مسیر سعادت از مشارکت حداکثری می‌گذرد
مسیر سعادت از مشارکت حداکثری می‌گذرد
چیزی به شروع روند انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اسلامی ایران به علت شهادت سید ابراهیم رئیسی و همرانشان باقی نمانده است و اگرچه به شکل رسمی شاهد شروع روند انتخابات نیستیم، اما در رسانه‌ها و فضای مجازی، همه چیز از همان ساعات ابتدایی شهادت ریاست محترم جمهور آغاز شده است.

ملیحه منوری سردبیر و قائم مقام مدیر مسئول، چیزی به شروع روند انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اسلامی ایران به علت شهادت سید ابراهیم رئیسی و همرانشان باقی نمانده است و اگرچه به شکل رسمی شاهد شروع روند انتخابات نیستیم، اما در رسانه‌ها و فضای مجازی، همه چیز از همان ساعات ابتدایی شهادت ریاست محترم جمهور آغاز شده و گمانه‌زنی‌ها برای جانشین تازه‌ی سید ابراهیم رئیسی در حال دست به دست شدن است. اگرچه امروز نمی‌توان چیزی را به شکل قطعی پیش‌بینی کرد و باید تا زمان انتشار اسامی داوطلبان کرسی ریاست جمهوری صبر کنیم، اما می‌توان حدسیاتی در این خصوص داشت. کارشناسان، رسانه‌ها و افراد نزدیک به رجال سیاسی، احتمال حضور افرادی چون «محمود احمدی نژاد»، «محمدجواد ظریف»، «علی لاریجانی» و … را در صحنه این رقابت‌ها می‌دهند. حتی برخی از موارد اعلام تمایلشان قطعی شده است. مثلا به گزارش فارس، «مسعود پزشکیان»، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر آمادگی برای کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: قصدم از شرکت در انتخابات، افزایش مشارکت مردمی و آوردن برخی افراد پای صندوق‌های رای در شرایطی است که این تصور در سطح داخلی و بین المللی در مورد ایران وجود دارد که مردم با صندوق‌ها قهر هستند.
وی افزود: با حضور سلایق و افراد مختلف در شرایط دشوار کنونی می توان این مشارکت را افزایش داد؛ آن هم در وضعیت دشوار کنونی که بدلیل فاجعه فقدان رئیس جمهور به اجبار باید انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
او در ادامه‌ی صحبت‌هایش بارها بر اینکه حضور چهره‌های اصلاح‌طلب در افزایش شور انتخابات مثمر ثمر خواهد بود، تاکید کرده است.
البته شایان ذکر است که او با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اخبار مربوط به اینجانب را فقط از طریق صفحات رسمی پیگیری کنید.»
به گزارش خبر فوری، احمدی‌نژاد نیز در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای دارد، در یک ویدیو گفت: بنده دلم پر از عشق به همه مردم ایران است و هر زمان برای خدمت به مردم و کشور و آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی کاری از دستم برآید، قطعا کوتاهی نخواهم کرد، اما همه جوانب باید سنجیده شود.
وی افزود: بالاخره شرایط کشور چه از لحاظ داخلی و چه از لحاظ خارجی شرایط ویژه‌ای است و من هم فقط نفع و مصلحت مردم و کشور را در نظر می‌گیرم، درحال حاضر بنده درحال بررسی هستم. شما هم دعا کنید آن‌چه صلاح مردم و کشور است رخ بدهد و این خادم کوچک هم بتواند بهترین تصمیم را به نفع کشور بگیرد.
«حسین کنعانی‌مقدم»، فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفتگو با ایلنا گفته است: نظارت برعهده شورای نگهبان است که بتواند به شکلی رفتار کند که فضای جامعه، فضای آرامی برای انتخابات باشد. بنابراین اگر انتخابات رقابتی نباشد، مشارکتی هم نخواهد بود. وقتی رقابت اتفاق می‌افتد که دایره گزینش مردم وسیع باشد. شورای نگهبان باید با نرمش قهرمانانه نسبت به گزینه‌های مختلف برخورد کند و کاری کند تا مردم به واسطه نامزدهایی که مطرح می‌شوند، قدرت انتخاب داشته باشند و مشارکت حداکثری باشد.
هدف از ذکر گفته‌های این فعالان و چهره‌های سیاسی این است که آنچه امروز بیش از هرچیز دیگری به صلاح کشور و مردم است، حضور چهره‌هایی از تمام طیف‌های سیاسی برای مشارکت حداکثری در انتخابات است. البته این مهم، در تمام انتخابات و انتصابات به افراد مسئول کشور یادآوری می‌شود چرا که حتی یک مورد انتخاب را هم نمی‌توان پیدا کرد که یکدستی چهره‌ها در آن به صلاح ملت ایران باشد. هر زمان هم که به این توصیه‌ی مهم گوش فرا داده نشده، به تحقیق دریافت شده که ضرر آن چه بوده است. در واقع چرا باید انتخابات یکدست باشد و بعد با صرف هزینه‌ی زیاد برای تبلیغات فرهنگی سعی کنیم جامعه را به حضور پای صندوق‌های رای اقناع کنیم؟! آیا حضور چهره‌هایی از تمام طیف‌ها، خود متضمن حضور بخش قابل توجهی از افراد جامعه پای صندوق‌های رای، بدون نیاز به نصب حتی یک پوستر ترغیبی نیست؟! «جمله» امیدوار است تمهیدات این حضور حداکثری محقق شود و آنچه در نهایت اتفاق می‌افتد، به صلاح کشور، آرمان‌های انقلاب و مردم عزیز ایران باشد.

  • نویسنده : ارسالی از ملیحه منوری