فروش بلیت هواپیما به چه کسانی ممنوع شد؟
فروش بلیت هواپیما به چه کسانی ممنوع شد؟

ایرنا نوشت: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ابلاغ بخشنامه جدید به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی با محتوای جلوگیری از سوء استفاده از فروش دلاری بلیت هواپیما خبر داد و گفت: فروش بلیت به خارجی‌ها توسط آژانس‌ها، چارترکنندگان، سیستم‌های توزیع و فروش و OTA ها ممنوع شد. انجمن شرکت‌های هواپیمایی در بخشنامه جدید به همه مدیران […]

ایرنا نوشت: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ابلاغ بخشنامه جدید به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی با محتوای جلوگیری از سوء استفاده از فروش دلاری بلیت هواپیما خبر داد و گفت: فروش بلیت به خارجی‌ها توسط آژانس‌ها، چارترکنندگان، سیستم‌های توزیع و فروش و OTA ها
ممنوع شد.
انجمن شرکت‌های هواپیمایی در بخشنامه جدید به همه مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، ضوابط فروش بلیت به اتباع بیگانه را مشخص کرد.
این تصمیم که پس از جلسه کمیته بازرگانی سازمان هواپیمایی اتخاذ ‌ ابلاغ شد، بر فروش بلیت به اتباع خارجی بدون واسطه و مستقیم اشاره دارد.
در همین پیوند، «مقصود اسعدی سامانی» درباره محتوای این بخشنامه گفت: به دلیل مشکلات و سوء استفاده‌های احتمالی که از فروش دلاری بلیت هواپیما پیش‌بینی می‌شد، در بخشنامه‌ای که از دیروز به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده ضوابط فروش بلیت به اتباع خارجی مشخص و به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.
وی افزود: بر اساس این بخشنامه، فروش بلیت به اتباع بیگانه فقط از طریق «سایت شرکت هواپیمایی» یا در دفتر آن شرکت ونمایندگی‌ها به صورت حضوری انجام می‌شود به طوری که همه فرآیندهای فروش در کنترل کامل آن شرکت باشد.
سامانی تصریح‌کرد: فروش بلیت به اتباع بیگانه از طریق چارترکنندگان، سیستم‌های توزیع و فروش، آژانس‌ها و OTA ها ممنوع است و در صورت هر گونه تخلف و بروز مشکل، شرکت هواپیمایی موظف به پاسخگویی است.
در هفته اخیر برخی شرکت‌های هواپیمایی به جای این‌که صندلی‌های خود را به مسافر ایرانی بفروشند به خارجی‌ها فروخته اند، ‌به‌طوری که از زمان اجرای طرح فروش دلاری، بخشی از صندلی‌ها و ظرفیت پرواز بعضی مسیرها از دسترس خارج شده و در اختیار اتباع غیر ایرانی قرار گرفته است. به چارترکننده‌ها نیز اعلام شده بود ۵۰ درصد ظرفیت خود را به اتباع غیر ایرانی‌ها بفروشند و به این صورت بخشی از ظرفیت را از دسترس خارج کردند.
این درحالی است که اسعدی سامانی پیش تر به ایرنا گفته بود که با اجرای این طرح قرار است بلیت هواپیما و صندلی‌ها بیشتر در اختیار ایرانی‌ها قرار گیرد، نه اینکه سهمی از شهروند ایرانی گرفته شده و برای اتباع غیر ایرانی کنار گذاشته شود.

