نکته بسیار مهم این تعریف، کلیدواژه بحرانی است. مثلا پس از وقوع زلزله و آوار شدن منازل، اسکان در کانکس از در خیابان ماندن بهتر است. درواقع از همان در خیابان ماندن بهتر است و نمیتواند جایگزین سازههای دائمی باشد؛ اتفاقی که گاهی اوقات متاسفانه شاهدش هستیم و آن هم جایگزین شدن این سازههای متحرک با بناهای دائمی است. در خصوص مدارس مناطق کمتر برخوردار، این اتفاق افتاده است.
استفاده از کانکس، برای مسئولین امر مزایایی دارد که باعث شده تحصیل در آنها را برای گروهی از دانشآموزان دائمی کنند. از مزایای آنها میتوان به این اشاره کرد که قابل جابجاییاند و نیازی نیست متولیان به خود زحمت ساخت مدارس کامل و مجهز در هر منطقهای را بدهند. همچنین شرایط خاص کانکسها، آنها را از تجهیز به سیستم سرمایشی و گرمایشی یا ملزومات کلاس هوشمند بینیاز میکند. درواقع کسی هم چنین درخواستی ندارد چرا که همه میدانند نمیتوان از کانکس چنین توقعاتی داشت. اما دانشآموزان در این فضا مشکلات فراوانی دارند که در میانه این منفعتطلبیها گم میشود. اخیرا «علیرضا کاظمی»، وزیر آموزش و پرورش در تشریح مشکلاتی که امروز و در آغازین روزهای وزارتش با آن مواجه است، اشارهای نیز به مدارس کانکسی داشته است. او تاکید کرده که مدارس کانکسی، معضل نیست. این اظهار نظر او انتقاداتی را به دنبال داشته که به جا هم هست اما منظور وزیر، مدارس مناطق عشایری بوده است. به گزارش اکو ایران، کاظمی گفت: «مدارس کانکسی بحران محسوب نمیشوند، بلکه شرایط اقلیمی و تعداد دانشآموزان باعث ایجاد این مدارس شده است. عشایر کانکسها را هنگام جابهجایی با خود میبرند.
همچنین، در برخی مناطق، مدارس سنگی وجود دارند که این امر به ساختار جغرافیایی و زیستبوم آن مناطق مرتبط است و حدود ۴ هزار کلاس درس را شامل میشود. وجود حدود ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی در برخی مناطق، باعث شده تا سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر برسد. به همین منظور، رئیسجمهور پروژه و طرح جهادی ویژهای را برای بهبود این وضعیت آماده کرده است که بهزودی از آن رونمایی خواهد شد و به مشکلات مدارس کانکسی و سنگی میپردازد.»
با این پیش فرض که وزیر آموزش و پرورش در خصوص مناطق عشایری و روستایی صحبت میکند، نباید خیلی از گزاره (مدارس کانکسی معضل نیست) عصبانی شد و اصلا این منطقی است که برای قشری که کوچ میکنند، تمام امکانات چون مدرسه، درمانگاه، سینما و حتی منابع آب، سیار است و چاره دیگری نیست. در این سبک زندگی، اتفاقا کانکس یک تحول است چرا که تصور کنید در صورت نبود این فضا تمام فعالیتها به زیر چادر منتقل میشود. اما نکات مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرد. اینکه آیا امروز مدارس کانکسی، فقط در مناطق عشایری و کوچنشینی یافت میشود؟ و آیا این سازهها دارای استاندارد کیفی مناسب هستند؟ پاسخ هر دو سال قطعا خیر است و این، معضل است.
