عملکرد مثبت حمل و نقل ریلی در رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی
عملکرد مثبت حمل و نقل ریلی در رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی

جمله، سرویس حمل و نقل همزمان با شیوع کرونا در کشور نگرانی ها بابت انتقال این بیماری از طریق سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی بیش از پیش نمایان شد. موضوعی که باعث شد تا مسئولان ستاد مقابله با بیماری کرونا سریعا واکنش نشان داده و تصمیماتی را در قالب پروتکل‌های بهداشتی برای سفرها […]

جمله، سرویس حمل و نقل
همزمان با شیوع کرونا در کشور نگرانی ها بابت انتقال این بیماری از طریق سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی بیش از پیش نمایان شد. موضوعی که باعث شد تا مسئولان ستاد مقابله با بیماری کرونا سریعا واکنش نشان داده و تصمیماتی را در قالب پروتکل‌های بهداشتی برای سفرها اتخاذ کنند برای مثال: بر اساس این پروتکل‌ها در وهله نخست، مسافران ملزم هستند تجهیزات بهداشتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را همراه خود داشته باشند، تمام مسافران در ورودی و خروجی ایستگاه‌های راه‌آهن غربالگری شده و تمام ایستگاه‌ها به‌طور روزانه ضدعفونی شوند، در صورت امکان، با توجه به تعداد مسافر و ظرفیت قطار، مسافران با رعایت فاصله ایمن در کوپه‌هاجانمایی شوند، خدمه قطار در طول سفر از ماسک و دستکش استفاده ‌کنند، نظافت و گندزدایی قطارها پس از هر سفر و توقف در توقفگاه به‌وسیله مواد ضدعفونی مورد تأیید وزارت بهداشت الزامی شد، ارائه هر نوع خوراکی و نوشیدنی به مسافران فقط به‌صورت بسته‌بندی مجاز شد.
این موضوع در نوروز بیشتر به چشم آمد. فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بود که معاون بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: هواپیماها تا ۶۰ درصد ظرفیت و تاکسی، اتوبوس و قطارهای بین شهری می توانند حداکثر تا ۵۰درصد ظرفیت با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت مسافر جا به جا کنند.  علیرضا رئیسی در نامه‌ای به شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بر کنترل اجرای صحیح پروتکل‌های بهداشتی در سامانه‌های حمل و نقل برون شهری تاکید کرد
وی خطاب به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نوشت: خواهشمند است دستور فرمائید در راستای صیانت از سلامت هموطنان در رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی اقدامات لازم انجام شود. این اقدامات شامل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پایانه‌ها اعم از زمینی هوایی و ریلی، الزام به رعایت ظرفیت ۶۰ درصد مسافر در کابین مسافران هواپیما، الزام به رعایت ظرفیت ۵۰ درصد مسافر در تاکسی و اتوبوس‌های بین شهری و کوپه قطار (افراد یک خانواده مجاز هستند در صندلی‌های کنار هم در اتوبوس قرار بگیرند مشروط به آنکه رعایت ۵۰ درصد ظرفیت وسیله رعایت شود یا بیش از ظرفیت ۵۰ درصد در کوپه قطار نباشد). رئیسی افزود: توزیع مواد غذایی در هواپیما و عرضه غذا در قطار صرفاً در صورت بسته بندی شده و تهیه شده از کترینگ های مجوز دار بهداشتی و با نگهداری مناسب بهداشتی امکانپذیر است. عرضه غذا در کوپه‌ها و عدم عرضه در رستوران قطارها باید رعایت شود و در قطارهای اتوبوسی که الزام به عرضه غذا در رستوران است بایستی پنجره‌ها باز باشد و حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت رستوران استفاده شود.

