خراسان جنوبی نیز به واسطه داشتن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و قرار گرفتن در مسیر دو کریدور اصلی کشور به صورت گسترده درگیر با پدیده قاچاق سوخت بوده به گونهای که با تلاش دستگاههای مقابلهای به ویژه نیروی انتظامی طی ماه گذشته نزدیک به یک میلیون و ۱۶ هزار لیتر سوخت […]
خراسان جنوبی نیز به واسطه داشتن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و قرار گرفتن در مسیر دو کریدور اصلی کشور به صورت گسترده درگیر با پدیده قاچاق سوخت بوده به گونهای که با تلاش دستگاههای مقابلهای به ویژه نیروی انتظامی طی ماه گذشته نزدیک به یک میلیون و ۱۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده در حالی که به باور کارشناسان و آگاهان به مسئله قاچاق این تنها بخشی (یک سوم) از حجم واقعی سوختهای قاچاق است.
هرچند طبق گفته مسئولان با تلاش نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی در مرزهای شرقی استان قاچاق سوخت از مرزهای استان به صفر رسیده اما به دلیل قرار گرفتن استان در مسیر دو کریدور اصلی قسمت عمدهای از محمولههای قاچاق به سمت مرزهای سیستان از مسیر استان خراسان جنوبی عبور میکند که بخشی زیادی از این محمولهها از طریق خودروهای متردد از جمله اتوبوسها، کامیونها و خودروهای سواری به شیوههای پنهان و حتی آشکار به صورت مشکی توسط خودروهای تیز رو انجام میشود.
محمولههای قاچاق حمل شده توسط خودروها علاوه بر همه تأثیرات مخربی که بر پیکره اقتصاد کشور دارند، همانند یک بمب متحرک در سطح جادهها در حال حرکت هستند که نه تنها جان خود قاچاقچیان بلکه امنیت هموطنانمان وجان مسافران را در مراکز دپو و مسیر حمل روی جادهها تهدید میکنند.
به اذعان کارشناسان یکی از دلایل مهم بروز این پدیده تفاوت بالای قیمت سوخت در این سو و آن سوی مرزهاست، چیزی که قاچاقچیان را به این باور رسانده اگر از هر چند محموله قاچاق تنها یک محموله به آن سوی مرز برسد بازهم آنقدر سود برایشان خواهد داشت که همه خطرات را به جان بخرند.
در این میان هرچند اجرای طرح سهمیه بندی بنزین سبب افزایش هزینههای قاچاقچیان و کاهش قاچاق بنزین شده اما بازهم با وجود تفاوت بالای قیمت سایر فرآوردههای نفتی در خارج از مرزهای کشور حرص و ولع سوداگران قاچاق سوخت وجود دارد.
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی ، گفت: در استانهای شرقی به لحاظ توسعه نیافتگی خیلی از افراد به سمت مشاغل کاذب از جمله قاچاق سوخت روی آورده اند.
دبیری با اشاره به قرارگیری استان در مسیر دو کریدور شمال به جنوب کشور و همجواری آن با کشور افغانستان، بیان کرد: تفاوت بالای قیمتی در جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان افراد زیادی را به سوداگری قاچاق سوخت واداشته است.
وی با بیان اینکه به رغم همه قانونهای مقابلهای هنوز هم با موضوع قاچاق روبرو هستیم، عنوان داشت: در حوزه استانی به لحاظ شرایط امنیتی پایداری که در مرزهای شرق داریم قاچاق مواد سوختی از مرزهای استان امکان پذیر نیست.
این مدیر بخش نظارتی ادامه داد: اما با توجه به قرارگیری استان در مسیر کریدور مرز شرقی محمولهها به سمت استان سیستان و بلوچستان سوق پیدا کرده و از طریق این استان به صورت سازمان یافته به کشورهای دیگر قاچاق میشود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد محمولههای خرد کشف شده مربوط به داخل استان و مابقی منشأ غیر استانی دارد و عمده کسانی که مبادرت به قاچاق سوخت کردند محمولههای خود را از کسانی گرفتند که جز سهمیه بگیران سوخت هستند.
دبیری، عمده مصرف کنندگان سوخت تخصیصی را سهمیه بگیران در حوزه کشاورزی، معدنی و صنعتی و حمل و نقل دانست و گفت: به عنوان مثال در حوزه معدنی به ویژه معادن سنگ و یا بهره برداران حوزه کشاورزی (تراکتورداران و مجتمعهای گلخانهای) دارای سهمیه سوخت هستند که بخشی از این سهمیه ممکن است به مصرف واقعی نرسیده و به سمت قاچاق سوق داده شود.
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی، ارزش ریالی این محمولهها را ۶۶ میلیارد و ۳۲۵ میلیون ریال برآورد کرد و افزود: این رقم در سال گذشته ۴۱ میلیارد و ۲۵۴ میلیون ریال بوده است.
دبیری اضافه کرد: از مجموع این محمولهها ۲۰ هزار و ۲۱۱ لیتر بنزین، ۸۸۵ هزار و ۹۶۷ نفت گاز، ۹۵ هزار و ۸۴۳ لیتر نفت سفید و ۲۴ هزار و ۱۰۰ لیتر نیز نفت کوره بوده است. وی گفت: به طور حتم این طرح اثرگذاری خود را در بلند مدت بر مسئله قاچاق سوخت به ویژه بنزین خواهد گذاشت.
آنطور که مسلم است بهترین مقابله با پدیده قاچاق سوخت افزایش هزینههای قاچاقیان بوده که این امر از طریق سامانههای مدیریتی نطارت بر توزیع ومصرف سوخت قابل انجام است/مهر.