شرکت راه‌آهن حرکت دهنده و پیشران صنعت ریلی است
شرکت راه‌آهن حرکت دهنده و پیشران صنعت ریلی است

    مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که به‌دنبال رشد مداوم و پیوسته صنعت ریلی هستیم لازمه تحقق این هدف را داشتن یک طرح نو اعلام کرد. سید میعاد صالحی ‌ اظهار کرد:‌ شرکت راه آهن حرکت دهنده و پیشران صنعت ریلی است پس هر اندازه توانمندتر باشد، به تقویت بیشتر بخش خصوصی منجر […]

 

 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که به‌دنبال رشد مداوم و پیوسته صنعت ریلی هستیم لازمه تحقق این هدف را داشتن یک طرح نو اعلام کرد.
سید میعاد صالحی ‌ اظهار کرد:‌ شرکت راه آهن حرکت دهنده و پیشران صنعت ریلی است پس هر اندازه توانمندتر باشد، به تقویت بیشتر بخش خصوصی منجر خواهد شد.
وی با بیان این‌که صنعت حمل و نقل ریلی مانند یک خانواده است، افزود: باید شرایط را به شکلی پیش ببریم که شرایط برای همه اجزای صنعت ریلی برد-برد باشد. به دنبال رشد مداوم و پیوسته هستیم که نیاز به طرحی نو دارد.
وی ادامه داد: با توجه به آرمان‌های انقلاب و منویات رهبر معظم انقلاب، دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی انتظار دارد که مسافران در سفری ایمن و با آرامش با قطار به هر نقطه کشور سفر کنند و نتیجه آن کاهش تصادفات رانندگی و کاهش مصرف سوخت است.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به این‌که بخش مسافری، نقطه اتصال حمل و نقل ریلی با مردم و به نوعی پیشانی این حوزه است و باید تقویت شود، گفت: یکی از پیش‌نیازها برای جهش اقتصادی کشور توسعه صنعت حمل و نقل است که تاثیرگذارترین حمل و نقل برای شرایط امروز کشور، حمل ونقل ریلی است. حمل و نقل ریلی مزیت های فراوانی دارد که برای توسعه آن باید به الزامات و پیش نیازهای آن پرداخت و واقعیات را در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه اولویت دولت سیزدهم توسعه حمل ونقل ریلی است، افزود: ناوگان باری ریلی سن بالایی دارد و نوسازی و بهسازی آن به کندی انجام شده است. اکنون حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان طلب تعمیرکاران لکوموتیو است و حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان عقب‌ماندگی در تعمیر و نگهداری خط وجود دارد.
صالحی با قدردانی از تلاش‌های وزیر و حمایت‌های وی از حوزه ریلی، بر ضرورت بهبود وضعیت اقتصاد صنعت حمل‌ونقل ریلی برای نوسازی ناوگان تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم از مزیت مصرف پایین سوخت در بخش حمل و نقل ریلی استفاده کنیم. متاسفانه مطالعات دقیقی در بخش باری در حمل و نقل ریلی انجام نشده به طوری که در مناطق مختلف تقاضای بار، میزان زیرساخت‌های ریلی و ناوگان با یکدیگر همخوانی ندارند و باید این موضوعات و مشکلات برطرف شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی ضامن حمل و نقل ایمن، با صرفه و سازگار با محیط زیست است، گفت: وقتی منابع محدود است باید منابع به شکل بهینه اختصاص داده شود. در کنار توجه به بحث لکوموتیو و واگن باری، حتماا باید بخش مسافری ریلی نیز توسعه پیدا کند و این را در برنامه آینده خود داریم.
وی ادامه داد: ما اگرچه قدردان عزیزانی هستیم که قبل از ما در این سمت بودند، اما در چند سال اخیر عقب ماندگی ما نسبت به رقبایمان بسیار بالا بوده است. قراردادهای بین المللی ما نیز قراردادهای مناسبی نبوده که باید این قراردادها را به روز کنیم و با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم.
وی افزود: دولت سیزدهم اولویت دیپلماسی را همکاری با کشورهای همسایه قرار داده است. در کریدورها حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که باید برطرف شده و کریدورها توسعه یابد. به واسطه حمایت های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از صنعت ریلی تفاهم‌نامه‌ هایی با کشورهای همسایه امضا شده است و امروز ما شاهد افزایش چشمگیر تبادل واگن در مرز سرخس و اینچه برون هستیم. در پایان سال، رکوردی در تاریخ حمل و نقل ریلی برای ترانزیت ثبت خواهیم کرد.