعی بدتر  از کشتار پیک پنجم کرونا باشیم.