بیمه آتشسوزی یکی از ارزانترین پوششهای بیمه ای است. در عین حال این بیمهنامه یک پکیج کاملی است که خطرات متنوعی را پوشش می دهد و بیمه گزاران را از بابت ریسک های موجود در محیط آسوده خاطر می نماید. بیمه آتشسوزی خسارتهای وارد به اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول متعلق به بیمهگذار، از […]
بیمه آتشسوزی یکی از ارزانترین پوششهای بیمه ای است. در عین حال این بیمهنامه یک پکیج کاملی است که خطرات متنوعی را پوشش می دهد و بیمه گزاران را از بابت ریسک های موجود در محیط آسوده خاطر می نماید.
بیمه آتشسوزی خسارتهای وارد به اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول متعلق به بیمهگذار، از قبیل ساختمان و اثاثیه، تأسیسات، تجهیزات، ماشینآلات، موجودی انبارها و غیره که در اثر خطراتی همچون آتشسوزی یا خطرات تبعی دیگر مورد خسارت واقع میشود را جبران میکند. اینهمه ماجرا نیست؛ چراکه علاوه بر خطرات اصلی (حریق، صاعقه و انفجار)، خطرات دیگری را نیز پوشش میدهد با این وجود شاهد استقبال شهروندان از این بیمهنامه نیستیم. هرچند که برخی از شرکتهای بیمه در این حوزه بیش از سایرین تلاش کردهاند ولی بنا به دلایل اقتصادی و فرهنگی موفقیت چندانی کسب نکرده اند. شرکتی مانند بیمه تجارت نو در این حوزه عملکرد مناسبی داشته است.
در همین رابطه آقابراری، معاون فنی بیمه تجارت نو به بانکداری ایرانی گفت: بیمه آتشسوزی دارای پوشش های متنوعی است که شامل خسارتهای ناشی از وقوع زلزله و آتشفشان، سیل و طغیان آب دریاها و رودخانهها، توفان و تندباد، رانش زمین، سقوط بهمن، ترکیدگی لوله آب، ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف، سقوط هواپیما و هلیکوپتر، شکست شیشه، سرقت اموال و اثاثیه با شکست حرز، مسئولیت مدنی در قبال همسایگان و هزینه پاکسازی است. علاوه بر این پوشش ها، خطرات اضافی دیگری نیز به درخواست بیمهگذار می تواند تحت پوشش این بیمه نامه قرار گیرد.
آقابراری در خصوص نبود استقبال کافی از این بیمهنامه اظهار کرد: جالب است بدانید که بیمه آتشسوزی یکی از ارزانترین پوششهای بیمه ای است. در عین حال این بیمهنامه یک پکیج کاملی است که خطرات متنوعی را پوشش می دهد و بیمه گزاران را از بابت ریسک های موجود در محیط آسوده خاطر می نماید.
همانطور که قبلاً گفته شد با وجو پوشش های مناسب هنوز شهروندان ضرورت داشتن چنین بیمهنامهای را احساس نکرده اند و تصور میکنند که نیازی به این بیمهنامه نیست. همواره هنگام بروز حوادث فاجعه آمیز نظیر سیل یا زلزله در کشور این بیمهنامه مورد توجه عموم قرار گرفته اما بعد از فروکش کردن تبوتاب حادثه مجدداً فضا تغییر کرده و از ضرورت خرید این بیمه نامه غافل می شوند.
یکی از علتهای اصلی میتواند نبود تبلیغات مناسب و بازاریابی کارآمد از سوی شرکتهای بیمه باشد.
معاون فنی بیمه تجارت نو سهم این بیمهنامه در پرتفوی شرکت بیمه تجارت نو را اینگونه ارزیابی کرد: این شرکت در جهت توسعه فرهنگ بیمه و فروش بیمه های خرد و همچنین به واسطه انعقاد چند قرارداد سازمانی در این حوزه خوب عمل نموده است و این امر موجب شده تا سهم این رشته در شرکت بیمه تجارت نو از متوسط سهم رشته در صنعت بیمه بالاتر بوده و عملکرد بهتری نسبت به برخی از رقبا داشته باشد.
او در خصوص مزایای رقابتی بیمه آتشسوزی تجارت نو با دیگر شرکتها گفت: پوششهای آتشسوزی در شرکتهای مختلف، تفاوت چندانی نداشته بلکه نحوه سرویسدهی و ارایه خدمات در شرکتها و پرداخت خسارت هاست که تمایز ایجاد میکند. به عنوان نمونه در زلزله اخیر استان هرمزگان، کارشناسان ارزیاب این شرکت کمتر از چند ساعت بعد از حادثه در منطقه حاضر بوده و نسبت به ارزیابی و برآورد خسارت زیان های وارده به بیمه گزاران اقدام نمودند.
