مطالبات گندمکاران تا هفته آینده به روز پرداخت می‌شود
مطالبات گندمکاران تا هفته آینده به روز پرداخت می‌شود

وزیر جهادکشاورزی گفت: حدود ۱۰ روزی در پرداخت مطالبات گندمکاران عقب هستیم که در تلاشیم از طریق بانک‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه تا هفته آینده پرداختی به گندمکاران را به روز کنیم. به گزارش ایسنا، سید جواد ساداتی‌نژاد که در یک برنامه تلویزیونی صحبت‌ می‌کرد با بیان اینکه سال گذشته میزان خرید گندم […]

وزیر جهادکشاورزی گفت: حدود ۱۰ روزی در پرداخت مطالبات گندمکاران عقب هستیم که در تلاشیم از طریق بانک‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه تا هفته آینده پرداختی به گندمکاران را به روز کنیم.

به گزارش ایسنا، سید جواد ساداتی‌نژاد که در یک برنامه تلویزیونی صحبت‌ می‌کرد با بیان اینکه سال گذشته میزان خرید گندم ۴.۵ میلیون تن بود، گفت: امسال و تا به امروز ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است و به مرز ۵ میلیون تن نزدیک شده‌ایم. امیدواریم که با توجه به شرایط موجود به مرز ۶ میلیون تن در خرید گندم برسیم.
وی ادامه داد: تا امروز ۴۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده‌ است و با پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان دیگر تا ۱۱ تیر ماه مطالبات گندم پرداخت شده است.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: حدود ۱۰ روزی در پرداخت این مطالبات عقب هستیم که در تلاشیم از طریق بانک‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه تا هفته آینده پرداختی به گندمکاران را به روز کنیم.
وی در ادامه اظهار کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان توسط بانک کشاورزی تامین شده و قرار است ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر هم توسط سایر بانک‌ها تامین شود و مابقی نیز توسط سازمان برنامه تامین خواهد شد. در تلاش هستیم که خودمان را به روز کنیم البته نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داریم.
شاداتی نژاد تصریح کرد:‌امسال سه تصمیم مهم در رابطه با گندم گرفته شد تا بتوانیم به خودکفایی و کاهش وابستگی برسیم. اول اینکه در ابتدای سال قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت کودهای پایه را تا ۴۵ درصد کاهش دادیم که این مورد در عملکرد گندم و سایر غلات تاثیرگذار است. از طرفی خرید قراردادی در دستور کار است که از شهریور ماه آغاز خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی همه مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد؟ گفت: روزانه در حال خرید گندم هستیم. این خرید تا مردادماه ادامه خواهد داشت. در حال حاضر ۱۰ روز تاخیر در پرداخت داریم، ولی با پیگیری‌های انجام شده خودمان را به پرداخت کامل تا ۱۵ و ۲۰ مرداد نزدیک خواهیم کرد.
ساداتی نژاد در پایان گفت: از همه گندمکاران بابت تاخیر در پرداخت عذرخواهی کرد.

 

 

میرکاظمی: چیزی به اسم ارز ترجیحی ۴۲۰۰ وجود ندارد
پرداخت‌های عمرانی از مرداد انجام می‌شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: چیزی به اسم ارز ترجیحی ۴۲۰۰ وجود ندارد، اگر دولت بخواهد از بخشی حمایت داشته باشد، باید مابه‌التفاوت ریالی آن را پرداخت کند.
به گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره تامین اعتبارات عمرانی سفرهای استانی گفت: در پایان سال گذشته تعهدات سفر استانی ۱۳۵ درصد بود و ما ۳۵ درصد بالاتر از آنچه تعهد کرده بودیم، پرداخت کردیم. امسال هم از مردادماه پرداخت‌های عمرانی انجام و البته بیشتر هم می‌شود. ما تعهد دادیم که استقراض نکنیم و بر این تعهدمان هم هستیم. در تیرماه سال جاری ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی اختصاص خواهد یافت و این علاوه بر ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراقی است که برای بودجه عمرانی اختصاص می‌یابد.
وی درباره رتبه‌بندی معلمان نیز تصریح کرد: ما قبل از اینکه به پایان هر ماه برسیم، جلساتی را با بانک مرکزی، وزارت نفت و اقتصاد و دارایی داریم که منابع و مصارف هزینه را برای آن ماه می‌بندیم. برای رتبه بندی معلمان هم منبع هزینه گذاشتیم، اما دوستان باید تلاش کنند ابتدا احکام را در آموز ش
و پرورش آماده کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: اما این رتبه بندی بر اساس آنچه در بودجه دیده شده است پرداخت می شود و در چارچوب سقف بودجه این پرداخت انجام می شود و این مبلغ در قانون حدود ۳۶ تا ۳۸ میلیارد تومان است.
میرکاظمی درباره برخی اخبار مبنی بر بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهارکرد: الان چیزی به اسم ارز ترجیحی ۴۲۰۰ وجود ندارد. مثلا چیزی به اسم اینکه گندم را با ارز ۴۲۰۰ وارد کنیم، نداریم. دولت اگر بخواهد از بخشی حمایت داشته باشد، باید مابه التفاوت ریالی آن را پرداخت کند و در حال حاضر ما به التفاوت ریالی حمایتی دولت به نان و دارو اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: در تمام کشورهای دیگر هم اگر دیده باشید، یکی از بحران‌ها افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی است که موجب تورم شده است. ما تلاش کردیم که با پرداخت‌هایی که انجام شده، مردم را از نوسانات قیمت جهانی محافظت کنیم.
میرکاظمی درباره پرداخت عیدی به معلمان در مناسبت‌های مذهبی و ملی گفت: چنین مصوبه ای تا الان نداریم و اگر تصویب شود حتما پرداخت می‌شود.

