مخالفت عربستان با افزایش عرضه فراتر از توافق اوپک‌پلاس
مخالفت عربستان با افزایش عرضه فراتر از توافق اوپک‌پلاس

  رویترز نوشت: عبدالعزیز بن سلمان در همایش بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه در مسکو ضمن رد درخواست‌ها برای افزایش سریع تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس (تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک) گفت: این ائتلاف به اندازه کافی برای ایجاد ثبات در بازار تلاش می‌کند. وی افزود: امروز در بازار نفت شاهد افزایش […]

 

رویترز نوشت: عبدالعزیز بن سلمان در همایش بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه در مسکو ضمن رد درخواست‌ها برای افزایش سریع تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس (تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک) گفت: این ائتلاف به اندازه کافی برای ایجاد ثبات در بازار تلاش می‌کند. وی افزود: امروز در بازار نفت شاهد افزایش ۲۹ درصدی قیمت هستیم در حالی که در مقابل افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت گاز طبیعی، ۳۰۰ درصدی قیمت زغال سنگ و ۲۰۰ درصدی مایعات گازی را مشاهده می‌کنیم. وزیر انرژی عربستان تصریح کرد: ائتلاف اوپک‌پلاس به‌عنوان «به اصطلاح تنظیم‌کننده بازار نفت» کار «قابل توجهی» برای ثبات بازارهای جهانی نفت خام انجام داده است. عبدالعزیز بن سلمان گفت: بازارهای گاز، بازارهای زغال سنگ و دیگر منابع انرژی به نهادی تنظیم‌کننده نیاز دارند، این وضع به ما می‌گوید که مردم باید آنچه اوپک‌پلاس انجام داده و آنچه را که به دست آورده است به‌عنوان الگوی مشابه استفاده کنند. وی درباره درخواست مصرف‌کنندگان بزرگ مانند آمریکا از اوپک‌پلاس برای افزایش بیشتر تولید به‌منظور مهار قیمت نفت، گفت: «من به همه می‌گویم که ما تولید را افزایش می‌دهیم.» وزیر انرژی عربستان گفت: اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه نوامبر امسال روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به عرضه نفت خود می‌افزایند سپس در ماه‌های بعد هم نیز همین روال را ادامه می‌دهند.

تمرکز بر صنایع پیشران اولویت منطقه ویژه پتروشیمی است

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به نقش اثرگذار این صنعت در اقتصاد گفت: راهبرد اصلی ما ایجاد ارزش افزوده در تولید محصولات صنایع بالادستی، میانی و پایین‌دستی پتروشیمی است. سید امید شهیدی‌نیا اظهار کرد: این منطقه به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنعت پتروشیمی کشور، ۳۰ درصد ظرفیت تولید کشور را در اختیار دارد. وی افزد: تلاش می‌شود همگام با توسعه صنعت پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نیز سهم خود از تولید محصول در کشور را حفظ و تقویت کند. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه‌ داد: در همین زمینه، طرح‌های زیادی در بخش صنایع بالادستی، میانی و پایین‌دستی تعریف شده که محوریت آنها بیشتر بر صنایع پیشران متمرکز شده است. شهیدی‌نیا ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تولید محصولات پتروشیمی را ضروری دانست و گفت: پیشبرد این سیاست، بی‌شک سبب کاهش نیاز کشور از واردات بعضی محصولات خارجی می‌شود که سرانجام کاهش خروج ارز از کشور را درپی دارد. وی تصریح‌ کرد: توجه به صنایع پیشران به‌عنوان اقدامی توسعه‌ای جایگاه مهمی در کشور دارد و این موضوع همواره از اولویت‌های کاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است. وی یادآور شد: اجرای طرح‌های توسعه‌ای این صنعت در منطقه به‌عنوان راهبردی جدی دنبال می‌شود که زمینه‌ساز رشد اقتصادی و پایداری سهم تولید محصول در کشور خواهد بود.

