فرسودگی ناوگان؛ متهم اصلی
فرسودگی ناوگان؛ متهم اصلی
جای شکرگزاری است که به‌دلیل مشکلات مالی بخش اعظمی از جامعه، تمایل به سفر با هواپیما در کشور بسیار پایین است تا جایی‌که پایین بودن تعداد هواپیماهای مسافربری در کشور احساس نمی‌شود و بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند مسیرهای سفر را با خودرو طی کنند به این دلیل که توان مالی برای پرداخت هواپیما را ندارند.

با وجود کاهش ترافیک هوایی در پروازهای داخلی، طی چند سال اخیر شاهد چندین سقوط در هواپیماهای جنگی و نیمه‌سبک و چندین فرود اضطراری بوده‌ایم که لازم است بررسی شود.

روز گذشته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان از سقوط یک فروند جنگنده ارتش در شهرستان کبودرآهنگ خبرداد. «حمزه امرایی» درباره این حادثه گفت: یک فروند هواپیمای نظامی ساعت ۱۰ و نیم سوم بهمن، در شهرستان کبودرآهنگ دچار سانحه سقوط شد.

وی با بیان این‌که محل دقیق این سانحه در بخش «شیرین سو کبودرآهنگ» است، تصریح کرد: این هواپیما در بخش شیرین‌سو و روستای آق‌بلاغ از توابع شهرستان کبودراهنگ سقوط کرده است.

معاون سیاسی استاندار همدان درباره علت وقوع این سانحه، گفت: علت سانحه هنوز مشخص نیست و خوشبختانه خسارت جانی نداشته است و دو خلبان هم به‌طور جزئی دچار آسیب شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

یک هفته پیش از آن نیز یک فروند هواپیمای آموزشی سبک هواپیمایی فراجا از مبدا فرودگاه مهرآباد به سمت استان گیلان در پرواز بوده که در حوالی کوچصفهان در شرق استان گیلان دچار سانحه شد.

برابر اعلام رسمی در این سقوط مرگبار سرهنگ ابراهیم‌زاده، سرهنگ فیضی‌پور و سرهنگ خوانساری به فیض شهادت نائل آمدند.

اگر کمی به عقب‌تر برگردیم فرودهای اضطراری و سقوط‌های بیشتری هم می‌بینیم که دلیل روشن و فنی برایشان اعلام نمی‌شود و احتمال خرابکاری عمدی هم درمورد این سقوط‌ها تأیید نمی‌گردد و در چنین شرایطی تنها متهم بزرگ، فرسودگی ناوگان هوایی کشور است.

ما در تولید هواپیما و بسیاری از قطعات جزئی آن به خارج از کشور وابسته‌ایم و با توجه به این‌که کمپانی‌های معروف و معتبر ساخت و تولید قطعات، غربی هستند، به دلیل تحریم‌ها از فروش هواپیما و قطعات آن به ما خودداری می‌کنند و می‌توان گفت دلیل فرسودگی ناوگان هوایی، تحریم است و دلیل این سقوط‌های گاه و بیگاه نیز فرسودگی ناوگان هوایی.

دو هفته پس از سقوط بالگرد حامل مرحوم سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری «سید احسان خاندوزی» در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص برخی گمانه‌‌زنی‌ها در رابطه با اثر تحریم‌ها بر قدیمی شدن ناوگان حمل‌ونقل هوایی و حادثه ناگواری که برای رئیس‌جمهور و همراهان رخ داده است، گفت: «به‌طور مشخص در رابطه با حادثه تلخ سقوط بالگرد همه ما منتظر هستیم که کمیته ویژه ستاد کل نیروهای مسلح که مسئولیت تهیه گزارش کامل و همراه با جزئیات را دارد، نتیجه را اعلام کند. اما در رابطه با محور عمومی نوسازی ناوگان، فشارهای تحریمی در طی سه سال گذشته مستمر بود و محدودیت‌های کشور در رابطه با تامین رسمی و نوسازی ناوگان جدی بود، اما تلاش شد از روش‌هایی که دستگاه‌های رسمی می‌توانند همچنان تحریم‌ها را دور بزنند، نوسازی ناوگان را در دستور کار داشته باشیم.»

این سخن وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اعترافی به این حقیقت است که تحریم‌ها همواره مانعی بر سر نوسازی ناوگان هوایی کشور بوده است و نمی‌توان منکر آن شد.

«حسین زهی» نماینده پیشین مردم سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون عمران مجلس پیشین یک سال قبل گفته بود: بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی در کشور فرسوده است و ورود هواپیماهای جدید در کشور نقش موثری در کاهش تاخیرها و افزایش تعداد پروازها خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تأخیر در پروازها، فرود اضطراری و سقوط‌ هواپیماها چه از نوع مسافربری و چه از نوع جنگی، رابطه مستقیمی با تحریم‌ها دارد، موضوعی که در یک نگاه عمیق‌تر موجب نابودی سرمایه‌های مالی و انسانی بیشتری شده و همچنان خواهد شد.

از دولت چهاردهم توقع داریم جلوی این سرمایه‌سوزی را بگیرد و با روش‌های هوشمندانه و عزتمند، سایه تحریم‌های ظالمانه را از سر ناوگان هوایی بردارد.

بسیاری از شهروندان توان اقتصادی برای سفر هوایی ندارند و ناچار هستند به سفر جاده‌ای روی بیاورند و آن هم مخاطرات بسیاری دارد و سالانه جمعیت قابل توجهی به دلیل ناایمن بودن خودروها و محورها، در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و دولت نباید از کنار این سوانح ناگوار چه در هوا و چه در زمین به آسانی عبور کند و لازم است اقدامی انجام دهد.