صیانت از تولید محتوا در فضای مجازی
صیانت از تولید محتوا در فضای مجازی

    نیلوفر منصوری- دبیر گروه گردشگری/ گذشت آن روزهایی که مردم، قبل از شروع به کار خود، مقابل دکه های روزنامه فروشی تجمع می‌کردند و چنان با دقت تیترها را یکی پس از دیگری مرور می کردند که مبادا از خبری جا بمانند. اما امروزه دستیابی به اخبار شکل دیگری به خود گرفته و […]

 

 

نیلوفر منصوری-
دبیر گروه گردشگری/

گذشت آن روزهایی که مردم، قبل از شروع به کار خود، مقابل دکه های روزنامه فروشی تجمع می‌کردند و چنان با دقت تیترها را یکی پس از دیگری مرور می کردند که مبادا از خبری جا بمانند. اما امروزه دستیابی به اخبار شکل دیگری به خود گرفته و با توسعه فضای مجازی، فراگیر شدن سایت ‌های اینترنتی و دسترسی آسان مردم به شبکه های اجتماعی، افراد کمی، رغبت به روزنامه و روزنامه خوانی دارند، آنها ترجیح می دهند با لم دادن روی مبل، محتوای اطلاعات و اخبار مورد نیاز خود را از فضای مجازی دریافت کنند.

تولید محتوا، عبارت نسبتا تازه و پرسروصدایی است که امروزه بسیار زیاد با آن روبه رو می شویم، به خصوص در زمینه گردشگری. بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان، فضاهای مجازی ازجمله اینستاگرام را محلی برای تبادل و کسب اطلاعات در زمینه جاذبه‌های گردشگری می دانند. به همین دلیل؛ برای واکاوی و اهمیت تولید محتوای گردشگری در فضای مجازی، با فردی نام آشنا در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری گفت و گو کردیم. پژوهشگر، محقق و نویسنده ای که اقدامات موفقی در عرصه تولید محتوا برای ایران زمین انجام داشته است. به اعتقاد آرش نورآقایی؛ تولید محتوا آنگونه که باید شناخته شده نیست و بسیاری از افراد تعاریف و تعابیر اشتباه رایجی در آن ایجاد کرده اند. سفرنامه های داخلی و خارجی او در وب سایت و وبلاگش شهره عام و خاص است. محتواهای غنی و جذابی که منبع مهمی برای بسیاری از گزارشات و سفرنامه ها می تواند باشد؛ با این حال خود را بلاگر و وبلاگ نویس نمی داند. وی معتقد است: از کسی که خود را بلاگر و تولیدکننده محتوا بداند تا کسی که تولیدکننده واقعی محتوا باشد و مورد قبول واقع شود، تفاوت بسیاری است. زیرا اساسا بلاگر بودن یک کار تخصصی و حرفه ای است.

 

اهمیت نقش محتوا در گردشگری
او با انتقاد به اینکه این روزها اسم بلاگر و تولیدکننده محتوا بسیار رایج شده است ادامه می دهد: بسیاری از افراد که بدون دانش و آگاهی لازم، اقدام به انتشار عکس و کپشن های ساده و سطحی می کنند و خود را تولیدکننده محتوا و بلاگر می دانند انتقاد وارد است. البته او منکر این نیست که هیچ محتوایی تولید نشده است؛ به همین جهت می گوید: از نظر عامیانه؛ شاید بتوان آنها را تولیدمحتوا دانست، اما محتوای تخصصی هدفمندی که یک مارکتی را هدف قرار بدهد نیست. زیرا در حقیقت تولیدمحتوا در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی، بسیار پیچیده تر از آن است که هر کس خود را تولیدکننده محتوا بداند. اینگونه محتواها نه تنها خیلی هم پرمحتوا نیستند، بلکه از جذابیت لازم نیز بی بهره اند. این مفهوم، متوجه افرادی که این روزها مطرح هستند، نیست؛ بلکه اساسا به دنبال این است که بداند در این زمینه چقدر آموزش دیده ایم و چگونه آن را مدیریت کرده ایم که امروزه اینهمه تولیدکننده محتوا داریم.
به عقیده این فعال گردشگری؛ در دنیای صنعتی گردشگری و تخصصی شدن در همه موارد بخصوص یک کار تخصصی مثل concept marketing destination (مقصد بازاریابی مفهومی یا محتوایی)، چه بسیار تولیدکننده محتوا داریم، بدون اینکه از این افراد پرسیده شود که به عنوان تولیدکننده محتوا چقدر مطالعه داشته اند یا چندبار دوره های آموزشی را گذرانده اند.
او که در کارنامه کاری خود، مدیرمسئولی مجله گیلگمش به دو زبان فارسی و انگلیسی را نیز به عهده دارد، معتقد است که بعد از سال ها کار در حوزه گردشگری و تجربیات سفر کردن و نوشتن، اکنون بعد از تولید کتاب «اهل کاشانم» می توانیم بگوییم که توانسته ایم محتوای خوبی تولید و ارائه کنیم. نورآقایی با اعتقاد به اینکه افرادی که خود را بلاگر معرفی می کنند، مقصر نیستند می گوید: ایراد به کسانی وارد است که مشوق او در هر زمینه ای بوده اند و با کوچکترین کارها، او را تشویق کرده اند.
این پژوهشگر میراث فرهنگی با بیان اینکه ما در عرصه بین المللی محتوا تولید نکرده ایم، می گوید: در عرصه محلی، مسئولان استان سیستان و بلوچستان چند سالی تلاش کردند که راهنمایان تور را به این منطقه ببرند با توجه به اینکه کار مهندسی شده ای و اصولی صورت نگرفت، قطعا خروجی خاصی هم نداشت. صرفا از روی دلسوزی و نگاه محرومی به منطقه ای نتیجه مثبت و خاصی دربر نخواهد داشت.