مسکو چگونه غافلگیر شد؟
مسکو چگونه غافلگیر شد؟
نیروهای مسکو درگیر ششمین روز از نبردهای شدید علیه بزرگترین تهاجم کیف به خاک روسیه از زمان شروع جنگ هستند که بخش‌های جنوب غربی روسیه را قبل از رسیدن نیروهای کمکی آسیب‌پذیر کرده بود.

در نشانه‌ای از وخامت اوضاع، روسیه روز شنبه یک نیروی امنیتی گسترده را در سه منطقه مرزی اعمال کرد، در حالی که بلاروس، متحد سرسخت مسکو، نیروهای بیشتری را به مرز خود با اوکراین فرستاد و کیف را به نقض حریم هوایی خود متهم کرد. زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت که در مورد این عملیات با الکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد اوکراینی صحبت کرده است و قول داد که پس از حمله روسیه به همسایه کوچکتر خود در فوریه ۲۰۲۲، عدالت را بازگرداند.
زلنسکی گفت: «امروز چندین گزارش از فرمانده کل سیرسکی در مورد خط مقدم و اقدامات ما برای پیشبرد جنگ به قلمرو روسیه متجاوز دریافت کردم. اوکراین ثابت می‌کند که می‌تواند عدالت را بازگرداند و فشار لازم را بر متجاوز تضمین کند.» وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد ۱۴ پهپاد اوکراینی و چهار موشک بالستیک تاکتیکی توچکا-یو را در طول شب بر فراز منطقه کورسک و ۱۸ هواپیمای بدون سرنشین را بر فراز سایر مناطق روسیه که اوکراین مرتباً به آنها حمله می‌کند، منهدم کرده است.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حمله اوکراین را – که به گفته تحلیلگران نظامی، کرملین را غافلگیر کرد – به عنوان یک تحریک بزرگ توصیف کرد.ژنرال ارشد روسیه، والری گراسیموف، روز چهارشنبه گفت که حملات متوقف شده است، اما روسیه نیروهای اوکراینی را از مرز عقب نرانده است.وبلاگ نویسان نظامی روسیه می‌گویند که وضعیت پس از تقویت نیروی روسیه تثبیت شده است، اگرچه آنها می‌گویند اوکراین به سرعت در حال افزایش نیرو است.
آنگونه که رویترز گزارش داده است روز یکشنبه، مقامات کورسک گفتند که ۱۳ نفر در این شهر پس از سقوط آوار یک ساختمان مسکونی ۹ طبقه زخمی شدند. مشخص نیست که آیا خسارت بیشتری وارد شده است یا خیر. مسکو و کیف به ندرت میزان کامل خسارات ناشی از حملات را فاش می‌کنند مگر اینکه صدمات یا آسیبی به ساختمان‌های مسکونی
وارد شود.
الکسی اسمیرنوف، فرماندار موقت کورسک، به مقامات محلی دستور داد تا تخلیه غیرنظامیان در مناطق در معرض خطر را تسریع کنند. روز شنبه، خبرگزاری دولتی تاس روسیه گزارش داد که بیش از ۷۶ هزار نفر تخلیه شده‌اند.
کیف و مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان در حملات خود در جنگ را رد می‌کنند، جنگی که هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها اوکراینی را آواره کرده است و پایانی برای آن متصور نیست.
وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه می‌گویند که درگیری‌ها در عمق ۲۰ کیلومتری در داخل منطقه کورسک در حال وقوع است و این پرسش را برای برخی ایجاد کرده که چرا اوکراین توانسته است به راحتی به منطقه کورسک رخنه کند.
حمله بی‌سابقه اخیر اوکراین درحالی رخ داد که اوکراین اواسط تیرماه از متحدان خود در ناتو خواست تا محدودیت‌های استفاده از تسلیحات دوربرد علیه اهداف در روسیه را لغو کنند و اعلام کرد که چنین اقدامی بازی را در جنگ با مسکو تغییر خواهد داد.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از نشست سه روزه ۳۲ کشور ناتو در واشنگتن، در یک کنفرانس خبری گفت: «در این نشست ما از دوره سخت عبور می‌کنیم و پایه‌های پیروزی اوکراین را ایجاد می‌کنیم.»
او افزود: «ما امروز پیامی قوی از اتحاد و عزم را برای مسکو ارسال می‌کنیم که خشونت و ارعاب نتیجه‌ای ندارد و اکنون اوکراین می‌تواند برای مدت طولانی روی ناتو حساب کند.»

  • نویسنده : ملیحه منوری _ سردبیر