به گزارش ایمنا، دی ماه سال ۱۴۰۱ «یوسف نوری»، وزیر آموزش و پرورش وقت خبر از خداحافظی با این مدارس تا پایان آن سال داد و گفت که مدارس کانکسی با توجه به شرایط یک دوره زمانی و با توجه به ضرورت توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم راهاندازی شد و اکنون هشت هزار مدرسه کانکسی در کشور وجود دارد که بیشتر در استانهای غربی و جنوبی مستقر است و برای جمعآوری آنها دوهزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است. این یعنی مدارس کانکسی در مناطق محروم وجود دارند نه در مناطق کوچنشین. همچنین اصلا ایمن نیستند. به عنوان مثال فروردینماه همین سالجاری، یکی از همین مدارس متحرک در یکی از روستاهای مراغه حادثه آفرید. به گزارش جوان، «مریم شجاعی» معلم این مدرسه کانکسی در خصوص این حادثه پیشآمده گفته بود: «نه تنها کانکس به زمین متصل نبود، بلکه روی ارتفاع هم قرار داشت. به همین دلیل وقتی تندباد آمد این کانکس واژگون شد. به گمانم اگر به منبع آب برخورد نکرده بود، تا جاده پاییندست سرازیر میشد و اتفاق بدتری رقم میخورد. بعد از حادثه شانس آوردیم و کانکس طوری واژگون شد که خداروشکر یکی از پنجرهها رو به آسمان بود و توانستم بچهها را از پنجره به بیرون بفرستم.»
پپس دیگر مشخص است که چه میخواهیم. اولا بساط مدارس کانکسی در مناطقی که نیازی به وجود سازه متحرک نیست، باید جمع شود. وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمانهای تابع وزارت راه و شهرسازی چون سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شورایعالی شهرسازی و معماری و البته استانداریها و شهرداریهای این مناطق به خوبی میتوانند این مهم را تحقق بخشند.
در خصوص مناطقی هم که سازه سیار میطلبد، باید کانکسهای ایمن در اختیار دانشآموزان قرار داد.
جان دانشآموزان ولو اگر کمتر از تعداد انگشتان یک دست باشند، بازیچه نیست که با چهار تخته کنار هم قرار گرفته، از خود سلب مسئولیت کنیم و ادعا کنیم که شرایط زیستی منطقه، اجازه ساخت سازه دائم نمیدهد.
مدارس کانکسی؛ معضل یا ضرورت؟
برچسب ها
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تأکید کرد؛ ضرورت اجرای اقدامات پیشگیرانه در راستای ارتقاء ایمنی راهها
بهبهانه آتشسوزی لسآنجلس و ارتباط آن با ویرانی غزه؛ منطق بومرنگ برای حوادث طبیعی خطرناک است
افزایش خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی؛ زمان زیادی تا احیای نسل این گونه باقی نماندهاست ناتوان در حفظ نماد ایران
ضرورت اجرای اقدامات پیشگیرانه در راستای ارتقاء ایمنی راهها
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: در دوره «واکاوی نقش راه در وقوع و شدت تصادفات جادهای» بر ضرورت تقویت و بهرهگیری از راهکارهای پیشگیرانه در اقدامات واکنشی این سازمان تأکید شد.
منطق بومرنگ برای حوادث طبیعی خطرناک است
آتشسوزی گسترده و بیسابقه در لسآنجلس آمریکا، آنقدر که در ایران مورد بحث قرار گرفته در خود آمریکا محل توجه نيست.
ناتوان در حفظ نماد ایران
در نمادپردازی حیوانات برای اسامی کشورها، معمولا حیواناتی به آن سرزمین اطلاق میشوند که دارای بیشترین قرابت معنوی و مادی برای آن کشور باشند یا حتی شکل نقشه کشور و یک واقعه تاریخی، عنوان یک حیوان خاص را در کنار آن سرزمین به ذهن متبادر کند. با توجه به این تعریف کوتاه، اینکه یوزپلنگ نماد کشور ایران است، بیشتر شبیه یک شوخی شدهاست.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
زنان خسته از سرگردانی در بازار کار
اشتغال زنان نقش کلیدی در رشد اقتصادی و افزایش سطح رفاه جامعه دارد.
نقش زنان در منطقه دیده شود
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درمورد نقش زنان در منطقه توضیحاتی ارائه کرد.
حقیقتی که گم شده است
در دنیای امروز، رسانههای اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی، نقش پررنگی در شکلدهی به آگاهی عمومی دارند. اما این ابزار قدرتمند به همان اندازه که توانایی انتقال اطلاعات را دارد، میتواند بستری برای گمراهی و ایجاد آگاهی کاذب باشد.