 

نشست دوحه هم تأثیری در از بین رفتن بن‌بست مذاکرات نداشت
پایان نشست باقری و مورا در قطر؛ مذاکرات برجامی دوباره شکست خورد؟

در جریان این دور از گفتگوها که به‌صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار شد و اتحادیه اروپا نقش میانجی و انتقال‌دهنده پیام را به‌عهده داشت، ایران مجدداً بر لزوم دستیابی به یک توافق پایدار تأکید کرد. آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور از گفتگوها شده، پافشاری طرف آمریکایی بر متن طرح پیشنهادی خود در وین۷ است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود.
مذاکرات احیای برجام پس از حدود چهار ماه وقفه، دیروز در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده است. این مذاکرات بدون حضور کشورهای ۵+۱ و بین ایران و آمریکا در حال برگزاری است. اما نکته جالب اینکه مقامات ایران و آمریکا به صورت رودرو و مستقیم مذاکره نمی‌کنند بلکه در دو اتاق جداگانه نشسته و نماینده اتحادیه اروپا پیام‌های آنها را رد و بدل می‌کند! به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اخبار منتشر شده از این مذاکرات تاکنون مثبت نبوده است. خبرگزاری تسنیم در همین خصوص نوشته است: نشست علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر که قرار بود هفتم و هشتم تیرماه برگزار شود، به پایان رسید.
این خبرگزاری به‌نقل از منابع آگاه در مذاکرات، مدعی شده است: در جریان این دور از گفتگو‌ها که به‌صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار شد و اتحادیه اروپا نقش میانجی و انتقال‌دهنده پیام را به‌عهده داشت، ایران مجدداً بر لزوم دستیابی به یک توافق پایدار تأکید کرد. آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور از گفتگو‌ها شده، پافشاری طرف آمریکایی بر متن طرح پیشنهادی خود در وین ۷ است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود، در واقع واشنگتن به‌دنبال احیای برجام به‌منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان است. همین مسئله باعث شده است به‌دلیل ضعف دولت بایدن و عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی، احیای توافق هسته‌ای که صرفاً نیاز به پذیرش خط قرمز ایران در انتفاع اقتصادی از این رویداد از سوی آمریکا دارد، نشست دوحه هم تأثیری در از بین رفتن بن‌بست مذاکراتی نداشته باشد. همین مسئله باعث شده است نماینده ارشد اتحادیه اروپا هم از این رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام، انتقاد کند.
در همین حال، سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشته است: شروع این مرحله از مذاکرات با گفتگوی «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد. اطلاعات رسیده از اتاق مذاکرات حاکی است؛ در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده است. فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو پیگیری شده است. گرچه انریکه مورا به نمایندگی از اتحادیه اروپا نقش هماهنگ کننده مذاکرات و انتقال دهنده دیدگاه‌های طرف‌های ایرانی و آمریکایی را بر عهده دارد لیکن در مذاکرات شب گذشته صرفا گفتگوها میان او و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران جریان داشته است. تهران پیشتر اعلام نموده که «هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد» و انریکه مورا پیام‌های طرفین را به یکدیگر انتقال می‌دهد.
این سایت افزوده است: در حالی که موضوعات باقی‌مانده از نظر عددی قابل توجه نیست اما به دلیل تاثیرگذاری مستقیم آن بر شکل‌گیری توافق قوی، پایدار و قابل اتکاء، موجب کُند شدن فرآیند دستیابی به توافق شده است.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته بدون اشاره به موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات است اظهار داشت: «خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی در مورد آن قضاوت خواهند کرد. جمهوری اسلامی از خطوط قرمز خود به هیچ وجه عبور نخواهد کرد. اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.»
در پایان روز اول مذاکرات، هنوز نمی‌توان چشم‌اندازی در خصوص «بازه زمانی گفتگوها» مشخص کرد.