 

 

عضو اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد؛
آخرین وضعیت بازار تخم مرغ

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، کاهش نسبی تولید تخم مرغ در روزها و هفته‌های گذشته، علت افزایش قیمت‌ها در روزهای گذشته بوده است.
مهدی معصومی اصفهانی اظهار کرد: پس از اجرای سیاست‌های اصلاحی یارانه‌ای دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک سقف قیمتی برای تخم مرغ تعیین شد، اما تغییر قیمت باید متناسب با وضعیت و کشش بازار باشد، از این رو برخلاف برخی تصورات ابتدایی، قیمت تخم مرغ به شکل جدی افزایش پیدا نکرد.
به گفته وی، بالا بودن میزان تولید در ماه‌های گذشته و کاهش نسبی مصرف به دلیل رسیدن به فصل گرم سال، بخشی از عواملی بود که قیمت تخم مرغ افزایش پیدا نکرد.
عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار تخم مرغ به سمت تعادل حرکت می‌کند، توضیح داد: قطعا امکان آن وجود ندارد که در نبود تقاضا، تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت خود فعالیت کنند، زیرا به ضرر و زیان آنها منجر می‌شود. به این ترتیب در روزهای گذشته میزان تولید تخم مرغ قدری کاهش یافته و علت بخشی از این افزایش قیمت روزهای اخیر نیز همین موضوع بوده است.
معصومی اصفهانی ادامه داد: در حال حاضر واحدهای تولید تخم مرغ هیچ مشکلی در تامین خوراک طیور ندارند و خوشبختانه پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز خوراک تامین شده است.
وی درباره ظرفیت صادرات تخم مرغ ایرانی نیز بیان کرد: موضوع صادرات تخم مرغ قدری پیچیده است و نمی‌توان درباره تمام کشورها نظری واحد داد. برخی کشورها اساسا واردات تخم مرغ را ممنوع کرده‌اند، برخی نیز سیاست‌هایی مانند عوارض یا محدودیت‌های صادراتی را پیش گرفته‌اند. جدای از آن ما در ایران نیز عوارض و سیاست‌های داخلی خاصی داریم. از این رو در این تردیدی وجود ندارد که ما ظرفیت صادرات تخم مرغ داریم و بخش مهمی از توان تولید ما امکان صادرات دارد اما برای عملیاتی شدن این ظرفیت، باید دید سیاست‌های داخلی کشور به چه شکل اجرایی شده و کشورهای مقصد نیز تا چه حد آماده واردات این محصول هستند.

 

 

 