تشدید نظارت‌ها بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در حوزه ریلی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مرداد ۱۴۰۰ از تشدید نظارت‌ها بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در حوزه ریلی خبر داد.
سعید رسولی  در نشست کمیته دائمی پیشگیری از بیماری‌های واگیر راه‌آهن بر لزوم تشدید نظارت‌ها برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در شرکت راه‌آهن، شرکت‌های حمل‌و نقل ریلی و قطارها تاکید کرد.
وی گفت: تنها راه برون رفت از این وضعیت، رعایت کامل نکات بهداشتی توسط افراد، نظارت مستمر و بازرسی‌های منظم و جدی گرفتن اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با انتشار ویروس کرونا است.
در این نشست بر آموزش کارکنان با استفاده از امکانات فضای مجازی و شبکه railtv به منظور مقابله با ویروس کرونا و استفاده از ماسک در قطارهای مسافری، کارکنان و تمام زیرمجموعه‌های راه آهن تاکید شد. همچنین قرار شده است که نظارت‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل گذشته به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و با هرگونه عدم توجه به این مساله مهم در حوزه ریلی مقابله شود.
در این نشست مقرر شد همچنان مقابله با ویرس کرونا تا ریشه کن شدن آن بطور کامل در حوزه صنعت حمل ونقل ریلی پیگیری شود.
در این نشست، مدیرعامل راه‌آهن از رییس و اعضاء کمیته دائمی پیشگیری از بیماری‌های واگیر راه آهن خواست به طور منظم و هفتگی جلسات این کمیته را تشکیل و در مقابله با ویروس کرونا تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و به اجرا گذاشته شود.
همین طور پیش تر و در نوروز ۱۴۰۰ همزمان با گسترش موج چهارم کرونا رسولی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای نوروزی گفته بود: در سه مرحله از سامانه وزارت بهداشت برای متقاضیان خرید بلیت استعلام صورت می‌گیرد به این صورت که اگر فردی بلیت قطار‌ خریداری کرد در زمان خرید بلیت با کد ملی استعلام از سامانه بهداشت انجام می‌شود.
وی افزود: در مرحله دوم اگر فردی برای چند روز بعد بلیت خریداری کند مجدد در روز سفر استعلام انطباق کد ملی با سامانه وزارت بهداشت انجام می‌شود و اگر نام فرد در سامانه وزارت بهداشت به عنوان بیمار کرونایی ثبت شده بود به وی اطلاع رسانی کرده و می‌خواهیم به ایستگاه نیاید.
رسولی افزود: مرحله سوم در روز مسافرگیری است که باز هم از طرف مسئولان قطار استعلام از سامانه وزارت بهداشت انجام می‌شود و اگر مسافری استعلام کرونای وی مثبت شد از قطار پیاده خواهد شد.

پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی تغییری نکرده  است
تیر ماه ۱۴۰۰ وزارت بهداشت از اجرای پروتکل‌ها در حوزه حمل و نقل ریلی تقدیر کرد. محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت  با اشاره به وضعیت پروتکل‌های قطار، اتوبوس و هواپیما، افزود: پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی تغییری نکرده  است. قرار بود سیستم هوایی کشور با ۶۰ درصد ظرفیت فعالیت کند و کلیه فیلترها و تهویه‌ی آن روشن باشد، بعد از آن هر چه جلوتر رویم پرسنل واکسینه می‌شوند و در کنارش پوشش واکسیناسیون سراسری هم بیشتر می‌شود، یعنی خود مسافرها هم میزان واکسینه شده‌هایشان بیشتر می‌شود.
وی گفت: در سیستم ریلی و زمینی هم پروتکل ۵۰ درصد ظرفیت است و عملکرد سیستم ریلی شرایط بهتری نسبت به هوایی دارد، در سیستم ریلی پروتکل‌ها را به دقت رعایت می‌کنند، مثل زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، فروش ۵۰ درصد بلیط قطارها به شکل الکترونیک و موارد دیگر که در نظر گرفته شده بود.
فرهادی ادامه داد: مشکل عمده ما سیستم خطوط برون‌شهری زمینی یعنی همین اتوبوس‌ ها است که توسط تعاونی‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت بلیت می‌فروشند ولی مشکلی که داریم این است که موقعی که اتوبوس از ترمینال خارج می‌شود در بین راه پر می‌شود و معمولاً با ۱۰۰ درصد ظرفیت حرکت می‌کند، مخصوصاً در مسیرهای پر مسافر مثل شهرهای شمالی کشور، مشهد و قم چون مسافر است، رانندگان برای پر کردن وسیله نقلیه اقدام می‌کنند و ماشین به شکل پر حرکت می کند.
وی افزود: همچنین افراد ساعت زیادی در ماشین هستند، تهویه مناسب وجود ندارد و شیشه‌های اتوبوس پایین نمی‌ آید و اتوبوس‌های جدید از کولر استفاده می‌ کنند و عملاً ساعت زیاد حضور افراد در ماشین باعث می‌شود آنها خسته شوند و ماسک را بردارند، متاسفانه در مواقعی هم ناقل سالم سوار می‌شود که قابل شناسایی نیست، بنابراین ما هشدار دادیم و بازدیدهای زیادی از ترمینال‌ها انجام شده، از همکاران راهبر کمک خواستیم تا این موضوع را کنترل کنند چون این موضوع باعث نگرانی ما است و سوار کردن مسافران بین راه یک مشکل است و باید اینها را پیش‌بینی کرد که پیش از ظرفیت نباشند.
فرهادی گفت: شاید باید اتوبوس‌ هایی را برای این موضوع اختصاص داد و قابل ذکر است از بین این سه تا یعنی هواپیما، قطار و اتوبوس اگر بخواهیم رتبه بندی کنیم، به رجا و شرکت های ریلی نمره خوبی می‌توان داد و پایین‌ تر از آن هوایی و بعد از آن متاسفانه اتوبوس‌های زمینی هستند که حجم بیشتر ترددها اتفاقاً توسط همان ها انجام می‌شود.
البته اقدام دیگری که در حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گرفت و نتایج مثبتی داشت واکسیناسیون ماموران موظف قطارها و کارکنان شرکت راه آهن در مرداد ماه بود که باعث شد تا اندازه‌ای کارکنان راه آهن و خانواده‌هایشان در برابر این بیماری ایمن شوند. حال باید منتظر ماند و دید ایا این روند ادامه دارد یا خیر؟