پایه وفاق، پذیرش درک تفاوتها است/همه یکصدا برای ایران باشیم
سخنگوی دولت در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی عنوان کرد: پایه وفاق، پذیرش درک تفاوتها است بلکه همه با وحدت و همدلی، یکصدا برای ایران باشیم.
قانون حجاب و اتفاقات سوریه !
اصولگرایان تندرو و طیف پایداری قصدی برای کوتاه آمدن ندارند و عزم خود را برای ابلاغ قانون حجاب در تاریخ 23 آذر جزم کردند آن هم در شرایطی که بسیاری از دلسوزان حوزه دین و معارف بر آن نقدهای جدی وارد کردهاند و مدیران ارشد دولت چهاردهم بهعنوان مجری قانون نیز بندهایی از آن را غیرقابل اجرا میدانند و بسیاری از سیاسیون هم تأکید کردند با توجه به نیاز به تصمیمات سختی که در شرایط فعلی وجود دارد و ضرورت همراهی و هماهنگی مردم با این تصمیمات، اجرای این قانون که مخالفان بسیاری در میان شهروندان دارد، در حال حاضر به مصلحت نیست.
تاثیر منفی آلودگی هوا بر رشد مغز کودکان تهرانی
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۱۱۶ قرار گرفته، وضعیت نارنجی و هوا برای گروههای حساس ناسالم است.
دستهای کوچک زنگزده
چهارمین نشست تخصصی اورژانس اجتماعی در حوزه کودکان کار و خیابان با موضوع مسئولیت اجتماعی و چگونگی جلب مشارکتهای مردمی، با حضور دستیار رئیس سازمان بهزیستی در حوزه مسئولیت اجتماعی، معاون اورژانس اجتماعی و کارشناسان مرتبط برگزار شد.
تحقق اقتصاد دریامحور و سرانجام رسیدن طرح های شیلاتی چشم انتظار نگاه ویژه رئیس جمهوری
تحقق اقتصاد دریامحور و سرانجام رسیدن طرح های شیلاتی و اهمیت توجه به توسعه دریامحور و تاثیر آن در تثبیت اشتغال 31 هزار 867 صیاد قایق و لنج بصورت مستقیم و 100 هزار نفر بصورت غیر مستقیم در بحث بازار و صنایع تبدیلی مرتبط، نیازمند توجه و تخصیص ویژه اعتبارات توسط رئیس جمهوری است که امیدواریم تمام پیشنهادات حوزه شیلات با نگاه ویژه عملیاتی شوند.
مدل «حراج همزمان» با موفقیت در بورس کالا کلید خورد/ ابراز رضایت کارگزاران از کاهش قابل توجه زمان معاملات سیمان
مدل جدید حراج در بازار فیزیکی بورس کالای ایران با نام «حراج همزمان» امروز برای نخستین بار در روند معاملات سیمان عملیاتی شد که طبق اهداف تعیین شده، علاوه بر کاهش قابل توجه زمان حراج، روند کشف قیمت انواع سیمان نیز به شکل بهینه و براساس تحلیل معامله گران انجام شد و کارگزاران بورس کالا نیز از نخستین تجربه حراج همزمان ابراز رضایت کردند.
گشایش دروازهای اقتصاد ایران روی سرمایهگذاران
در دیدار معاون وزیر صمت با کاردار دوم سفارت سوییس در تهران راهکار حضور سرمایهگذاران دو کشور برای افزایش حجم تبادلات تجاری تهران _ ژنو مورد بررسی قرار گرفت.
۷ بازیکن در آستانه جدایی از آبیها
نیمفصل اول لیگ برتر فوتبال ایران به لحظات حساس خود نزدیک میشود، و استقلال، بهعنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی، با دو بازی سرنوشتساز مقابل چادرملو و سپاهان، فرصت دارد تا هم جایگاه خود در جدول را تقویت کند و هم تکلیف بازیکنان نامطمئن را مشخص کند.
