سارا ایرانی/ اتصال جنوب کشور و بنادر جنوبی به چشمه های بار از مهمترین موضوعات حمل ونقلی در هفته گذشته بوده است. از آغاز طرح اتصال چابهار به شبکه ریلی گرفته تا اتصالِ چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی، نشان از افزایش سطح حمل بار با حفظ سرعت و ایمنی کالا در سال […]
سارا ایرانی/
اتصال جنوب کشور و بنادر جنوبی به چشمه های بار از مهمترین موضوعات حمل ونقلی در هفته گذشته بوده است. از آغاز طرح اتصال چابهار به شبکه ریلی گرفته تا اتصالِ چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی، نشان از افزایش سطح حمل بار با حفظ سرعت و ایمنی کالا در سال های آینده دارد. چراکه حمل ونقل ریلی می تواند ضامن حفظ سلامت و سرعت حمل کالا باشد.
توسعه زیرساخت های ریلی در این میان، وظیفه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل است. بنابراین معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از اجرایی شدن قطعات راه آهن چهارمحال و بختیاری با تعیین تکلیف فنی و اجرایی پروژه خبر داده است.
خیر اله خادمی در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی استان چهارمحال و بختیاری با اعلام این مطلب گفت: اتصال استان به شبکه ریلی کشور که نیاز و مطالبه عمومی و به عنوان زیرساخت مهم صنعتی و اقتصادی مطرح است، از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و پس از سه سال فقط یک قطعه از آن به طول ۱۵ کیلومتر اجرا و به صورت نیمه تمام رها شده بود. وی افزود: با رشد اعتبارات در سال گذشته و هم چنین موافقت نامه ای که با کمک رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اعتبار تکمیل این پروژه به مبلغ ۶۵۰۰ میلیارد ریال انجام شد؛ همه قطعات آن به مناقصه رفت و غیر از ایستگاه شهرکرد که پیمانکار آن تا یک ماه آینده مشخص می شود، بقیه قطعات سرتاسر مسیر از نظر فنی و اجرایی تعیین تکلیف و به صورت فعال در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیشرفت فیزیکی راه آهن استان را ۲۲ درصد عنوان کرد و ادامه داد: اگر روند اجرایی این پروژه به همین شکل پیش برود، امیدواریم در پایان دولت دوازدهم شاهد تکمیل و برخورداری مردم استان از این زیرساخت بسیار مهم باشیم.
وی پروژه اولویت دار دوم استان را محور شهرکرد – بروجن – لردگان خواند و گفت: این پروژه در چهارمحال و بختیاری تعریف شده ولی عملا مسیر اتصال مرکز کشور به بنادر و بخصوص بندر امام خمینی است و تلاقی آن با ترافیک عبوری از شهرهای بروجن و لردگان ، حجم ترافیک ۷۰ درصدی را در این محور به وجود آورده است. خادمی ۱۲۷ کیلومتر از کل ۱۶۵ کیلومتر مسیر را دارای ترافیک دانست و گفت: از ۳۸ کیلومتر باقیمانده، ۱۴ کیلومتر آماده و در حال طی مراحل نهایی است و ۱۴ کیلومتر دیگر هم تا پایان سال جاری تکمیل و زیر بار ترافیک می رود. وی در خصوص ۱۰ کیلومتر پباقیمانده نیز گفت: پیمانکار این قطعه هم تا یک ماه آینده مشخص و عملیات تکمیل پروژه اجرایی می شود. این قطعه دارای سه تونل و دو پل است که دو تونل آن حفاری شده و ۵۰ درصد حفاری تونل سوم به طول ۱۰۷۰ متر نیز صورت گرفته و تا پایان دولت با اتمام این قطعه، کل محور شهرکرد – بروجن – لردگان به بهره برداری خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تکمیل شاهراه مرکز کشور به خوزستان را نیازمند تکمیل ادامه مسیر از لردگان به سمت خوزستان دانست و افزود: خوشبختانه بخشی از مسیر از طریق ماده ۵۶ و مشارکت بانکی در حال انجام مراحل قرارداد است و امیدواریم بحث مالی و اعتباری ادامه مسیر به سمت خوزستان هم در همین دولت تعیین وضعیت شود.
گفتنی است، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سفر یک روزه به استان چهارمحال و بختیاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را همراهی می نمود.
این در حالی است که خادمی در روزهای گذشته از محور بروجن- لردگان- شهركرد نیز دیدن کرده و اين بزرگراه را يكي از مهمترين محورهاي ارتباطي مركز كشور به استان اصفهان و بنادر جنوبي كه در حال حاضر ۱۴ كيلومتر ديگر آن آماده بهره برداري است، دانسته است.
خيراله خادمي افرود: اين محور به عنوان قسمتي از كريدور ارتباطي مركز كشور به مراكز تجاري و بندرگاهي جنوب كشور از اهميت بالايي برخوردار است و به دليل قرارگرفتن در شبكه ترانزيتي بزرگراهي كشور از ترافيكي بالايي برخوردار است.
وي طول اين پروژه را ١٦٩كيلومتر اعلام كرد و افزود: ١٢٧ كيلومتر از مسير تاكنون چهارخطه شده و زيرعبور قرار دارد، ۱۴ كيلومتر از مسير آماده بهره برداري است و عمليات اجرايي در ۲۸ كيلومتر باقيمانده با پيشرفت فيزيكي حدود ۵۰ در حال انجام است و برنامه ريزي شده است ١٢ كيلومتر ديگر نيز تا پايان سال آماده بهره برداري شود.
بهره برداری از بخش ديگري از محور بروجن- لردگان
گفتنی است اتصال بنادر و چشمه های بار به یکدیگر که در گزارش فوق، ذکر نام پروژه ها از دید گذراندیم، موجب اتصال قطب های مهم صنعتي كشور به یکدیگر و رونق تجارت می شود. درمورد پروژه آخر، می توان گفت: ۱۴۷ ميليارد تومان تاكنون براي اين پروژه هزينه شده است و به منظور تكميل هرچه سريعتر آن و استفاده هموطنان از اين محور ارتباطي مهم به ۴۶۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است.