قفلِ اقتصاد چطور باز می‌شود؟
قفلِ اقتصاد چطور باز می‌شود؟
مرتضی عزتی با اشاره به قفل شدن تجارت بین المللی در ایران اظهار داشت: نیمه تعطیلی واردات و صادرات ایران در شرایطی است که همه کشور‌ها عزمی جزم برای حضور در بازار‌های جهانی دارند تا از این طریق به نظمی لازم در اقتصاد برسند آرامش مالی_معیشتی را به جامعه تزریق کنند. در واقع تولید را رونق می‌بخشند تا با صادر کردن کالا‌های تولید شده در داخل ارزش افزوده قابل توجهی خلق شده و بین مردم توزیع می‌شود. با این توضیح که در این بین تولیدات صنعتی بیشترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند.

تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با جمله در ادامه گفت: متاسفانه تولید و باطبع صادرات و واردات در ایران در حالت نیمه تعطیل قرار دارد و به همین دلیل است که شلختگی فضای اقتصای ماندگار است و راهی برای برون رفت از این نابسامانی پیدا نمی‌کنیم تا نتیجه این شود که گرانی بیداد می‌کند، بیکاری روز به روز بیشتر می‌شود و … تا اعتماد و امیدواری عمومی در کمترین حالت ممکن خود قرار بگیرد.
به گفته وی، عوامل زیادی وجود دارد که مانع از تحرکات اقتصادی در شرایط استاندارد می‌شوند که باید برطرف شوند. اولین نکته چیزی جز این نیست که با وجود شعارها، تولید و رشد اقتصادی هدف تصمیم گیران و سیاست گذاران نیست یا شاید اینطور باشد که هدفی در سایه اهداف‌های دیگر است تا وضعیت اقتصادی به طور شگفت انگیزی به هم بریزد.
او تصریح کرد: وقتی رشد اقتصادی هدف اصلی نیست، طبیعی است صادرات نفتی و غیرنفتی هم آنطور که باید جدی گرفته نمی‌شود و البته اساسا ارتباط مالی_ تجاری را هم به قدری مهم نمی‌دانند که برای رونق صادرات و واردات تلاشی انجام بدهند و کاری بکنند. خب! در این شرایط نباید توقع داشته باشیم، سیاست گذار دنبال بازکردن گره‌های کور اقتصادی باشد و باطبع موارد دیگری را پیگیری می‌کند و در نتیجه مشکلات ریز و درشت اقتصادی ماندگار شده و البته مردم فشارهای زیادی را برای تامین الزامات زندگی تجربه کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس توضیح داد: در واقع طیفی که در درون سیستم تصمیم گیری رسوخ کرده و برای خود جایگاه و پایگاه قابل توجهی به دست آورده است، همه تلاش اش را به اهدافی هزینه می‌کند که آن هدف‌ها با دغدغه‌های عمومی و آنچه مطالبه جدی جامعه به شمار می‌رود، ۱۰۰ درصد در تناقض است. حالا اینکه این گروه افراطی موقعیت فعلی را چطور به دست آورده اند و دلیل اینکه کنترل و خنثی کردن رفتار رادیکال شان چرا دشوار است، سئوالی است که تا جوابی برایش مطرح نشود، بحران‌ها نه تنها رفع نخواهند شد، بلکه به مرور زمان هزینه سازتر و ماناتر می‌شوند.
وی با اشاره به شروع فعالیت دولت چهاردهم افزود: آقای پزشکیان در طول رقابت انتخاباتی طوری رفتار کرده و اظهاراتی از جانب ایشان مطرح شد تا نوعی امید به آینده‌ای کم مشکل‌تر به جامعه تزریق شود. بر همین اساس شخص رییس جمهور و چهره‌های برجسته دولت جدید باید از همین امروز عزم شان را برای مدیریتی کارشناسانه و البته همسو با واقعیت‌های موجود جزم کنند و امور را به نحوی مدیریت کنند تا نشانه‌های تغییر و ترمیم برای همه آشکار شود.
عزتی در پایان یادآور شد: دنیا با ایران بنای تقابل دارد و برنامه یا انگیزه‌ای هم برای تغییر رویه اش در نظر ندارد. بر همین اساس لازم است، شرایط را با بهره گیری از دارایی‌های ارزشمند داخلی را طوری مدیریت کنیم که با وجود موانع متعدد بین المللی، حتی المقدور از آلام عمومی کم کنیم و رضایتمندی نسبی را به وجود بیاوریم.