شایعات بنزینی تمامی ندارد؛ موج سواری رسانه‌ای بر تجربه تلخ مردم

یک عضو کمیسیون انرژی گفت: با توجه به افزایش قیمت برخی کالاها، مردم حق دارند تحت تأثیر شایعات افزایش نرخ بنزین قرار گیرند اما به پشتوانه اسناد رسمی، قاطعانه می‌گویم که افزایشی در کار نیست.
‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، سیدابراهیم رئیسی، در آخرین گفت‌وگوی زنده با مردم که چهارم تیرماه از رسانه ملی پخش شد، در خصوص قیمت بنزین گفت: نان، دارو و بنزین هیچ تغییر قیمتی نخواهد داشت؛ مردم بدانند که اگر قرار باشد کاری انجام بگیرد، مسئله را با مردم عزیزمان در میان می‌گذاریم.
اما با این حال شایعاتی پیرامون افزایش ناگهانی بنزین در فضای مجازی به طور متناوب در ماه‌ها و روزهای اخیر دست به دست شده است که هیچ‌گونه مبنای رسمی نداشته و دولت و مجلس شورای اسلامی مکرراً اینگونه گمانه‌زنی‌ها را مردود اعلام کرده‌اند.
مردم حق دارند تحت تأثیر شایعات بنزین قرار بگیرند
هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر با بیان اینکه کذب بودن افزایش قیمت بنزین را به پشتوانه اسناد رسمی و دولتی به مردم اعلام کرده‌ایم، گفت: بارها دولت، وزارت نفت و کمیسیون انرژی این موضوع را تکذیب کرده است، بنابراین هیچ شک و شبهه‌ای راجع به این موضوع باقی نخواهد ماند.
وی با بیان اینکه صحبت از افزایش قیمت بنزین دقیقاً مساوی با بازی کردن با روان مردم است، گفت: باتوجه به افزایش قیمت‌های برخی کالا و اجناس، مردم حق دارند تحت تأثیر این مدل شایعات درباره نرخ بنزین قرار بگیرند.
بیگی‌نژاد با بیان اینکه هدف مستقیم این شایعات، سرگردان کردن مردم و اذیت روان آنها است، گفت: موج شایعات چنان سنگین بوده است که باوجود آنکه نمایندگان مجلس و کمیسیون انرژی و همچنین مقامات دولت به دفعات این موضوع را تکذیب کرده‌اند اما فایده‌ای نداشته است.
فقط بودجه ۱۴۰۲ می‌تواند قیمت را تغییر دهد
وی با اشاره به اینکه بر فرض هم اگر برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در میان باشد این موضوع ابتدا به ساکن در بودجه ۱۴۰۲ مطرح خواهد شد، عنوان کرد: بنابراین قطع به یقین تا مرحله تصویب بودجه یعنی اسفندماه امسال هیچ خبری از افزایش قیمت بنزین نخواهد بود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزیر نفت در جلوی درب کمیسیون انرژی به تمامی رسانه‌ها علناً اعلام کرد که هیچ خبری از افزایش قیمت بنزین نبوده و نیست، خاطرنشان کرد: قیمت بنزین در سال بعد را صرفاً بودجه آن سال تعیین خواهد کرد و هیچ منبعی به غیر از بودجه ۱۴۰۲ از قیمت بنزین خبر نخواهد داد.
موج سواری رسانه‌ای بر تجربه تلخ مردم در سال ۹۸
شایعات بدون توقف درباره یک موضوع پرمخاطب همچون بنزین، خوراک مطلوبی برای برخی از رسانه‌های زرد مجازی بوده است تا با سوءاستفاده از نگرانی‌های جامعه درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حساسیت درباره تجربه تلخ افزایش ناگهانی نرخ بنزین در سال ۹۸، بتوانند در مقاطع حساس بر امواج رسانه‌ای خودساخته سوار شوند و مخاطبان گسترده‌ای را عمدتاً در فضای مجازی به سمت خود جلب کنند و بازدید بیشتری را برای بنگاه خبری خود به همراه داشته باشند.
اما طبق صحبت صریح رئیس جمهور، اولاً امسال دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر در قیمت بنزین ندارد؛ ثانیاً، هر زمان برنامه‌ای در این خصوص در دستور کار دولت قرار بگیرد، مسئله با مردم در میان گذاشته خواهد شد و از زبان مسئولان، به صورت رسمی، اخبار دقیق اعلام خواهد شد.
افزایش قیمت بنزین از نگاه فعالان حوزه نفت و گاز
همچنین بارها کارشناسان و برخی فعالان صنفی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در اظهارات خود، افزایش ناگهانی قیمت بنزین توسط دولت در سال جاری را امری بعید و دور از انتظار توصیف کرده‌اند.
حمید حسینی دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در هفته‌های گذشته درباره احتمال افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: دولت اگر علاقه هم داشته باشد قیمت‌ها را تغییر دهد باتوجه به وضعیت اقتصادی جامعه و فشار تورمی که وجود دارد، هیچ اقدامی جهت افزایش قیمت گازوئیل و بنزین انجام نخواهد داد.
به گفته وی، امسال ارز ترجیحی را حذف کرده و پایه گمرکی را از دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار ۲۳ هزار تومان افزایش داده، این دو عامل خود بیشترین تورم را بر کشور تحمیل کرده به طوری که یک سال گذشته تورم بیش از ۱۲ درصد بوده است. بنابراین اگر دولت هم بخواهد افزایش قیمت اعمال کند نظام اجازه نمی‌دهد در این جهت حرکت کند و مجدداً شوکی به اقتصاد کشور
وارد شود.
به گزارش مهر، بررسی‌ها حاکی از آن است که در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۱۵ شایعه درباره افزایش قیمت بنزین و میزان سهمیه سوخت مطرح شده است که همه آنها با تکذیبیه رسمی دولت همراه بوده است.

