زهرا ایرانشاهی/ اگرچه اغلب ایرلاین ها در سراسر جهان خبر از برقراری دوباره پروازها می دهند اما بسیاری از کارشناسان برآورد و اعلام کردند که صنعت هوایی در جهان حداقل تا سال ۲۰۲۳ میلادی قادر نخواهد بود به حالت عادی بازگردد. همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از دولتهای مختلف در سراسر […]
زهرا ایرانشاهی/
اگرچه اغلب ایرلاین ها در سراسر جهان خبر از برقراری دوباره پروازها می دهند اما بسیاری از کارشناسان برآورد و اعلام کردند که صنعت هوایی در جهان حداقل تا سال ۲۰۲۳ میلادی قادر نخواهد بود به حالت عادی بازگردد. همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از دولتهای مختلف در سراسر جهان به بستن مرزهای هوایی و اعلام قرنطینه و اعمال محدودیت های جدی و سخت گیرانه برای تردد شهروندان روی آوردند تا بتوانند بدین ترتیب به قطع زنجیره انتقال و انتشار این بیماری کشنده بپردازند.
بر اساس گزارشی که در وبسایت simpleflying آمده است، حالا به تازگی کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی برآورد و اعلام کرده اند که ضرر و زیان های ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در صنعت هوایی جهان بسیار گسترده تر از حد تصور خواهد بود به گونه ای که انتظار می رود شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر بحران های کنونی حداقل تا سال ۲۰۲۳ میلادی درگیر بوده و قادر نخواهند بود به وضعیت عادی و سودآوری بالا دست یابند. بنابران نیاز به کمک دولتی دارند. برای مثال در امریکا قانون CARES که اخیرا توسط دونالد ترامپ امضا شده است، شامل ۱۰ میلیارد دلار کمک مالی برای بیش از ۳۰۰۰ فرودگاه در سراسر آمریکا است که تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند. اتحادیه حمل و نقل هوای آمریکا نیز گفته است که ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای فرودگاههای عمومی تعیین کرده است. این در حالی است که در ماه های اخیر بیشتر فرودگاه ها از طریق درآمدهایی همچون اجاره زمین آشیانه و همچنین هزینه گردش سوخت سرپا بودند، بنابراین هرگونه کاهش در ترافیک هوایی می تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد.
براساس اعلام فرودگاه ها در سراسر دنیا، تعداد پروازها طی ماه های اخیر بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. قاعده ای که کشور ما نیز از آن مستثنی نبوده است. در همین زمینه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه محدودیتهای پروازی رو به پایان است، گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا پروازهای خارجی به حداقل رسید.
علی عابدزاده با اشاره به فشارهای سنگین آمریکایی درباره محدود کردن ارائه اطلاعات فنی و عملیاتی به شرکتهای هواپیمایی ایرانی، گفت: این در حالی است که نیروهای متخصص داخلی به موفقیتهای خوبی در حوزه تعمیر موتور رسیده و توانسته اند که قسمتهای گرم و پیچیده موتور را با تکنولوژی مناسب تعمیر کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه شرکتهای بوئینگ و ایرباس قطعات یدکی هواپیماهای ایرانی را تعمیر نمیکنند، گفت: این در حالی است که به توان طراحی این قطعات دست پیدا کرده ایم و میتوانیم با شناسنامه آن را بسازیم. در بخش هوایی و در حوزه فنی و ساخت قطعات حرف برای گفتن داریم و در آیندهای نه چندان دور به انقلاب مهندسی و تکنیک در حوزه هوایی میرسیم.
محدودیتهای پروازی رو به پایان است
وی در بخش دیگری به شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد که باعث توقف در روند رسیدگی به این سانحه شده و گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی تعطیل بودند اما باید بگویم؛ مشکلی وجود ندارد و در خصوص این سانحه هر بخشی کار خود را انجام میدهد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری به محدودیتهای پروازی با توجه به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: محدودیتهای پروازی کم کم رو به پایان است.
عابدزاده با بیان اینکه در شرایط سخت کنونی که بسیاری از کشورها فرودگاهها را بستند ما هم چنین تصمیمی را عملیاتی کردیم، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا پروازهای خارجی به حداقل رسید که این میزان در برخی کشورها به دو تا سه درصد رسید.
وی با تاکید بر اینکه پروازهای خارجی به تدریج رفع محدودیت میشود، گفت: شرکتهای خارجی اکنون منتظر هستند تا پروتکلهای بهداشتی میان کشورها امضا و توافقها صورت گیرد تا بتوانند مسافران را طبق پروتکلهای خاص بهداشتی و پزشکی جا به جا کنند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه وضعیت پروازهای داخلی در کشور خوب است، گفت: اگر تلاشهای حال حاضر وزارت بهداشت و درمان در خصوص کنترل کرونا به نتیجه برسد به یقین در پروازهای داخلی رشد سریعی خواهیم داشت.
این در حالی است که به زعم بسیاری از کارشناسان حوزه هوایی، مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده از ۴۰ سال تحریم اقتصادی برای ایرلاینها بیشتر است. بنابراین بستههای حمایتی دولت به ایرلاین ها ارائه شده است. چراکه دولت و ایرلاینها به این نقطه مشترک رسیده اند که یکی از مهمترین مسیرهای رونق صنعت هوانوردی کشور، حمایت دولت است و البته میان واژه «حمایت دولتی » و «وابستگی به دولت» تفاوت است. ایرلاینها می توانند آرمانهای جهش تولید را عملی کنند و دولت نیز می تواند در زمینه عدم پرداخت هزینه پارک و زمینگیری هواپیما در فرودگاهها در شرایط کنونی و همچنین عدم پراخت عوارض فرودگاهی در شرایط پس از کرونا به مدت زمان محدود در حوزه فرودگاهی از شرکتهای هواپیمایی حمایت کند.
همچنین به زعم کارشناسان این حوزه که اگر بخواهیم جمیعِ سخنانشان را بیان کنیم، بهتر است در این شرایط با هماهنگی با شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی، وصول بدهی ایرلاینها به زمان دیگری موکول شود، در زمینه بدهیهای بانکی و اقساط ایرلاینها به موسسات پولی و بانکی، هماهنگی لازم در خصوص تعویق اقساط صورت گیرد، پرداخت وام و تسهیلات ویژه برای ایرلاینها نیز می تواند موثر و راهگشا باشد.
از سوی دیگر، صنعت بیمه کشور در هوانوردی، نقش موثر و کارا نداشته و تنها به بیمه کردن هواپیما، تجهیزات و پرسنل بسنده شده است اما می تواند با ایجاد بستههای بیمه حمایتی و سرمایه گذاری، نقش موثری در بحران های آتی ایفا کند.