شهادت در راه مردم
شهادت در راه مردم
ماجرای سقوط بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیأت همراه در جنگل‌های منطقه کوهستانی ارسباران در حومه شهرستان ورزقان، جزو اتفاقات نادر و تأسف‌بار در تاریخ چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران است که تا سال‌ها در حافظه مردم، توقف خواهد کرد.

سرویس سیاسی جمله، ماجرای سقوط بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیأت همراه در جنگل‌های منطقه کوهستانی ارسباران در حومه شهرستان ورزقان، جزو اتفاقات نادر و تأسف‌بار در تاریخ چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران است که تا سال‌ها در حافظه مردم، توقف خواهد کرد و تصویری که از ابراهیم رییسی در ذهنیت جمعی خواهد ماند، تصویر مدیری ملی است که از این شهر به آن شهر و از این روستا به آن روستا در حال تردد است تا مشکلی را حل کند و باری را از دوش مردم بردارد آن‌گونه که نام دولت خود را دولت مردمی گذاشته و استراتژی و هدف راهبردی خود را رسیدن به ایران قوی تبیین کرده بود.
این ضایعه همچنین برای افکار عمومی به‎شکلی ویژه اندوه‌بار است از این منظر که در رسانه‌ها دیدند و خواندند سید ابراهیم رییسی دو روز قبل و به مدت دو روز در دومین سفر استانی خود مهمان مردم استان مازندران بود و هم بازدیدهای متعددی داشت و هم چند دیدار و سخنرانی عمومی داشت و درحقیقت آخرین خاطره مهم خود را به‌عنوان رییس‌جمهوری با مردم این استان ساخت و هنوز بنرهای خیرمقدم در جای‌جای این استان برافراشته بود که مردم دریافتند رییسی سراغ مأموریت دیگری رفته است آن هم در سر مرزهای شمال غرب کشور.
سید ابراهیم رییسی که در مدت سه سال ریاست‌جمهوری خود حدود پنجاه سفر استانی و دستاوردهای قابل‌توجهی داشت تنها یک روز پس از سفر دوروزه خود به استان مازندران که اتفاقاً سفری پرکار و فشرده با دستاوردهای ویژه بود، به سمت شمال غرب کشور حرکت کرد تا در افتتاح سد قیزقلعه‌سی متعلق به دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان شرکت کند.
این دو کشور تقریباً به‌صورت ۵۰-۵۰ در احداث سد مشارکت داشته‌اند و ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از آن بهره‌مند خواهد شد.
آن‌چه انگیزه رییس‌جمهور برای رفتن به این سفر را تقویت کرد، حضور «الهام علی‌اف» رییس‌جمهوری آذربایجان برای افتتاح سد آبی بود که قرار است به نماد همکاری دو کشور تبدیل شود. علی‌اف هم با تاکید بر اهمیت طرح‌های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، احداث این سد را نشانگر «دوستی دو کشور» دانست. به گفته مقام‌های کشورمان، سد قیزقلعه‌سی که از آن به‌عنوان «بزرگترین پروژه آبی مشترک» دو کشور یاد شده است، توانایی تنظیم دو میلیارد مکعب آب در سال را دارد.
حضور و دیدار دو رییس‌جمهور همچنین در یک بستر سیاسی بزرگ‌تر هم اهمیت داشت و امیدها را برای نزدیکی تهران و باکو و کاستن از تنش و بستنِ فضای سوءاستفاده برخی کشورهای متخاصم بیشتر می‌کرد.
متاسفانه در این سفر، بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهوری اسلامی ایران در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا در استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری، «آیت‌الله سیدمحمدعلی آل هاشم» امام جمعه تبریز، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند که همگی به شهادت رسیدند و آخرین برگ سفرنامه خدمت ابراهیم رییسی در همین نقطه، خوانده شد.
امروز سید ابراهیم رییسی در میان ما نیست و به تاریخ پیوست اما با نامی ماندگار از این منظر که چه در سال‌هایی که با حکم رهبر معظم انقلاب رییس قوه قضاییه بود و چه در سال‌هایی که با آرای مردم ریاست قوه مجریه را برعهده گرفت، یک روز در خانه یا در دفتر کار خود ننشست و دائم در سفر بود، سفری که اساس و بنیاد آن بر توسعه زیرساخت‌ها یا گوش سپردن به درد و رنج مردم بود، مردمی که سال‌ها بود این تصور را داشتند که توسط مدیران ارشد دولتی، به فراموشی سپرده شدند.به‌طور سنتی معمولاً مدیر یا کارگزاری از یک سفر سنگین کاری بر می‌گردد .
یک روز به خود حق می‌دهد که استراحت کند و قوای جسمی و ذهنی خود را تجدید کند اما بارها دیده بودیم که رییسی از فلان سفر خارجی به کشور برگشت و ساعاتی بعد به فلان استان رفت و در آخرین نمونه، پس از یک سفر سنگین دو روزه از مازندران، به آذربایجان شرقی رفت و دیدار مهمی با رییس‌جمهور کشور همسایه انجام داد و در نهایت نیز پس از افتتاح یک طرح مهم که برای تأمین آب مردم چندین شهرستان، حیاتی بود در راه بازگشت به شهادت رسید.
در منظومه اعتقادی ما دو ارزش وجود دارد که هر دو هم‌سنگ هم هستند «خدمت به مردم» و «شهادت در راه خدا» و بسیار جالب است که بدانیم سید ابراهیم رییسی در روز آخر زندگی خود موفق شد این دو ارزش را با هم کسب کند.
برای شادی روح آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم، حسین امیرعبداللهیان، مالک رحمتی و دیگر همراهان آنان صلوات می‌فرستیم و یقین داریم نام آنان در سیاهه خادمان مردم به ثبت خواهد رسید و دعا می‌کنیم مسیری که رییس دولت سیزدهم، ریل‌گزاری کرد تا دهه‌ها ماندگار بماند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی