مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر فعالین اقتصادی و صاحبان کالا از مزايای قانون مناطق آزاد بهره مند هستند و مشکلی در ارائه خدمات تخصصی دریایی و بندری، وجود ندارد. بهروز آقایی در واکنش به خبری مبنی بر اینکه اختلاف منطقه آزاد و ادارهکل بنادر سیستان و بلوچستان […]
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر فعالین اقتصادی و صاحبان کالا از مزايای قانون مناطق آزاد بهره مند هستند و مشکلی در ارائه خدمات تخصصی دریایی و بندری، وجود ندارد.
بهروز آقایی در واکنش به خبری مبنی بر اینکه اختلاف منطقه آزاد و ادارهکل بنادر سیستان و بلوچستان بر سر حاکمیت دو بندر چابهار موجب شده با وجود ابلاغ قانون الحاق، قوانین منطقه آزاد بعد از چهار ماه هنوز در بنادر چابهار جاری نشود، اظهار داشت: خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا که اقدام به جابجایی کالا از طریق بندر چابهار می کنند، علاوه بر بهره مندی از تخفيفات منطقه آزاد در ترخیص کالاهای تجاری، مشمول تخفیفهای ویژه در تعرفههای دریایی و بندری وارده بر کالا و کشتی نیز میشوند که موجب کاهش هزینه تمام شده واردات، صادرات و ترانزیت کالا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این تخفیفات شامل عوارض و هزینه های وارده بر کشتی، هزینههای انبارداری و باربری کالا می شود، تصریح کرد: در حال حاضر بستر مناسب بهره گیری تجار و صاحبان کالا از مزايای قانون تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد فراهم شده است. لذا مسئولان این اداره کل و منطقه آزاد در حال ایجاد فرآیندی برای هم افزایی و تقریب بیشتر در افزایش بهره گیری ذینفعان از این مزایا هستند.
وی ادامه داد: مطمئنا هدف مشترک کلیه مدیران تسهیل و تسریع جریان ورود خروج کالا، کاهش هزینه های سرمایه گذاری و از همه مهمتر رضایتمندی مشتریان و ذینفعان بندری و اقتصادی خواهد بود که برآیند کلیه بسترهای نرم افزاری، فرآیندی و سخت افزاری توسعه منطقه و بهره مندی مردم از امکانات موجود خواهد بود. لذا هیچ اختلافی در حاكميت و اجرای امور تخصصي وجود ندارد.
آقایی تصریح کرد: میانگین تخفیف ۷۰ درصدی در کلیه ردیف های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی های کانتینری در صورت ایجاد خط منظم کشتیرانی، تخفیف حداقل ۳۰ درصد در هزینه های تخلیه و بارگیری کانتینر (THC) نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور از جمله مزایای انتخاب این بندر برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی است.
وی اذعان کرد: تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و ۸۵ درصد در انبارداری کانتینرهای صادراتی، تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارده بر کالاهای غیر کانتینری نسبت به سایر بنادر کشور از دیگر مزایای این بندر استراتژیک است.
پروازهای عبوری از آسمان ایران
به روزی ۴۰۰ سورتی می رسد
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از افزایش تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به روزانه ۴۰۰ پرواز طی دو تا سه ماه آینده با کنترل نسبی پاندمی کرونا در کشورها خبر داد.
سعید اکبری درباره روند افزایشی پروازهای عبوری از آسمان ایران پس از بهتر شدن وضعیت کنترل کرونا در دنیا و از سرگیری پروازهای بینالمللی، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد پروازهای عبوری با شیب ملایمی رو به افزایش است.
وی ادامه داد: در تحلیلهای یاتا (انجمن بینالمللی شرکتهای هواپیمایی) آمده است که تا پایان آگوست (اواخر مرداد و اوایل شهریور) تعداد پروازهای عبوری از منطقه غرب آسیا به ۲۵۰ تا ۴۰۰ سورتی پرواز در روز خواهد رسید. به نظر من هم با ادامه این شیب ملایم افزایشی تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران نیز طی ۲ تا ۳ ماه آینده احتمالاً به حدود ۴۰۰ پرواز در روز افزایش مییابد.
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره مذاکره آمریکا با قطر و عربستان برای لغو تحریمهای قطر از سوی کشورهای عربی با هدف کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران، تصریح کرد: به نظر میرسد وساطت آمریکا میان قطر و عربستان، ارتباطی به کاهش درآمدهای شرکت فرودگاههای ایران ندارد؛ قطعاً مذاکراتی که کشورهای حاشیه خلیج فارس برای برقراری مجدد روابط دوستانه دارند، آنقدر دلایل سیاسی و اقتصادی دیگری دارد که هدف «کاهش پروازهای اندک عبوری از آسمان ایران و درآمدهای محدود شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشورمان از این محل»، چندان به چشم نیاید.
او یادآور شد: اینکه دنیا دست به دست هم بدهد که درآمد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران کم شود، بسیار سادهانگارانه است.
اکبری درباره اینکه آیا برای قطر ایرویز، انجام پرواز از آسمان ایران به صرفه تر است یا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس؟، بیان داشت: این موضوع برای مقاصد مختلف پروازی متفاوت است و برای این شرکت هواپیمایی، عبور از ایران به مقاصد اروپایی و آسیایی به صرفه تر است؛ اما برای برخی مقاصد دیگر، عبور از آسمان ایران برای این شرکت، صرفه اقتصادی ندارد.
معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشورمان در روزهای اخیر را به طور متوسط روزانه ۱۵۰ سورتی پرواز عنوان کرد.
تا پیش از شیوع ویروس کرونا، متوسط پروازهای عبوری از آسمان ایران، روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰ سورتی پرواز بود. سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاهها نیز پیش از این در آذرماه ۹۸ از درآمد سالانه ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد تومانی این شرکت از محل پروازهای عبوری خبر داده بود.