وزیر راه و شهرسازی طی مراسم بهره برداری از ۳۱۹ دستگاه ناوگان ریلی جدید، بر ضرورت تکمیل مسیر ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت – آستارا تاکید کرد و خواستار تخصیص منابع لازم برای تکمیل هر چه سریع تر این مسیر مهم شد. به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مهندس رستم قاسمی، وزیر راه […]
وزیر راه و شهرسازی طی مراسم بهره برداری از ۳۱۹ دستگاه ناوگان ریلی جدید، بر ضرورت تکمیل مسیر ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت – آستارا تاکید کرد و خواستار تخصیص منابع لازم برای تکمیل هر چه سریع تر این مسیر مهم شد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مهندس رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به همراه دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن با حضور مدیران شرکتهای تولید کننده و سرمایه گذاران بخش خصوصی حمل و نقل ریلی، امروز ۱۳ تیر در آیین بهرهبرداری از ۳۱۹ ناوگان نو و بازسازی شده توسط تولیدکنندگان داخلی که در ایستگاه راهآهن تهران برگزار شد، حضور به هم رساندند.
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این مراسم، ضمن همدردی با خانوادههای زلزلهزده هرمزگان، یاد شهدای حمله جنایتکارانه ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشت.
ایشان در ادامه با تاکید بر تقویت بهرهمندی از ظرفیتهای حمل و نقلی کشور به ویژه بخش ریلی یادآور شد: ایران از نظر جعرافیای سیاسی در جایگاهی قرار دارد که دارای فرصتهای فراوانی است که چنانچه با آن هوشمندانه برخورد شود می تواند در تولید ناخالص داخلی(GDP ) نقش بسزایی داشته باشد و ایران را در مسیر ترانزیت قرار دهد.
مهندس قاسمی بر ضرورت بهرهمندی از درآمدهای حاصل از توسعه حمل و نقل تاکید کرد و افزود: با تکمیل کریدورها، ایران میتواند از مزیتهای ژئوپلتیکی خود برای حضور فعالانه در کریدورهای بینالمللی ترانزیتی استفاده نماید که دست یافتن به این جایگاه علاوه بر درآمدهایی که برای کشور به همراه دارد نتایج سیاسی، اجتماعی و امنیتی مهمی نیز در پی خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بسیاری از فرصتهای مهم کشور در حوزههای اقتصادی به دلایل مختلف از دست رفته است اما در ترانزیت هنوز فرصت باقی است که اگر آن را مغتنم نشماریم، فرصت را از دست خواهیم داد و با از دست رفتن فرصت، جبران آن برای کشور بسیار دشوار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در بخش حمل ونقل به ویژه حمل و نقل ریلی روشهای جاری و روشهایی که هماکنون وجود دارد ما را خیلی به جایی نمیرساند و در این باره نیازمند جهش تاریخی در کشور هستیم. اینکه دولتهای قبلی سالانه ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر راه آهن ساختند و ما آن را مثلا تا ۱۰۰ کیلومتر افزایش دهیم؛ جهش مورد انتظار مردم نیست و نیازمند تغییر و تحول جدی در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم.
مهندس قاسمی با یادآوری اینکه کشورهای همسایه، میخواهند از مسیر کریدورهای حمل و نقلی ایران عبور کنند، تصریح کرد: هم اکنون آمار حمل و نقل باری که میتواند از کشور ما عبور کند، بسیار بالاست، اما از این ظرفیتها استفاده بهینه نمیشود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر کانتینر از کشور هند به بندر شهید رجایی میآید و با قطار به رشت و از آنجا با کامیون به آستارا رفته و به راه آهن آذربایجان و نهایتاً فنلاند تحویل میشود، افزود: زمان سیر کالا در این مسیر ۱۷ تا ۱۸ روز است؛ اما اگر همین بار از مسیر دریای سرخ منتقل شود، ۴۵ روز تا دو ماه طول خواهد کشید.
