معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه سهم ایران در صنعت سوخت رسانی و ارائه خدمات به خطوط کشتیرانی، باید متولی واحد برای صنعت بانکرینگ تعیین شود و تدوین آیین نامه اجرایی ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد. فرهاد منتصر کوهساری، معاون بندری و اقتصادی […]
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه سهم ایران در صنعت سوخت رسانی و ارائه خدمات به خطوط کشتیرانی، باید متولی واحد برای صنعت بانکرینگ تعیین شود و تدوین آیین نامه اجرایی ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد.
فرهاد منتصر کوهساری، معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ارزش بازار جهانی بانکرینگ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار و بازار منطقهای آن حدود ۱۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: از ظرفیت های ایران برای توسعه صنعت بانکرینگ میتوان به «سوخت بسیار مرغوب و با کیفیت”، “امنیت مرزها و جزایر کشور» ، «عمق مناسب برای لنگرگاه کشتی ها « و «فاصله بسیار نزدیک بنادر ایران به آب های بین المللی” اشاره کرد.
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، « فقدان زیر ساختهای لازم جهت ارائه خدمات جانبی به کشتی ها»، «عدم اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه» و « عدم برنامه ریزی بلند مدت» از جمله عللی است که صنعت بانکرینگ در کشور رشد پیدا نکرده است.
کوهساری در خصوص وضعیت تجارت دریایی و ترافیک کانتینری در بنادر ایران خاطرنشان کرد: عدم توسعه شبکه ریلی در اتصال بنادر چابهار و بوشهر به شبکه سراسری حمل ریلی یکی از چالشهای این حوزه است.
بنا بر اعلام معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، « اعمال عوارض سنگین برای ناوگان عبوری(حامل کالای ترانزیتی) از کشور» و « عدم تفکر و رویکرد همگرا، یکپارچه و حمایتی جهت بالفعل کردن استعدادهای بالقوه در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور» از دیگر چالش های تجارت دریایی محسوب می شود.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تسریع در پیشبرد فیزیکی عملیات عمرانی برای اتصال شبکه ریلی کشور به بنادر به خصوص چابهار و بوشهر، کاهش عوارض از ناوگان خارجی عبوری از خاک کشور و کاهش هزینههای حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی از جمله راهکارها برای توسعه ترانزیت و استفاده از قابلیت های موجود کشور به شمار میرود.
وی گفت: تعدد قوانین و زمانبر بودن تشریفات گمرکی، معضلات حملونقل جادهای از قبیل فرسودگی ناوگان تجاری، خودمالک بودن ناوگان جادهای کشور، تعدد سازمانهای تصمیمگیر در حوزه ترانزیت و عدم توسعه متوازن شقوق حمل و نقل با موضوع ترانزیت کشور در زمینههای روابط بین المللی و بازاریابی از مهم ترین چالش های ترانزیت است.
کوهساری، «ایجاد کریدورهای آزاد ترانزیتی » ؛ « حمایت از رویه سوآپ برای کالاهای نفتی و غیرنفتی مستعد » ؛ « تشکیل کمیته ملی تسهیل ترانزیت و ایجاد پنجره واحد ترانزیت» ؛ « توسعه متوازن بنادر و زنجیره لجستیک پسکرانه بنادر» ؛ « توسعه سیستم های Track & Trace در راستای کنترل کالای ترانزیتی » و « توسعه ترانزیت از طریق خط لوله» را از جمله راهکارهای توسعه ترانزیت در کشور دانست.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد مراکز و هاب های لجستیکی، بنادر خشک، پایانه های حمل و نقل چندوجهی به عنوان مراکز ایجاد ارزش افزوده در زنجیره لجستیک ترانزیت و اولویت دهی به توسعه شهرهای لجستیکی بنادر امام خمینی(ره)، بندر عباس و چابهار» را ضروری برشمرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد:
ساخت اولین کشتی یخچالدار پشتیبانی ماهیگیری
در کشور
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: اولین کشتی یخچالدار پشتیبانی ماهیگیری به دست متخصصان داخلی در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس ساخته و با موفقیت به آب اندازی شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اله مراد عفیفی پور با بیان اینکه همه مراحل ساخت اولین شناور یخچال دار کشور (پشتیبانی ماهیگیری) و کلیه فرآیند تولید و به آب اندازی این شناور در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به دست متخصصان ایرانی انجام شده است، اظهارداشت: گواهینامه موقت به منظور نظارت بر مراحل ساخت، صادر و این شناور تحت نظارت موسسه (رده بندی ایرانیان) و نیز نظارت عالی کارشناسان اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ساخته و با موفقیت به آب اندازی شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به نوع کاربری این کشتی یخچال دار تصریح کرد: شناور مذکور وظیفه حمل کالای یخچالی و پشتیبانی از شناورهای صیادی، جمع آوری و نگهداری ماهی همچنین رساندن آب شیرین و ملزومات به شناورهای صیادی دیگر را برعهده دارد.
وی افزود: در حال حاضر این شناور در مرحله انجام تستهای دریانوردی و تعادلی قراردارد با توجه به نتایج حاصله پیشبینی میشود گواهینامه ثبتی را تا قبل از ورود به سال جدید اخذ کند.
عفیفی پور ظرفیت انبارهای ماهی این شناور را ۹۰۰ متر مکعب و ظرفیت تونل انجماد آن را ۱۰۰ مترمکعب اعلام کرد و گفت: این شناور یخچال دار که پارس صدف (۱) نام دارد از مخازن سوختی۵۰۰ تنی برخوردار و قابلیت حمل و نگهداری ۳۵۰ تن آب شیرین را در مخازن تعبیه شده داراست.
شایان ذکراست، استان هرمزگان با برخورداری از ۳۰ کارخانه کشتیسازی و لنجسازی رتبه نخست را در بین استانهای ساحلی به خود اختصاص داده و به عنوان قطب صنعت ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور معرفی شده است.