 

 

 

امکان ثبت‌نام براي دريافت يارانه معيشتي همچنان وجود دارد
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تکمیل اطلاعات افرادی که مشمول دریافت یارانه معیشتی هستند خبر داد و گفت: امکان ثبت نام همچنان وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، هادی زاهدی وفا در همایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با بیان اینکه به دلیل تغییراتی که در شرایط خانوار‌ها ایجاد شده همیشه امکان تکمیل اطلاعات افراد یارانه بگیر وجود دارد اظهارکرد: در مرحله نخست بخشی از اطلاعات تکمیل شده و پرداخت صورت می‌گیر د. اما همیشه این امکان وجود دارد افراد در سایت حمایت ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: چرا که ممکن است برخی تشکیل خانواده بدهند و برخی هم جدا شوند. این سایت تا ۱۰ روز آینده باز می‌شود. اما به طور کلی ما تلاش کرده‌ایم که اطلاعات خود را بر اساس اطلاعاتی که در بانک‌ها داشتیم به صورت دقیق کامل کنیم.
وی با بیان اینکه از سال آینده سیاست دیگری برای یارانه بگیران تعیین خواهد شد توضیح داد: در ابتدای سال آینده تصمیمی اخذ شده و تا پایان سال به آن پایبند خواهیم بود.
زاهدی وفا در مورد شناسایی جاماندگان سهام عدالت نیز گفت: کار‌های کارشناسی آن انجام شده و در دستور کار دولت است.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا به عنوان وزیر معرفی خواهد شد؟ گفت: صبحت هر چیزی را باید در زمان مناسب کرد.
تولید دانش بنیان برای اقتصاد کشور یک ضرورت است
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: تولید دانش بنیان برای اقتصاد کشور یک ضرورت است.
زاهدی وفا با بیان اینکه در فضای گام دوم انقلاب زندگی می‌کنیم اظهار کرد: در گام نخست تجربه گران سنگی را کسب کردیم چراغ راه آینده است. اما در گام دوم همچنان راه طولانی در پیش داریم و مولفه‌هایی مانند رشد اقتصادی عدالت، اخلاق، مبارزه با فساد و … چراغ راه آینده خواهد بود.
وی ادامه دا د: در سالی زندگی می‌کنیم که به نام تولید دانش بنیان مزین است موضوعی که برای اقتصاد ما ضروری است.
زاهدی وفا با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم تولیدات را دانش بنیان کنیم بازار جهانی و داخلی را از دست خواهیم داد اظهارکرد: تنها ابزار ما برای رقابت در دانش بنیان کردن تولید است باید بتوانیم به سرعت فاصله سطح فناوری تولیدات خود را با سطح دانش جهانی کوتاه کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از خلصت‌های تامین اجتماعی مردمی بودن است عنوان کرد: مردمی بودن این امکان را به ما می‌دهد که حافظ منافع ذی نفعان باشیم.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای رشد در مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی باید تا پایان سال هدف گذاری داشته باشیم و برای این منظور باید اهدافی را تعیین کرده و ماهانه به این اهداف دست یابیم.
به گفته وی تامین اجتماعی خصلت بین نسلی دارد، برای همین منظور باید سرمایه‌اش را به یک سرمایه مولد و پایدار تبدیل کند.

پرداخت ۲۱ ميليارد ريال مابه التفاوت ديه به جانباختگان متروپل
خبرگزاری آریا-مدیر عامل صندوق تامین خسارت های بدنی گفت: مبلغ ۲۱ میلیارد ریال مابه التفاوت دیه جانباختگان حادثه ناگوار متروپل آبادان به حساب معرفی شده واریز شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی صندوق تامین خسارتهای بدنی, مهدی قمصریان مدیرعامل این صندوق اعلام کرد: با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی و سه روز پس از اعلام مراجع قضائی، مبلغ ۲۱ میلیارد ریال مابه التفاوت دیه جانباختگان حادثه ناگوار متروپل آبادان به حساب معرفی شده واریز شد.
پرداخت این خسارت در اجرای تکلیف مقرر در تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در خصوص رسیدگی و پرداخت مابه التفاوت دیه بانوان زیان دیده تا سقف دیه یک مرد مسلمان انجام شده است.
بنا به اعلام مرجع قضایی هفت نفر از جانباختگان حادثه تلخ و ناگوار متروپل آبادان، مشمول تبصره فوق و تکالیف صندوق تامین خسارت‌های
بدنی بوده اند.