مهندس قاسمی به نبود زیرساخت ریلی قطعه رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر اشاره کرد و با یادآوری از اینکه تکمیل این بخش از مسیر بودجههای جاری امکان پذیر نیست؛ بر ضرورت تکمیل این زیرساخت ریلی مهم تاکید کرد.
وی عنوان کرد: اصلیترین کریدورهای ریلی که باید تکمیل و اصلاح شوند شامل احداث و تکمیل خطوط ریلی، چابهار- آستارا، چابهار-سرخس و اصلاح خط ریلی گرمسار – اینچه برون است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: کشورهای همسایه جنوبی ما درخواست کریدورهای جدید برای اتصال به روسیه از مسیر ایران دارند. اخیرا نیز قرارداد حمل ۱۰ میلیون تن بار با روسیه به امضا رسیده است. ترکمنها به دنبال قرارداد حمل بار از کانال ترانزیتی ایران هستند. ترکیه نیز چنین درخواستی از ایران دارد و در چند روز آینده سفری به ترکیه خواهیم داشت.
مهندس قاسمی با اشاره به ارائه طرحی به هیئت دولت در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل کشور، تاکید کرد: عمده تمرکز ما توسعه حمل و نقل ریلی است. البته در حمل و نقل هوایی هم مشکلات زیادی داریم که باید مشکلات موجود برطرف شود.
وی توانمندی تولیدکنندگان داخلی در ساخت واگن، زیرساخت و حتی لکوموتیو را توان بالایی ارزیابی کرد و افزود: اکنون در خصوص حمل و نقل ریلی بار داخلی نیز که بخش معدنی حجم بالایی از آن را تشکیل میدهد، با تقاضای خوبی مواجه هستیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: درحوزه ریلی، هم در ساخت واگن، هم در ساخت لکوموتیو در کشور توان بالایی وجود دارد و سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی، تمرکز بر توان دولتی صرف نیست، بلکه در تولید ناوگان ریلی حتما از توان بخش خصوصی به طور مناسب بهره می بریم. بنابراین از تمامی سرمایه گذاران دعوت میکنیم تا در توسعه حمل و نقل ریلی حضور یابند و بخشهای ریلی کشور را در همراهی با دولت توسعه بدهند. به گفته مهندس قاسمی، در حوزه ریلی کشور توان تولید ناوگان با تکنولوژی بالا وجود دارد که بایستی ظرفیتهای این بخش تقویت شوند.
مدیرعامل شرکت راهآهن:
رکورد تولید داخلی در حوزه ناوگان ریلی به لحاظ تعداد و ارزش شکسته شد
مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار داشت: سفارش گذاری سرمایه گذاران و بهره برداران به سمت واگنهای فله بر و لبه بلند حرکت کرده و سفارشها ۱۵۰ درصد رشد داشته است.
میعاد صالحی با بیان اینکه در سال ١۴٠٠ رکورد تولید داخلی در حوزه ناوگان ریلی به لحاظ تعداد و ارزش شکسته شد، اظهار داشت: امسال هم با توجه به نامگذاری تولید دانش بنیان اقدامات قابل توجهی در حوزه ریلی انجام شده و یکی از مهمترین مصادیق این شعار در حمل و نقل ریلی است که با نفوذ فناوری میتواند جهش خوبی داشته باشد. وی ادامه داد : در بیانات رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی بارها درباره تاکید بر حمل و نقل ریلی شنیدهام که پشتیبان این حوزه محسوب می شود. مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به بدهی هایی این شرکت، تاکید کرد : با بدهی های سنگین چند هزار میلیارد تومانی مواجه بدیم که منجر به عقب ماندگی حمل و نقل ریلی کشورمان شد و لازم بود که این عقب ماندگی را جبران کنیم، البته بخشی از این بدهیها باقی ماندهاند. صالحی ادامه داد : برای توسعه ناوگان ریلی از ابزارهای تبصره ١٨ و ماده ١٢ قانون استفاده کردیم و به دنبال تسهیل هدفمند فرایند و بازگشت سرمایه هستیم که بهترین تضمینی برای روشن شدن افق سرمایه گذاری در این صنعت است. اشاره به توافق با وزیر کشاورزی برای حمل ریلی کالاهای اساسی گفت: چندی پیش با وزیر کشاورزی توافقنامه ای برای حمل ریلی کالاهای اساسی داشتیم که باعث سفارش گذاری سرمایه گذاران و بهره برداران به سمت واگنهای فله بر و لبه بلند حرکت کرده و سفارشها ۱۵۰ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: همچنین هفته گذشته تزانزیت ریلی از قفقاز به سمت ترکیه و اروپا آغاز شد که امیدواریم با توجه این دولت به دیپلماسی حمل و نقل بتوانیم کریدور شمال-جنوب و کریدور شرقی-غربی را فعال کنیم. صالحی با اشاره به استفاده از توان بخش خصوصی در حوزه ریلی گفت: امروز با فعالیت بخش خصوصی ۶ لوکوموتیو نو و یک لوکوموتیو بازسازی شده به بهره برداری می رسد.