آقابراری در زمینه صندوق بیمه های همگانی اظهار کرد: با توجه به گذشت چند سال از تاسیس این صندوق متاسفانه هنوز سازوکار عملیاتی این صندوق و نحوه جبران خسارت آن برای عموم مردم مشخص نیست. ولی اظهار امیدواری کرد که پس از وقوع خسارتهای اخیر سیل و زلزله در کشور ضرورت تسریع در تعیین تکلیف این صندوق، و تامین اعتبارات لازم، در صورت وقوع حوادثی از این دست شاهد ایفای نقش این سازمان در آینده باشیم.
معاون فنی بیمه تجارت نو در پایان تأکید کرد: در حوادث سیل اخیر به بسیاری از خودروهای هموطنان در شهرهای مختلف خسارت وارد شده به نحوی که در مواردی هیچ گونه آثاری از خودرو باقی نمانده و خودرو بطور کامل از بین رفته است. از آنجایی که در بیمه های بدنه خودرو پوششی تحت عنوان بلایای طبیعی وجود دارد و در صورت خرید بیمه نامه و بروز حوادث اینچنینی به کمک شهروندان میآید. اگر خودروریی که بیمه بدنه با پوشش بلایای طبیعی داشته باشد و در سیل یا زلزله دچار خسارت شود تمامی آن خسارت ها از محل بیمه نامه بدنه جبران می گردد اما متأسفانه در حادثه اخیر شاهد این بودیم که تعداد اندکی از خودروها بیمه بدنه داشته و سایر خودروهایی که گرفتار سیل شده اند هیچ گونه تامینی نداشته اند.
فضای فعالیت برای بیمه نامه اعتبار در بانک و بیمه بسیار است
مدیرعامل بانک سامان معتقد است که همافزایی بین صنعت بانکداری و صنعت بیمه می تواند آسایش بیشتری را برای مشتریان به همراه داشته باشد و در صورتیکه بتوان از اندوخته بیمه های عمر افراد به عنوان وثیقه گذاری آنلاین استفاده کرد مشتریان با خیال آسوده تری در بیمه عمرهای سرمایه گذاری خواهند کرد.علیرضا معرفت گفت: دربسیاری از کشورهای دنیا حوزه بانک و بیمه در کنار یکدیگر فعالیت می کنند اما بنا به دلایلی در ایران چندان هم اینگونه نیست و حتی سرمایه گذاری بانک ها حوزه بیمه را جزو سرمایه گذاری های مرتبط با حوزه فعالیت بانکی نمی دانند.وی، تاکید کرد: ارتباط بین صنعت بانکداری و صنعت بیمه جای بررسی بیشتری دارد زیرا همافزایی این دو حوزه در کناریکدیگر می تواند منجر به ارتقای جایگاه تجارت بین الملل شود و در سایر حوزه ها از جمله ارایه خدمات متنوع به مشتریانی که برای دریافت خدمات مالی مراجعه می کنند می توان همافزایی بسیارخوبی را ایجاد کرد.مدیرعامل بانک سامان،به چابک آنلاین درخصوص رشته بیمه نامه اعتبار،گفت: ترجیح بانک ها این است که اگر تسهیلات و یا اعتباری را پرداخت می کنند بتوانند از منافع آن هم برخوردار شوند، از سوی دیگر یکی از ارکان اصلی تصمیم گیری در شرکت های بیمه ای هم حوزه ریسک است.معرفت افزود: صنعت بانک و بیمه می توانند در زمینه رشته بیمه نامه اعتبار دستاورهای خوبی داشته باشند و اگر در این حوزه ارتباط بین بانک و بیمه به شکل صحیحی به پیش برود، فضا برای کار کردن بسیار است.مدیرعامل بانک سامان معتقد است که برداشتن گام های مثبت و بازبینی در ارتباط بین صنعت بیمه و بانک منجر به برداشتن قدم های مثبتی در ارایه خدمات از جمله رشته بیمه اعتبار خواهد شد.معرفت، در رابطه با سامانه ستاره (وثیقه گذاری آنلاین) بیان کرد: اعتبار سنجی مشتریان اصلی ترین موضوعی است که بانک ها در پرداخت تسهیلات و اعتبارات با آن مواجه هستند.به گفته وی، مشتریان انتظار دارند که اعتبار سنجی بانک ها برای ارایه تسهیلات و اعتبارات به شکل بسیار راحت تری و با حداقل مدارک و مستندات انجام شود که این اعتبارسنجی می تواند برمبنای اطلاعاتی که در مراکز داده های بانک ها یا شرکت های بیمه وجود دارد شکل بگیرد.مدیرعامل بانک سامان اظهارداشت: درصورتی که بتوان از اندوخته بیمه های عمر مشتریان به عنوان وثیقهگذاری آنلاین استفاده کرد مشتریان با خیال آسوده تری در بیمه عمرهای سرمایه گذاری خواهند کرد چرا که می دانند در صورت نیاز به استفاده از این منابع، بانک در کنار آنها قرار دارد و می توان از این اطلاعات استفاده کرده و تسهیلاتی را در اختیار آنها قرار داد.وی، افزود: بانک سامان به دنبال آن است که ارتباط با بیمه را هرچه بیشتر گسترش دهد زیرا اگر مشتری تقاضای استفاده از خدمات این بانک را دارد باید بتوان در حوزه های مختلف از بانک، بیمه، صرافی و پرداخت های الکترونیک همه خدمات را پوشش داد.
