صنعت گردشگری در کشورهای بدون منابع حرف اول را در اقتصاد می زنند. این صنعت در حالی جایگاه دوم و سوم اقتصاد برخی از کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و کشورهای اروپایی را از آن خود کرده است که میتواند به جایگاه اول نیز برسد اما به علت چالشهای موجود و تاثیرگذار نبودن بر […]
صنعت گردشگری در کشورهای بدون منابع حرف اول را در اقتصاد می زنند. این صنعت در حالی جایگاه دوم و سوم اقتصاد برخی از کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و کشورهای اروپایی را از آن خود کرده است که میتواند به جایگاه اول نیز برسد اما به علت چالشهای موجود و
تاثیرگذار نبودن بر سایر صنعتها، اقتصاد اول این کشورها نیست. یک فعال گردشگری این صنعت را پرچالش دانست و افزود: عوامل انسانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و محیطی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر این صنعت هستند به طوری که در حال حاضر نیز به دنبال بحران سیاسی کشورمان شاهد ریزش تا ۷۰ درصد تورهای خارجی ورودی کشورمان هستیم.
گردشگری به عنوان یک صنععت پاک و درآمدزا، باید شناخته شود. اشکان بروج در این زمینه معتقد است: برای اطمینان از مطلوب بودن این صنعت برای فعالیت و سرمایهگذاری باید بدانیم گردشگری در دنیا اقتصاد چندم است چرا که این موضوع نشان خواهد داد که جایگاه گردشگری در آینده چه روندی خواهد داشت. این مدرس گردشگری ایران را ارزانترین کشور دنیا برای سفر اعلام کرد و گفت: گاهی این عوامل قابل توجه و مثبت در صنعت گردشگری، به دنبال بیتوجهی به عواملی کم اهمیت از دست میروند به عنان نمونه در حال حاضر مهمترین و اساسیترین چالش گردشگری برای گردشگرانی که به ایران سفر کردهاند، همچنان سرویسهای بهداشتی است.
نوسانات سیاسی
تبلیغات منفی علیه کشورمان، یکی از عوامل عدم حضور گردشگران خارجی به کشور است. به گفته این فعال گردشگری، این نوع گردشگران به دنبال نوسانات سیاسی، به کشور سفر نمی کنند یا عواملی مانند برجام نیز در محیط سیاسی منجر به تغییرات چشمگیری در این صنعت کشورمان شد. بروج با بیان این که گردشگری در آینده جزو یکی از صنایع پویا و فنانشده خواهد بود، اطمینان داد که فعالیت در این صنعت اشتباه نیست و در این رابطه تصریح کرد: تنها حدود ۳۰ درصد از گردشگران کل کشور ورودی کشورهای دیگر هستند و مابقی گردشگران داخلی هستند، لذا با وجود نوسانات فعلی سیاسی نیز فرصتهای بسیار زیادی در این صنعت باقی مانده که مورد غفلت قرار گرفته است.
گردشگری زنجیره بزرگی از فعالیتها و مشاغل است ولی ما آن را به گردشگران خارجی و تورهای خارجی محدود کردهایم در حالی که میتوانیم روی ۷۰ درصد گردشگران داخلی سرمایه گذاری کنیم. بروج با بیان این مطلب تاکید کرد که تفکر اشتباه درآمدزایی و خرید تورهای خارجی باید اصلاح شود. افراد برای عواملی شامل بازدید از اقوام و اَشنایان، سلامت، خرید سوغاتی و فرهنگها، مذهب و کار به سفر میروند که هر کدام فرصتهای بسیار زیادی را برای ایجاد اشتغال در این صنعت فراهم میکند.
وی با اشاره به وجود ۱۰ درصد مشاغل دنیا در حوزه گردشگری، تصریح کرد: این نسبت در برخی از کشورها مانند تایلند یک به چهار است یعنی به ازای هر چهار شغل یکی از آنها به گردشگری اختصاص دارد، این نسبت در ایران نیز از یک به ۱۱ در حال حاضر به یک به ۱۴ رسیده است.
توجه به گردشگران چینی
از میان گردشگران ورودی به کشور، تعداد گردشگران اروپایی کمتر از گردشگران چینی هستند. گردشگران اروپایی کمتر هزینه سفر می کنند، اما گردشگران چینی با تشکیل ۳۰ درصد از جمعیت گردشگران دنیا از تعداد بیشتری برخوردارند هرچند که کمتر از دیگر گردشگران هزینه میکنند. این فعال گردشگری کشور با بیان این مطلب از ادغام استارتاپها و شرکتهای فعال در حوزه گردشگری و سیار بخشهای این حوزه به عنوان راهکار حفظ بقا و توسعه صنعت گردشگری در کشورمان خبر داد و گفت: در دنیا نیز شرکتها بزرگتر سایر شرکتها را تحت پوشش و حمایت خود در میآورند و با تغییر عنوان یا ادغام عنوانها به سرمایه فعالیتهای خود، توسعه میبخشند. گاهی یک سری مشکلات مانند پیاده محور نشدن بافت تاریخی و همگانی نشدن دوچرخه در یزد با آگاه کردن جامعه محلی و به مرور قابل حل است از طرفی باید همت مسئولان نیز وجود داشته باشد چرا که در رشت و تهران همت زیادی که از سوی مسئولان شد که توانست منجر به ایجاد گذر پیاده روی و گردشگری شب شود.
لازم به ذکر است؛ فعالان گردشگری باید منابع موجود و ظرفیتها را شناسایی و با بکارگیری و ایجاد اشتغال برای اهالی محلی و بومی منجر به گسترش این صنعت شوند چرا که گردشگری یک صنعت پویا و در حال رشد است و باید همواره آن را توسعه بخشیم.