عرصه را بر بزرگان سینمای ایران تنگ نکنید
عرصه را بر بزرگان سینمای ایران تنگ نکنید

    ویدیو دو دقیقه‌ای داریوش مهرجویی در اعتراض به خط خوردن فیلمش از فهرست اکران نوروزی واکنش‌ قشرهای مختلف را در پی داشت. اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در بیانیه‌های به ماجرای حذف فیلم سینمایی «لامینور» از اکران نوروزی واکنش نشان دادند.   اتحادیه تهیه‌کنندگان و انجمن […]

 

 

ویدیو دو دقیقه‌ای داریوش مهرجویی در اعتراض به خط خوردن فیلمش از فهرست اکران نوروزی واکنش‌ قشرهای مختلف را در پی داشت. اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در بیانیه‌های به ماجرای حذف فیلم سینمایی «لامینور» از اکران نوروزی واکنش نشان دادند.

 

اتحادیه تهیه‌کنندگان و انجمن منتقدان سینما در پیام‌هایی مجزا به ماجرای حذف فیلم سینمایی لامینور (به کارگردانی داریوش مهرجویی) که در روزهای اخیر حواشی متعددی را برانگیخت واکنش نشان دادند. اتحادیه تهیه‌کنندگان در بیانیه خود تاکید کرد، با توجه به اینکه دولت‌ها مسئولیت احترام به امضاء دولت‌های قبل را دارند، بازبینی فیلم‌های دارای پروانه نمایش باید متوقف شود. در این بیانیه آمده است:‌ سینمای ایران با ابراز تاسف شدید از شرایط ناعادلانه بوجود آمده برای فیلم سینمایی لامینور استاد مهرجویی از هر گونه اقدام حق‌طلبانه ایشان حمایت کرده و به آن اقتدا می‌کند.

اتحادیه تهیه‌کنندگان بسیار متاسف است که در اقدامی فراقانونی و خلاف عرف، مسئولان سینمایی با فیلمی که پروانه نمایش سفید از شورای قانونی قبل دریافت کرده و براساس ماده ۲۲ آیین نامه شورای صنفی نمایش سال ۱۴۰۰ که تصویب دولتی دارد و می‌تواند اکران شود، این گونه برخورد نمایند.

اتحادیه و تمام آحاد تشکل‌های زیر مجموعه‌اش اعتقاد راسخ دارند که با توجه به اینکه دولت‌ها مسئولیت احترام به امضاء دولت‌های قبل را دارند پروانه نمایش صادر شده شورای قبل باید پذیرفته و بازبینی فیلم‌های دارای پروانه نمایش متوقف شود، مضاف برآنکه شأن و اعتبار و جایگاه استاد مهرجویی در سینمای ایران ورای همه این مناسبات است. اتحادیه اعلام می‌کند که تنها راه غلبه بر بحران بوجود آمده احترام و اجابت کامل به خواست استاد است که تماما مورد حمایت است.

در روز دوشنبه انجمن تهیه کننده، کارگردانان و کانون کارگردانان نیز در بیانیه‌هایی جداگانه به حاشیه‌های پیش آمده بر سر فیلم لامینور داریوش مهرجویی اعتراض کردند. پیش‌تر خود مهرجویی در ویدیویی پروانه نمایش فیلم خود را نشان داد و گله کرد از اینکه گفته می‌شود این پروانه اعتبار ندارد. او اعلام کرد که مقابل وزارت ارشاد تحصن خواهد کرد.

در این مورد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید کرده که لامینور نه توقیف است و نه مشکلی برای دریافت پروانه نمایش دارد. فقط برای اکران نوروز انتخاب نشده است. این در حالی است که این فیلم همراه با «علفزار» در فهرست پیشنهادی شورای صنفی نمایش برای اکران نوروزی بودند و سازندگان آن هم تاکید دارند که اگر مشکلی وجود ندارد، پس از چند بار بازبینی پروانه نمایش فیلم را صادر کنند.

از طرفی انجمن منتقدان سینما نیز درباره رفتارهای اخیر با داریوش مهرجویی با این عنوان که عرصه را بر فیلمسازان و بزرگان سینمای ایران تنگ نکنید که چنین از خشم بر خود بلرزند، به این مضوع واکنش نشان دادند. متن این بیانیه بدین شرح است: انتشار و دیدن ویدئویی از استاد داریوش مهرجویی در اعتراض به حذف اکران نوروزی فیلم «لامینور» قلب هر انسان هنردوستی را به درد می‌آورد. فیلمسازی بزرگ که تاریخ سینمای ایران وامدار او و میراث ماندگارش است در فشار دستگاه ممیزی، حق بدیهی خود را طلب می‌کند.