معاون پشتیبانی و امور اقتصادی بیمه نوین در جمع مدیران و رؤسای شعب خبر داد:
بازنگری و روزآمدسازی سند استراتژیک بیمه نوین با چشم انداز سه ساله
معاون پشتیبانی و امور اقتصادی بیمه نوین در جمع رؤسای شعب و مدیران این شرکت در مشهد، با اشاره به لزوم ارتقای بهرهوری در صنعت بیمه گفت: بهرهوری در شرکتهای بیمه در واقع ترکیبی از دو شاخص کارایی و اثر بخشی هستند که در بیمه نوین به دنبال ارتقای این دو شاخص هستیم.آرام رشیدی با اشاره به لزوم ارتقای بهرهوری در صنعت بیمه گفت: بهرهوری در شرکتهای بیمه در واقع ترکیبی از دو شاخص کارایی و اثر بخشی هستند که در بیمه نوین به دنبال ارتقای این دو شاخص هستیم.وی افزود: بهینهسازی در بخشهای مختلف مانند صدور و پرداخت خسارت، بهبود توانمندیهای شرکت از طریق تسهیل فرآیندها و چابک سازی زیرساختهای فناوری اطلاعات از جمله راهکارهایی ست که در راستای افزایش بهرهوری به دنبال اجرایی شدن آن در بیمه نوین هستیم. به خصوص در حوزه زیرساختهای فناوری اطلاعات، این چابکسازی میتواند افزایش سودآوری و ارتقای رشد واقعی شرکت را به دنبال داشته باشد.آرام رشیدی همچنین با اشاره به آنکه برنامه استراتژیک بیمه نوین در حال بازنگری و روزآمد شدن است، گفت: عملیات مثبت بیمهگری در بیمه نوین از سال ۹۴ شروع شده و تا به اکنون نیز ادامه دارد که ناشی از یک برنامهریزی منسجم و تحقق دو شاخص کالایی و اثر بخشی در شرکت بیمه نوین است.وی همچنین با تأکید بر آنکه در شرکت بیمه نوین برنامه استراتژیک سندی شفاف بوده که در اختیار تمامی کارکنان قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در تدوین برنامه استراتژیک شرکت که چشمانداز سه سال آتی را مد نظر قرار داده است به همفکری تمامی اعضای خانواده بیمه نوین نیاز است.عضو هیأت مدیره و معاون پشتیبانی و امور اقتصادی بیمه نوین در خصوص اهمیت بحث آیندهپژوهی در بیمه گفت: در صنعت بیمه ناگزیر به تغییر هستیم و اگر این تغییر را امروز در سازمانهای خود نتوانیم انجام دهیم و با همان فرآیندهای گذشته ادامه دهیم در بلند مدت دچار رکود و شکست خواهیم شد.وی افزود: طبق گزارشی از بیمه مرکزی، صنعت بیمه در ایران طی ۵۰ سال آینده حتماً شمایل فعلی خود را از دست خواهد داد و ظهور اینشورتکها که از فناوریهای روز بهره بردهاند نیز گواهی تغییر و تحول صنعت بیمه است. بنابراین باید با تغییرات همسو شد و تحولات جدیدی ایجاد کرد.