 

با صدور مجوز وزارت بهداشت؛
«پاستوکووک» دز یادآور تمام واکسن­‌های کرونا در ایران شد

وزارت بهداشت با تکیه بر شواهد حاصل از مطالعات کارآزمایی بالینی انجام شده، واکسن پاستوکووک را علاوه بر پاستوکووک-پلاس به عنوان دز یادآور سایر واکسن­‌های مورد استفاده در کشور تایید کرد.
مدیرگروه تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران ضمن تشریح روند انجام مطالعات بر واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، از صدور مجوز مصرف واکسن پاستوکووک به عنوان دز یادآور تمام واکسن­‌های تزریق شده در کشور خبر داد.به گزارش ایسنا، دکتر آمیتیس رمضانی، گفت: با توجه به ظهور واریانت‌­های جدید واکسن گریز و وجود شواهدی مبنی بر افت تدریجی سطح ایمنی حاصل از واکسیناسیون کووید۱۹، تزریق دز یادآور بعد از چند ماه، بویژه برای واکسن‌های مبتنی بر پلتفرم ویروس غیرفعال، حائز اهمیت است. مطالعات اخیر نشان داده است که واکسن­‌های کووید-۱۹ با پلتفرم پروتئینی تولید شده در انستیتو پاستور ایران، می­‌توانند نقش مهمی در ادامه برنامه واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور داشته باشند. تحقیقات همچنین نشان داده است که تزریق واکسن‌های مربوط به دو پلتفرم متفاوت، یا به عبارتیMix & Match ، باعث ایجاد ایمنی موثرتر و پایدارتر برعلیه ویروس عامل کووید۱۹ می‌شود.وی افزود: با توجه به اهمیت انتخاب واکسن بی‌خطر با کارایی بالا به عنوان دز یادآور، در هفته جاری وزارت بهداشت با تکیه بر شواهد حاصل از مطالعات کارآزمایی بالینی انجام شده، واکسن پاستوکووک را علاوه بر پاستوکووک-پلاس به عنوان دز یادآور سایر واکسن­‌های مورد استفاده در کشور
تایید کرد.
یافته‌های مطالعات واکسن یادآور کرونای انستیتو پاستور ایران
او با اشاره به اینکه در مطالعه­‌ای که طی چند ماه گذشته با نظارت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت انجام شد، بی‌خطری و ایمنی‌زایی دز یادآور واکسن­‌های سینوفارم و پاستوکووک در افراد دریافت کننده ۲ دوز اولیه از واکسن سینوفارم با یکدیگر مقایسه شدند، بیان کرد: در این مطالعه، میزان افزایش آنتی‌بادی در گروه دریافت کننده دز یادآور پاستوکووک به طور معناداری بیشتر از گروه دریافت کننده دز یادآور سینوفارم بود؛ به گونه­‌ای که میانگین آنتی­‌بادی ضد پروتئین اسپایک ویروس متعاقب دریافت دز یادآور پاستوکووک، بیش از ۲۰ برابر دریافت کنندگان دز یادآور سینوفارم افزایش نشان داد.مجری طرح تحقیقاتی مطالعه واکسن پاستوکووک به عنوان دوز بوستر، تصریح کرد: در این مطالعه درصد سروکانورژن (افزایش ۴ برابری آنتی‌بادی نسبت به مقدار پایه) آنتی‌بادی ضد اسپایک در گیرندگان دز یادآور پاستوکووک هم بیش از ۳ برابر گروه دریافت کننده واکسن سینوفارم به عنوان دز یادآور بود. درصد سروکانورژن آنتی بادی ﺧﻨﺜﯽ­ﮐﻨﻨﺪه (نوترالیزان) نیز در گیرندگان دز یادآور پاستوکووک به طور معناداری بیشتر از دریافت­‌ کنندگان دز یادآور سینوفارم بود.وی افزود: در یک مطالعه دیگر انجام شده در انستیتو پاستور ایران بر روی داوطلبین گیرنده دو دز اولیه واکسن آسترازنکا نیز نشان داده شد که میزان افزایش تیتر آنتی بادی ضد اسپایک در گروه دریافت کننده واکسن کووید۱۹ تولیدی انستیتو پاستور ایران بیش از دو برابر گروه دریافت کننده واکسن آسترازنکا بوده است.