مهرجویی از پیشگامان اندیشمند موج نوی سینمای ایران و جریان‌ساز سینمای آبرومند سال‌های پس از انقلاب است و این برخوردهای شرم‌آور با سینماگر ارزشمند و فرهیخته ۸۲ ساله هرگز در شان نظام فرهنگی ما نبوده و نیست. مدیران سینما! عرصه را بر فیلمسازان و بزرگان سینمای ایران تنگ نکنید که چنین از خشم بر خود بلرزند! این داستان‌ها عاقبت خوشی ندارد.

آقایان! عرصه فرهنگ و هنر، زمینه گفت‌وگو و تعامل و مدارا و گشودگی است نه صحنه خشم و خودنمایی سلیقه‌های نازل و اثبات نشده. کسانی که سبب‌ساز این آشفتگی‌ها و آزار بی‌دلیل هنرمندان می‌شوند، قطعا از جنس فرهنگ نیستند و حافظه جمعی ما عملکرد شرم‌آور اینان را رصد می‌کند و خواهان برچیدن بساط نابلدهاست.

انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران که همواره رسالت خود را حمایت و  دفاع  از هویت و حریت سینماگران این کشور می‌داند، اعتراض صریح خود را به این روش‌ها اعلام می‌دارد و در کنار سینماگران عزیز این سرزمین است.

آقایان! فرصت تجدید نظر در رای بد، برای چنین روزهایی گذاشته شده است. ما خواهان دلجویی از استاد مهرجویی و رسیدگی به رفع موانع فیلم لامینور و اکران نوروزی آن هستیم. وقتی فیلمنامه یا فیلمی بطور کامل وارد شوراهای پروانه ساخت یا نمایش می شود و با مهر تایید و موافقت از شورا بیرون می‌آید، برای تمدید زمان آن دیگر هیچ نیازی به تشکیل دوباره شورا نیست واین  داستان محلی از اعراب ندارد.

انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران درباره این روند سیاست‌گذاری‌ها و شیوه‌های نظارتی و نحوه تعامل مدیران سینمایی با سینماگران، نگران است و  هشدار می‌دهد. اکنون شایسته است با اعطای اکران نوروزی به فیلم یکی از عزیزترین طلایه‌داران سینمای پیشروی ایران، قدمی مثبت بردارید و لامینور را با افتخار اکران کنید و نقد را به منتقدان واگذارید.

 

تلخ‌ترین فیلم کوتاه تاریخ سینمای ایران

از طرفی شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نیز در بیانیه‌ای، ویدیو اعتراضی این کارگردان پیشکسوت را «تلخ‌ترین فیلم کوتاه تاریخ سینمای ایران» خواند و نوشت: «شرم باد که استاد بی‌بدیل و فخر سینمای ایران در ۸۲ سالگی چنین آشفته‌حال شدند.

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه خود، با یادآوری دستاوردهای داریوش مهرجویی برای سینمای ایران، اعلام کرد: «زمانی که فیلم گاو استاد مهرجویی پایه‌های موج‌ نو سینمای ایران را بنیان نهاد و سال‌ها بعد همین فیلم از نجات‌دهنده‌های حیات سینمای بعد از انقلاب شد، سانسورچیان تندرو و تازه‌به‌میزرسیده کجا بودند؟ آیا آن‌ها می‌دانند هویت و اعتبار این‌ سینما از بزرگانی چون داریوش مهرجویی و این نسل تکرارنشدنی است؟»

امضاکنندگان بیانیه با اشاره به ویدیو اعتراض شدید داریوش مهرجویی، افزودند: «اگر با دیدن این فیلم دو دقیقه‌ای، همه مدیران فرهنگی استعفا دهند یا هر هفت فیلم‌ اکران نوروزی انصراف دهند، اصلا نباید تعجب کرد.» شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران تاکید کرد: «استاد مهرجویی در دو دقیقه، بغض فروخورده سینمای ایران را شکست و یک‌تنه صدای تمامی جامعه سینمای ایران شد.»

در این بیانیه تصریح شد: «سینمای ایران دهه‌ها است زیر فشار سانسور و توقیف و حالا بازبینی مجدد و بی‌اعتبار ساختن پروانه‌های صادرشده توسط مخالفان تندرو سینما در حال از بین رفتن است.»

کارگردانان سینمای ایران در بیانیه خود از محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، خواستند قبل از اقدام داریوش مهرجویی برای «تحصن» در وزارت ارشاد، پروانه نمایش فیلم «لامینور» را تمدید کند و «بدعت بازبینی مجدد دیگر فیلم‌های سینمایی دارای پروانه نمایش» را نیز پایان دهد.