در شرایطی که رقبای ایران به دنبال افزایش سهم خود از ترانزیت منطقه هستند و هر روز تاخیر در اجرای کارها میتواند رسیدن به اهداف را با کندی مواجه کند، دولت باید با مشارکت بخش خصوصی توسعه سواحل مکران را در دستور کار خود قرار دهد و تحقق آن را تسریع کند. توسعه سواحل مکران […]
در شرایطی که رقبای ایران به دنبال افزایش سهم خود از ترانزیت منطقه هستند و هر روز تاخیر در اجرای کارها میتواند رسیدن به اهداف را با کندی مواجه کند، دولت باید با مشارکت بخش خصوصی توسعه سواحل مکران را در دستور کار خود قرار دهد و تحقق آن را تسریع کند.
توسعه سواحل مکران از منویات مقام معظم رهبری و از موضوعات مورد تاکید رییس جمهور است، زیرا سواحل مکران از مهمترین محورهای پیشران توسعه کشور است و میتواند به عنوان موتور محرک برای پیشرفت کشور مطرح باشد. توسعه سواحل مکران مقولهای راهبردی و اساسی برای اقتصاد کشور است. توسعهای که با توجه به مدل اقتصادی کلان تعریف شده برای اقتصاد ایران، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید عملیاتی شود.
محمد مخبر، معاون اول رییس جمهوری اخیرا با بیان اینکه ظرفیتها و ذخایر گستردهای برای توسعه کشور در منطقه مکران وجود دارد، گفته بود که نخست وزیران کشورهای ساحلی خزر بر موضوع سواحل مکران و ظرفیتهای این منطقه برای ترانزیت کالا تاکیدات فراوانی داشتند.
وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه خارجی برای اجرای طرحهای توسعه سواحل مکران گفت: نحوه تامین منابع مالی از عوامل اصلی در موفقیت این برنامه بهشمار میآید و لازم است مدل و طرحی جامع برای مباحث مالی اجرای طرحها در نظر گرفته شود.
معاون اول رییس جمهور همچنین بر اهمیت تسریع در اجرای طرحهای توسعه سواحل مکران و به خصوص طرحهای مرتبط با حوزه ترانزیت تاکید کرده و افزود: در شرایطی که رقبای ایران به دنبال افزایش سهم خود از ترانزیت منطقه هستند، هر روز تاخیر در اجرای کارها میتواند رسیدن به اهداف را با کندی مواجه کند. در اجرای طرح ها و برنامههای مصوب، حتی یک روز تاخیر مجاز نیست.
برخی پروژهها بهعنوان فوریتهای اقدامی جهت توسعه سواحل مکران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که احداث پروژه راهآهن چابهار-زاهدان، احداث فرودگاه چابهار، رفع موانع اجرایی فولاد سترگ مکران، گازرسانی به چابهار از مبدا ایرانشهر و تسریع در پروژههای انرژی، شیمیایی و نفتی جاسک از جمله آنهاست.
در این راستا بهتازگی فاز اول راهآهن چابهار-زاهدان تکمیل شد که یکی از پروژههای استراتژیک و اولویتدار ریلی کشور است و سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و همسایههای شمالی ایران به آبهای آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدورهای بینالمللی عبوری از ایران و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت.
با وجود این، علیرضا صلواتی مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور اخیرا معتقد است که علیرغم وجود سواحل مکران، بندر چابهار و دسترسی به آبهای آزاد، در شرق کشور توسعه مطلوب را شاهد نبودهایم. این نقاط بسیار استراتژیک است و تمرکزسیاستهای کلی نظام نیز بر توسعه شرق و جنوب شرق کشور است؛ بهگونهای که اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز به این سمت و سو جذب شده است.