شهلا منصوریه – دبیر گروه اجتماعی / پسماند، امروزه جزئی از مهمترین مقوله های محیط زیستی محسوب می شود. سالهاست که کارشناسان درخصوص تفکیک زباله و مشکلات و معضلات آن داد سخن داده اند. نگرانی هایی که بیراه نیست و سلامتی بشر را تهدید می کند. کوه های زباله در اطراف شهرها […]
شهلا منصوریه –
دبیر گروه اجتماعی /
پسماند، امروزه جزئی از مهمترین مقوله های محیط زیستی محسوب می شود. سالهاست که کارشناسان درخصوص تفکیک زباله و مشکلات و معضلات آن داد سخن داده اند. نگرانی هایی که بیراه نیست و سلامتی بشر را تهدید می کند. کوه های زباله در اطراف شهرها و روستاهای کشور روز به روز مرتفع تر می شوند و علاوه بر آلودگی بصری، آلودگی زیست محیطی را پیش چشم هر بیننده ای توصیف می کند. نزدیک به ۵۰ سال است که در ۲۳ کیلومتری تهران، یکی از این کوه ها روز به روز عظیم تر و قطورتر می شود. مساله ای که حواشی زیادی را برای پایتخت و پایتخت نشینان به همراه داشته است. از بوی نامطبوع آن تا آلودگی های فراوانی که دربر دارد. منطقه ای که از آن به جهنم محیط زیستی پایتخت هم نام می برند به شدت سلامتی شهروندان را تهدید می کند.
بیـــش از یک سال و نیم از دستور رئیسجمهور به شهرداری تهران برای تغییر محل دفن زباله تهران میگذرد. بزرگترین سایت پسماند خاورمیانه به شدت درگیر اختلافات شهرداری تهران و اداره کل محیط زیست و استانداری تهران است و انتقال آن همچنان مبهم به نظر می رسد. این سایت به دلیل همجواری با فرودگاه کشور و انتشار بوی نامطبوع منتقدان زیادی به دنبال دارد؛ با وجود اینکه تلاش هایی هم از جانب شهرداری تهران برای خشک کردن شیرابه های پسماندها انجام شده است اما همچنان مخاطرات محیط زیستی آن زیاد است.
به همین جهت سازمان محیط زیست معتقد است که مجتمع پردازش پسماند آرادکوه باید منتقل شود. این موضوع را پاییز سال گذشته سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرده و گفته بود: این سایت یکی از بزرگترین سایتهای پسماند خاورمیانه است و زبالههای زیادی روزانه به این مکان انتقال داده میشود. همچنین سرانه تولیدی زباله ما در کشور بیشتر از میانگین جهانی است، اما با توجه به مشکلاتی که سایت آراد کوه دارد، جابجایی آن یک اصل اساسی و حتمی است. حتی اگر این سایت دفع پسماند بوی بدی هم متصاعد نمیکرد باز میبایست جابجا میشد؛ چرا که نمیتوان سالهای سال پسماندهای یک کلانشهر را به یک نقطه منتقل کرد. علاوه بر انتقال لازم است که شیوه دفع پسماند نیز اصلاح شود و ما پیگیر این موضوع هستیم و منتظریم که شهرداری جایگزین این سایت را برای ارزیابیهای زیست محیطی به ما معرفی کند.
کار پیچیده ای است
اما به اعتقاد شهرداری تهران، انتقال مجموعه ای که روزانه ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تن پسماندهای شهری پایتخت به آن منتقل میشود نیز کار پیچیده ای است و همین مسئله باعث شده بود تا شهرداری تهران با این انتقال مخالف باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این خصوص اظهار کرده بود که جا به جایی آرادکوه هزینه چند هزار میلیارد تومانی در پی دارد که نه در توان دولت و نه در توان مدیریت شهری است. در سایر حوزهها نیز فعالیت خود را برای حل معضل آرادکوه متوقف نکردهایم.
چندی پیش نیز، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از منشاهای بوی نامطبوع تهران آرادکوه است، گفته بود که سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد انتقال آرادکوه به نقطه دیگری را داده است؛ اما شهرداری میگوید هزینه این انتقال یک میلیارد دلار است که چنین پولی در دسترس نیست.
در همین زمینه شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به مطالعاتی که از سوی یک تیم دانشگاهی از دانشگاه شهید بهشتی در سال ۹۷ درخصوص تعیین سهم منابع مولد آلودگی بو در مسیر فرودگاه امام خمینی از جانب شهرداری انجام شده است، گفته بود که سهم مرکز دفن پسماند آرادکوه در این اندازه گیری آلایندگی حدود ۲۰ درصد مشخص شده است.
انتقال مجتمع آرادکوه حرف درستی نیست
با وجود اینکه بزرگترین سایت پسماند خاورمیانه، درگیر اختلاف شهرداری تهران و اداره کل محیط زیست و استانداری تهران است، رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران تاکید می کند که بحث انتقال مجتمع آراد کوه در هیچ کجا قطعی نشده است. به گفته زهرا صدراعظم نوری درحقیقت موضوع انتقال مجتمع آرادکوه حرف درستی نیست. اگر قرار بر این انتقال باشد باید دلایل کافی داشته باشد و بر اساس مطالعات و دادههای دقیق چنین تصمیمی اتخاذ شود.
وی ادامه می دهد: قطعاً مرکز تفکیک و دفن پسماند آرادکوه ظرفیتی دارد که باید این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد، اما مادامی که آرادکوه ظرفیت داشته باشد مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت؛ البته در این مسیر باید ملاحظات محیط زیستی این مجموعه رعایت شود و تلاش شود با اتخاذ تمهیدات لازم شاهد کمترین آسیب به محیط زیست باشیم. به هر ترتیب دلایلی که برای انتقال آرادکوه مطرح میکنند دلایل درستی نیست و اساساً این حرف درست نیست و قطعی هم نشده است؛ گاهی علت بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی (ره)، وجود مجتمع آرادکوه عنوان میشود که درست نیست؛ در حقیقت عوامل متعددی حدود ۲۰ علت برای این بوی نامطبوع مورد بررسی قرار گرفته که مجتمع آرادکوه دوازدهمین علت آن است، لذا این سخن هم سخن درستی نیست.
لینک کوتاه : https://jomlehonline.ir/?p=110866