ضیافت ناهار رییس جمهور تاجیکستان به افتخار آیت‌الله رییسی
ضیافت ناهار رییس جمهور تاجیکستان به افتخار آیت‌الله رییسی

رییس جمهوری ظهر دیروز شنبه در ضیافت ناهار امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان که به افتخار او برگزار شده بود، حضور یافت. آیت الله سید ابراهیم رییسی پس از ضیافت نهار عازم فرودگاه دوشنبه شد تا به شهر کولاب سفر کند. رییسی با با امامعلی رحمان دیدار و تبادل نظر کرد. دیروز همچنین در حضور […]

رییس جمهوری ظهر دیروز شنبه در ضیافت ناهار امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان که به افتخار او برگزار شده بود، حضور یافت.
آیت الله سید ابراهیم رییسی پس از ضیافت نهار عازم فرودگاه دوشنبه شد تا به شهر کولاب سفر کند.
رییسی با با امامعلی رحمان دیدار و تبادل نظر کرد. دیروز همچنین در حضور رییسان جمهوری دو کشور هشت سند همکاری به امضای وزیران ایران و تاجیکستان رسید. روسای جمهور دو کشور در کنفرانس مطبوعاتی محورهای رایزنی‌های خود را تشریح کرده و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. امروز همچنین قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیکستان در محل اقامت آیت الله رییسی حضور یافت و با وی دیدار کرد.
رییس جمهوری در آخرین روز از سفر به تاجیکستان، به منظور زیارت آرامگاه میر سیدعلی همدانی و دیدار با مردم کولاب، عازم این شهر شد.
رییس مجلس نمایندگان تاجیکستان دکتر رییسی را در سفر به کولاب همراهی می کند.
عضویت ایران در سازمان شانگهای اولین موفقیت سیاست خارجی دولت جدید است
سفیر روسیه در تهران آغاز فرایند عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای را اولین موفقیت سیاست خارجی رییس جمهور و وزیر امور خارجه ایران ایران ارزیابی و نسبت به این مسئله ابراز رضایت کرد.
به گزارش سفارت روسیه در تهران، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران از تصمیم اتخاذ شده در اجلاس دوشنبه مبنی بر پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای ابراز رضایت کرد.
این دیپلمات روس، این اتفاق را نخستین موفقیت سیاست خارجی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دانست.
به گزارش ایرنا، در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.
بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شده و کشورمان از این پس به عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه ای با کشورهای عضو همکاری و تعامل خواهد داشت.
ارسال سوخت ایران
در راستای شکست تحریم آمریکا است
نماینده فراکسیون وابسته به حزب الله در پارلمان لبنان گفت که ارسال سوخت ایران در راستای حفظ کرامت لبنان و شکست تحریم های آمریکا است.
به گزارش پایگاه خبری العهد، ایهاب حماده، نماینده فراکسیون وفای به مقاومت در پارلمان لبنان در گفت‌وگویی تاکید کرد: اقدام حزب الله در واردات سوخت در راستای خدمت به مردم وحفظ کرامت آن ها است و این از ارزش‌ها و اخلاق حزب‌الله است.
وی گفت: معادله جدید یعنی « کشتی ها سرزمین لبنان هستند» باعث شد که کاروان سوخت با امنیت و بدون هیچ قید و شرطی وارد عمق لبنان شود.
حماده خاطرنشان کرد: همه می دانند که آمریکا ممانعت می کند اما ایران دست یاری به سوی مقاومت دراز می کند تا تحریم ها علیه ملت لبنان را بشکند بنابراین سوخت را از جمهوری اسلامی ایران به سمت سوریه و لبنان می فرستد تا علیرغم نارضایتی واشنگتن مرحله جدیدی در سطح سوخت و دارو ایجاد کند و به محدودیت های آمریکا هیچ توجهی نکند.
وی تاکید کرد که این روند یک روند سیاسی نیست بلکه در راستای حفظ کرامت مردم لبنان و شکست تحریم های آمریکا است و در این روند آمریکا دیگر پلیس و امر و نهی کننده نیست.
به گزارش ایسنا، اولین کاروان سوخت ایران روز پنجشنبه وارد لبنان شد و با جشن و استقبال مردم این کشور همراه بود.
دومین کاروان نیز اخیرا از مرزهای سوریه عبور کرد و به سمت لبنان درحال حرکت است.
مذاکره برجامی در سفر اسلامی به وین انجام نمی‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر آینده خود به وین گفت: این سفر با هدف حضور در اجلاس عمومی انرژی اتمی انجام می شود اما در حاشیه این سفر مذاکرات برجامی صورت نمی‌گیرد زیرا مذاکرات برجامی از وظایف من نیست. محمد اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به انتقاداتی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مبنی بر عدم رعایت قانون اقدام راهبردی در توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای مطرح می‌شود، گفت: به هیچ وجه اتفاقی نیفتاده است که قانون اقدام راهبردی دور زده شده باشد. وی با اشاره به سفر به وین بیان کرد: این سفر با هدف حضور در اجلاس عمومی انرژی اتمی انجام می شود. رئیس سازمان انرژی اتمی کشور تاکید کرد: در حاشیه این سفر مذاکرات برجامی صورت نمی گیرد، مذاکرات برجامی از جمله وظایف بنده نیست.
حمایت واشنگتن از گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی
عضو فراکسیون امنیت ‌و دفاع در پارلمان عراق از پیشرفت مذاکرات میان ایران و عربستان و حمایت آمریکا از این مذاکرات خبر داد.
به گزارش موازین نیوز، بدر الزیادی، عضو فراکسیون دفاع و امنیت در پارلمان عراق در گفت‌وگویی تاکید کرد که واشنگتن از گفت‌وگوهای تهران و ریاض در عراق حمایت می‌کند.
وی همچنین تاکید کرد که امکان انجام مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا برای حل مشکلات موجود میان دو کشور وجود دارد.
الزیادی در ادامه خاطرنشان کرد: گفت وگوها میان ایران و عربستان به پیشرفت زیادی رسیده است و در روزها و یا ماه های آینده ممکن است شاهد بازگشایی سفارت ها در تهران ‌و ریاض باشیم.
عضو فراکسیون امنیت ‌و دفاع در پارلمان عراق همچنین گفت که کشورش به منظور حل مشکلات کشورهای منطقه به این رویکرد خود ادامه خواهد داد. براساس این گزارش، اخیرا گفت وگوهای مثبتی میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق انجام شد و گفته می شود که بغداد به دنبال انجام دیداری میان وزرای خارجه دو کشور است.
گفت و گوی بلینکن با وزیر خارجه جدید انگلیس درباره ایران
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای از گفت و گوی آنتونی بلینکن با وزیر امور خارجه جدید انگلیس درباره موضوعات مختلفی از جمله ایران خبر داد. به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای درباره گفت و گوی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور و الیزابت تراس وزیر امور خارجه جدید انگلیس نوشت: وزیر امور خارجه بلینکن امروز با الیزابت تراس وزیر امور خارجه انگلیس گفت و گو کرد. او انتصاب تراس به مقام وزارت خارجه را تبریک گفته و بر اهمیت روابط دوجانبه آمریکا و انگلیس در حمایت از دموکراسی، نظام قانون مند جهانی و جوامع باز سراسر جهان تاکید کردند. در ادامه این بیانیه آمده است: آن ها همچنین درباره اولویت های مشترک سیاست خارجی از جمله افغانستان، جمهوری خلق چین، ایران و همکاری چندجانبه برای مقابله با بحران تغییرات آب و هوایی گفت و گو کردند.