صادرات گاز ال‌پی‌جی ایران در ماه اکتبر به ۴۵۰ هزار تن می‌رسد

صادرات گاز ال‌پی‌جی ایران که در ماه سپتامبر به ۵۵۶ هزار تن رسیده بود، در ماه اکتبر به ۴۴۰ الی ۴۵۰ هزار تن کاهش می یابد اما انتظار می‌رود این صادرات دوباره در ماه نوامبر افزایش داشته باشد. یکی از منابع آگاه به ای‌اندپی گلوبال پلاتز گفت: حجم صادرات ایران در ماه اکتبر از صادرات ماه سپتامبر کمتر خواهد بود. حجم صادرات ال‌پی‌جی ایران بین ۴۵۰ هزار تن تا ۵۳۰ هزار تن در نوسان است. او گفت: ما انتظار داریم در صورتی که در ماه نوامبر با تعطیلی تأسیسات گازی روبرو نشویم میزان صادرات ایران افزایش یافته و به سطح صادرات ماه سپتامبر بازگردد. صادرات ال‌پی‌جی ایران از ماه‌های جولای و آگوست تا بالاترین سطح در ۲ سال اخیر بالا رفت و در ماه سپتامبر بیش از این میزان رشد کرد. این مقدار از صادرات ایران به علاوه حجم گاز تخصیص داده شده برای صادرات در ماه‌های اکتبر و نوامبر درست در زمانی که نیروگاه‌های گازی پروپین دهیدروژن چین از فصل تعمیرات بازمی‌گردند، پاسخ‌گوی افزایش تقاضای آنها خواهد بود. مرکز پتروشیمی یانهای وانهوای چین با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن در سال، که از مشتریان اصلی گاز ایران است پس از یک تعطیلی ۴۰ روزه دوباره در ۱۳ اکتبر به کار بازگشت.

صادرات و تنظیم بازار در اولویت برنامه‌های کوتاه‌مدت وزارت صنعت

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌های کوتاه‌مدت این وزارتخانه با اولویت صادرات، رفع موانع تولید و تنظیم بازار تعیین شده است. «سید مهدی نیازی» با اشاره به ساختار برنامه‌ها و پایش پروژه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به رویکرد تعیین شده، برنامه‌های وزارتخانه در پنج سطح شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت، برنامه‌های تحول بنیادین با بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت، برنامه‌های بخشی (در حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی داخلی)، برنامه‌های استانی و شهرستانی و در نهایت برنامه‌های بین‌المللی (به تفکیک کشورهای هدف و اولویت‌دار) برنامه‌ریزی شده است که این ساختار به معاونت های ستادی، روسای سازمان‌های صنعت سراسر کشور و همچنین سازمان‌های وابسته ابلاغ شده است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: برنامه‌های تحول بنیادی با هدف اصلاح سازوکارهای بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت و همچنین بسترسازی برای حمکرانی هوشمند پیش‌بینی شده‌اند. نیازی در ادامه با تاکید بر اینکه همه اقدامات وزارت صنعت متناسب با هر سطح در قالب پروژه‌های مشخص در یک سبد پروژه‌ سازماندهی شده است، بیان‌داشت: مدیریت پروژه‌ها بر اساس منشور پروژه تصویب شده و راهبری کلان مدیر سبد پروژه، در تعامل با معاونت‌های ستادی و مدیران دفاتر مربوطه انجام شده و مدیران پروژه اقدامات لازم برای تحقق اهداف پروژه‌های مذکور را انجام می‌دهند.

واردات ۳۷ قلم داروی دامپزشکی به کشور برای حمایت از تولید داخل ممنوع شد

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: واردات ۳۷ قلم داروی دامپزشکی به کشور، با توجه به ظرفیت‌های تولید و به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی در این حوزه، ممنوع شد. خالد خداویردی گفت: اکنون ۱۹۰ شرکت تولیدکننده داروهای دامپزشکی در کشور فعالیت دارند که ۴۴ شرکت تولیدکننده دارو، هشت شرکت تولیدکننده واکسن و بقیه تولیدکننده ویتامین ها هستند. وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز دام اکنون در داخل کشور تولید می شود، تاکید کرد: برای حمایت از تولید داخلی واردات تعدادی از اقلام داخلی به کشور ممنوع شده است که شامل پنج قلم آنتی بیوتیک و ۳۲ مورد مولتی ویتامین دامی می شود. خداویردی ادامه داد: ممنوعیت واردات این اقلام به این دلیل است که برخی از این داروها تا ۱۷ تولیدکننده داخلی دارد. معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: شرایط تولید اقلام داروهای دامپزشکی که واردتشان به کشور ممنوع شد، در داخل کشور به گونه ای مطلوب است که برخی تولیداتشان به کشورهایی مانند عراق ترکیه، پاکستان و افغانستان نیز صادر می شود. وی با اشاره به ظرفیت توسعه تولید داروهای دامپزشکی در کشور گفت: واکسن های دامی و طیور اکنون از طریق هفت تولیدکننده دانش بنیان کشور تولید می شود.