صنعتی که در تبریز رونق گرفت؛ تلاش برای جایگزینی پوشاک خارجی با برند «ترک ایرانی»
صنعتی که در تبریز رونق گرفت؛ تلاش برای جایگزینی پوشاک خارجی با برند «ترک ایرانی»

برخی از افراد حاضرند برای مارک یا نشان کوچک بر روی لباس‌شان قیمت‌های نامتعارفی بپردازند؛ آن‌ها باور دارند محصولاتی که توسط برندهای معتبر و معروف جهان تولید می‌شوند، آن‌قدر باکیفیت‌اند که بتوان یک لباس را چندین سال پوشید و حتی از خرید دوباره خودداری کرد. به همین خاطر در سال‌های اخیر شمار زیادی از تولیدکنندگان […]

برخی از افراد حاضرند برای مارک یا نشان کوچک بر روی لباس‌شان قیمت‌های نامتعارفی بپردازند؛ آن‌ها باور دارند محصولاتی که توسط برندهای معتبر و معروف جهان تولید می‌شوند، آن‌قدر باکیفیت‌اند که بتوان یک لباس را چندین سال پوشید و حتی از خرید دوباره خودداری کرد.
به همین خاطر در سال‌های اخیر شمار زیادی از تولیدکنندگان و فروشندگان لباس ایرانی، برای اینکه بتوانند جنس‌هایشان را بفروشند، از نشان مارک‌های معتبر دنیا را استفاده کرده‌اند.
به گزارش مهر، بر اساس آنچه مسئولان و سیاست‌گذاران امر اشتغال می‌گویند، در حال حاضر حدود ۵۴۰ هزار نفر در صنعت پوشاک در کل کشور اشتغال دارند و با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰ میلیاردی می‌توان برای ۳۸۰ هزار نفر شغل در بخش پوشاک ایجاد کرد.
از سوی دیگر ظرفیت‌های کشورمان در حوزه پوشاک روزبه‌روز در حال ارتقا است به‌طوری‌که به اعتقاد عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصین نساجی، ایران در تولید بسیاری از پارچه‌های خاص تبحر بسیاری دارد.
علیرضا حائری با بیان اینکه ایران هم‌اکنون تولیدکننده پارچه شلوار و لباس‌های جین است، گفت: صنعت نساجی ایران در تولید پارچه جین، پیشرفت خوبی داشته و توانسته حجم بالایی از این نوع پارچه را باکیفیت بسیار بالا تولید کند؛ به‌نحوی‌که بسیاری از پوشاک جین که در داخل کشور به اسم برندهای خارجی عرضه می‌شود، پارچه و دوخت آن در داخل کشور انجام می‌شود اما به دلیل رغبت مشتریان به اجناس خارجی، به اسم برندهای خارجی فروخته می‌شود.

کیفیت، گام اول برای «برندشدن»
«برند چیزی است که آدم‌ها حاضرند برای داشتن آن، با چشمانی بسته هزینه کنند، چراکه به کیفیت محصول اعتماد کامل دارند»؛ این را مهناز نیک‌جو، کارشناس مد و لباس با خبرنگار مهر در میان می‌گذارد.
او می‌گوید: کیفیت خوب پارچه، دوخت مناسب، رنگ چشم‌نواز از جمله موضوعاتی است که در تولیدی‌های معروف لباس در دنیا مد نظر قرار می‌گیرد؛ این‌ها اگرچه برخی اوقات منجر به افزایش قیمت نهایی محصول می‌شود، اما قشری از جامعه همواره حاضرند برای پوشیدن لباس‌های دلخواه‌شان هزینه‌های گزافی بپردازند.
به باور این کارشناس مد و لباس، اگر امروز مارک‌های ایرانی نتوانسته‌اند در بازار مد و لباس برای خود جایگاهی پیدا کنند، به دلیل توجه‌ بیش از حد به ارزان بودن و عدم توجه به کیفیت بوده است.
استان آذربایجان شرقی و در مرکز آن تبریز، به دلیل نزدیکی با ترکیه، سالانه میزان قابل‌توجهی از پوشاک برند آن کشور را وارد می‌کند و برندهای ترکیه‌ای در بین ساکنان این استان از محبوبیت بیش‌تری برخوردار است.

برند ایرانی، یک تیر با چندنشان
در واقع جدی گرفتن برند ایرانی برای تولید لباس‌های باکیفیت، حالا می‌تواند با یک تیر چندنشان را بزند؛ در این صورت از واردکننده به صادرکننده لباس تبدیل خواهیم شد، برای جوانان زیادی اشتغال ایجاد می‌شود و مردم می‌توانند با هزینه کم‌تری لباس‌های خوب تهیه کنند. این کارگاه تولید لباس که با سه‌میلیاردتومان هزینه راه‌اندازی شده، با اشتغال ۱۶نفر در بخش تولید و فروشگاهی، ماهانه ۳هزار و ۵۰۰عدد لباس متنوع تولید و به بازار ارائه می‌کند.
مدیر این برند ایرانی می‌گوید که سعی می‌کنیم از پارچه‌های کاملا ایرانی استفاده کنیم و در طراحی، به‌روز بودن و عامه‌پسند بودن را مد نظر قرار می‌دهیم.

نگاه ویژه صمت به سمت برندهای ایرانی
غلامعلی راستی، قائم سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی می‌گوید که این کارگاه، بیستمین کارگاهی تولید برند داخلی لباس است که در یک‌سال گذشته در استان ثبت‌شده و آغاز به کار کرده است.
به گفته او، ۱۵مورد از این کارگاه‌ها افتتاح و به بهره‌برداری رسیده‌اند و پنج کارگاه باقی‌مانده نیز به‌زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسند.
راستی اعلام می‌کند که سازمان صنعت، معدن و تجارت خود را موظف می‌داند از نظر واگذاری زمین از طریق شهرک صنعتی استان و ارائه تسهیلات دولتی، از کارگاه‌های تولید برند ایرانی حمایت کند.
هرچند که حمایت از تولید داخلی در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین وظایف دستگاه‌های مختلف تبدیل‌شده اما آیا نهادهای دولتی به‌تنهایی می‌توانند «رونق تولید داخلی» را محقق سازند؟
ضرورت حمایت ملت ایران از چرخه‌های تولیدی و کالای ایرانی راه‌حل اساسی برای حرکت و جهش اقتصاد کشور است. موضوعی که با رویکرد خرید کالای ایرانی می‌تواند حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشد و با رفتاری مثبت موجب ارتقای کیفیت و بهره‌وری تولیدات داخلی شود.