 

عقب‌گرد مجلس از حقوق مردم
زندگی اجتماعی منجر به توسعه به جامعه و حکومت توانمند نیاز دارد.یک. حکومتی توانمند که بتواند وظایف حکومت را به درستی انجام دهد و جامعه‌ای که به اندازه کافی قدرتمند باشد که بتواند قدرت حکومت را مقید به قانون کرده، حاکمان را پاسخ‌گو سازد و از خودسر شدن قدرت سیاسی جلوگیری کند.دو. قوانینی که مردم اجازه دهند از دستگاه دولت شکایت کنند و در مقابل آن‌چه دولت و قدرت سیاسی انجام می‌دهد، دادخواهی نمایند، به توانمند شدن جامعه کمک می‌کنند.سه. دیوان عدالت اداری جایی برای طرح شکایت مردم علیه دولت است. یعنی دیوان عدالت اداری جایی است که مردم می‌توانند از آن برای دادخواهی در مقابل دولت و اقداماتش استفاده کنند.طبق اصل‏ ۱۷۳ قانون اساسی، دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی به شکایات، دادخواهی‌ها و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آئین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آن‌ها، زیر نظر قوه قضائیه تأسیس شده است.چهار. دو شورا در کشور وجود دارند به نام‌های «شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «شورای عالی فضای مجازی». اسم‌شان به اندازه کافی نشان می‌دهد که چقدر می‌توانند بر زندگی مردم اثر داشته باشند. یکی درباره حیطه فرهنگ است (دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، سینما، تئاتر، موسیقی و …) و دیگری هم بخشی از حکمرانی بر فضای مجازی که لازم نیست درباره اهمیت آن چیزی
بگوییم.پنج. مجلس در جریان بررسی «طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» با تغییر قانون دیوان عدالت اداری، امکان شکایت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی هم از شهروندان گرفته است. پیش از این نیز امکان شکایت از مجلس خبرگان رهبری و شورای عالی امنیت ملی از طریق دیوان عدالت اداری
وجود نداشت.شش. معنا خیلی روشن است. مجلسی که قرار است نمایندگانش وکیل مردم باشند، در یک عقبگرد روشن، حق شکایت مردم از دو شورا را سلب می‌کند. دو شورایی که بر زندگی مردم به شدت مؤثرند.این مصوبه آشکارا در جهت تضعیف مردم، سلب حداقل امکان دادخواهی از نهادهای حکومتی و تضعیف قانون‌مندی و پاسخ‌گویی است. طی چنین مسیری در حکمرانی جز به تقویت ناپاسخ‌گویی و خودسری، و تضعیف ملت و مُلک نمی‌انجامد، توسعه‌یافتگی پیشکش.

با حکم دکتر ابراهیمی
سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه ‌گذاری بانک سپه منصوب شد
مدیرعامل بانک سپه با صدور حکمی، سید بابک ابراهیمی را به‌عنوان سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری بانک سپه منصوب کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه: مدیرعامل بانک سپه با صدور حکمی، سید بابک ابراهیمی را به‌عنوان سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری بانک سپه منصوب کرد. متن حکم انتصاب مدیرعامل بانک سپه به شرح ذیل است:
«بسمه تعالی»
جناب آقای سید بابک ابراهیمی
به موجب این حکم سرپرستی معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری، به جناب عالی محول می شود.امید است با اتکال به الطاف الهی و استفاده از تجارب خود، در چارچوب شرح وظایف ابلاغی، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، در انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله و تحقق اهداف و تعالی بانک موفق باشید.سید بابک ابراهیمی دانشیار مهندسی مالی دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی و فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و عضو بنیاد ملی نخبگان است و پیش‌ازاین سابقه معاون اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با حکم وزیر دفاع، معاون اقتصادی و برنامه‏‌ریزی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، معاون اقتصادی و توسعه بازار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عضو هیئت‌مدیره گروه مالی ساتا، پتروشیمی مارون و پالایشگاه تبریز را در کارنامه شغلی خود دارد.