چرا نیما میرزازاد باید الگوی بهتری باشد؟
حواشی پیرامون نیما میرزازاد، دروازهبان دوم تیم فوتبال سپاهان، بار دیگر نشان داد که مسئولیتهای اجتماعی ورزشکاران حرفهای، به ویژه در رشتههایی همچون فوتبال که از محبوبیت ویژهای برخوردار است، تا چه حد میتواند تأثیرگذار باشد. این بازیکن 27 ساله پس از دیدار حساس سپاهان و پرسپولیس در هفته دوازدهم لیگ برتر، با انتشار ویدئویی در فضای مجازی مورد انتقادات گسترده قرار گرفت و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز با صدور دستور موقت، او را تا اطلاع ثانوی از حضور در میادین محروم کرد.
به یاد صدف خالقی، قلبی که همیشه عاشقانه میتپید
هواداران تیمهای ورزشی، این گروه از افراد پرشور و وفادار، همیشه در کنار تیمهای خود ایستادهاند، چه در روزهای خوب و چه در روزهای بد. آنها نه تنها به تیمها در میادین ورزشی، بلکه در زندگی روزمره نیز وفاداری نشان میدهند.
چرا ترمیم استادیوم آزادی طولانی شد؟
استادیوم آزادی یکی از نمادهای ورزش ایران است که برای بسیاری از مردم یادآور روزهای افتخارآمیز تیمهای ملی فوتبال ایران، مسابقات مهم بینالمللی و رویدادهای مختلف ورزشی است.
چالشهای تکراری یا هشدارهای تازه؟
لیگ بیستوچهارم فوتبال ایران در حال ورود به نیمفصل زمستانی است و هنوز برخی از تیمها نتوانستهاند از سایه بحرانهای مدیریتی، فنی و روانی خارج شوند.
رسانههای بیگانه، واقعیت مسکن اقتصادی را مخدوش میکنند
نماینده مجلس با بیان اینکه رسانه های بیگانه واقعیت مسکن اقتصادی را مخدوش می کنند و با اشاره به بحران مسکن در شهرهای بزرگ مانند تهران، پیشنهاد ساخت واحدهای مسکونی کوچک و مقرونبهصرفه را مطرح کرد. وی تأکید کرد که این طرح میتواند به جوانان تازهازدواجکرده کمک کند تا با هزینههای کمتر، صاحب خانه شوند و از فشار اجارهبها رهایی یابند.
هزاران راه نرفته خودروهای کارکرده
شرایط و ضوابط واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده به داخل کشور توسط «محمدرضا عارف»، معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد که طبق آن، اشخاص حقیقی نیز میتوانند خودروهای خارجی را وارد کشور کنند. آنچه موافقان خودروهای کارکرده خارجی به داخل کشور بر آن تأکید داشتند این بود که این خودروها بتوانند اولاً با ایجاد یک فضای رقابتی به افزایش کیفیت خودروهای داخلی بینجامند دوماً اینکه مردم جامعه بتوانند با پرداخت پول کمتری خودروهای با کیفیتتر سوار شوند و همچنین همین امر به ایجاد فضای رقابتی به کاهش قیمت خودروهای داخلی نیز بینجامد.
ویراژ روی آرزوهای مردم
شرکت خودروسازی سایپا در تازهترین اقدام خود، لیست محصولات خود را بروزرسانی کرد و قیمت برخی از آنان را افزایش داد.
سازمان ملی استاندارد ایران پیشرو در امر روانسازی فنی وقانونی فرآیند واردات خودرو
با هدف روانسازی و تسریع در فرآیند واردات خودرو، جلسات فنی مشترک بین سازمان ملی استاندارد ایران وسایر دستگاه های اجرایی مرتبط به منظور ارتقا و اصلاح بندهایی از آیین نامه واردات خودرو که موانع غیرفنی ایجاد می نمود؛ تشکیل شد
بیکیفیت باش و گران شو!
خودرو گران شد؛ همین خودروی ملی که بحث در خصوص کیفیت محصولات آن فراوان است، همین بازاری که اذعان میشود نه تنها سودآوری ندارد بلکه زیان هم دارد، کمپانی همین محصولاتی که ثبت نام برای خرید آنها گاهی به اندازه عمر یک نسل به طول میانجامد، پس از چندین ماه قرار گرفتن در صدر اخبار و تکذیب و گمانهزنی، بالاخره گران شد.