.در سه ماهه اول امسال انجام شد؛
تمدید ۵ هزار کارت هوشمند رانندگان استان کرمانشاه
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه گفت: طی سه ماهه اول امسال ۵ هزار کارت هوشمند رانندگان حمل و نقل کالا تمدید شده است.
فریبرز کرمی گفت: داشتن کارت هوشمند خودرو از ملزومات فعالیت به عنوان راننده حرفهای در سطح کشور است و همه رانندگانی که در حوزه حمل و نقل عمومی کالا و مسافر در جادهها در حال فعالیت هستند باید دارای کارت هوشمند باشند چرا که لازمه صدور بارنامه و صورت وضعیت مستلزم داشتن این کارت است.
وی گفت: ۵ هزار کارت هوشمند رانندگان حمل و نقل کالا و ۱۷۸ کارت هوشمند رانندگان وانت باری از ابتدای امسال تاکنون تمدید شده است.
کرمی افزود: همچنین در این مدت ۵۸۱ کارت هوشمند برای ناوگان حمل و نقل کالا و وانت باری صادر شده است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه گفت: ۸۳ شرکت و موسسات شعب و نمایندگیهای حمل و نقل کالا در استان کرمانشاه فعال است که در ۳ ماهه اول امسال ۲۶ مورد نظارت و بازرسی بر عملکرد شرکتها و موسسات حمل و نقلی انجام شده است.
وی با بیان اینکه این به منظور ساماندهی و ایجاد نظم در نحوه بهره برداری و تردد ایمن وانت بارها در جادههای برون شهری و ارتقای سطح ایمنی در جادههای کشور انجام میشود، یادآور شد: به همین منظور دستورالعملهای مربوط به ساماندهی ناوگان وانت بار فعال در حمل و نقل برون شهری تدوین و شرایط برای اخذ کارت هوشمند راننده و ناوگان تسهیل شده است.
کرمی افزود: طرح ساماندهي ناوگان و رانندگان وانت بار فعال در بخش حمل و نقل عمومي جادهاي با اهداف، رعایت قانون، الزام شرکتها و موسسات حمل و نقل جادهاي به استفاده از بارنامه و ارائه اطلاعات سفر ناوگان وانت بار به منظور تخصیص سوخت انجام میشود.
وی گفت: رانندگان حوزه وانت باری برون شهری میتوانند، به تشکلهای صنفی حمل و نقل کالای سطح استان و یا انجمن صنفی وانت بار استان کرمانشاه مراجعه و به نسبت تشکیل پرونده با شرایط؛ حداقل سن ۲۳ سال و داشتن گواهینامه رانندگی مجاز، دارا بودن مدرک پایان ابتدایی یا نهضت سوادآموزی، ارائه اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه، کارت ملی، پایان خدمت یا معافیت دائم و دو قطعه عکس ۴*۳میتوانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.