همواره یک قدم از آمریکایی‌ها جلوتر بوده‌ایم
همواره یک قدم از آمریکایی‌ها جلوتر بوده‌ایم

علی اکبر صفایی با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار فروند کشتی وارد آب‌های جمهوری اسلامی می‌شود و در بنادر ما فعالیت تخلیه و بارگیری دارند، گفت: در کنار اینها حجم عظیمی از شناورهای سنتی و شناورهای مسافری و دیگر شناورها قرار دارند که در آمارهای این ۵۰ هزار فروند کشتی نیستند اما همه آنها مانند […]

علی اکبر صفایی با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار فروند کشتی وارد آب‌های جمهوری اسلامی می‌شود و در بنادر ما فعالیت تخلیه و بارگیری دارند، گفت: در کنار اینها حجم عظیمی از شناورهای سنتی و شناورهای مسافری و دیگر شناورها قرار دارند که در آمارهای این ۵۰ هزار فروند کشتی نیستند اما همه آنها مانند کشتی‌های اقیانوس پیما تحت کنترل و هدایت سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند به خصوص که ۹۰ درصد تجارت ما دریایی است.
وی درباره فعالیت هندی ها در بندر چابهار گفت: ظرفیت این بندر ۱۲.۵ میلیون تن است اما عملکرد آن ۶.۲ میلیون تن؛ در حالی که به طور کلی عملکرد بندر چابهار رشد داشته است ولی در حمل و نقل کانتینری کاهش داشته‌ایم.
صفایی در مورد علت کاهشی بودن بخشی از عملکرد بندر چابهار گفت: در سال‌های گذشته گندم اهدایی هند به افغانستان از بندر چابهار صورت می‌گرفت که این حجم گندم اهدایی به پایان رسیده و از همین رو شاهد کاهش فعالیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار هستیم.
صفایی با بیان اینکه در پی آن هستیم جریان تجاری کالا از بندر چابهار را رونق دهیم یادآور شد: این بندر ظرفیت های خوبی دارد و قرار است کشتیرانی جمهوری اسلامی مجددا سرویس های خود را به بندر چابهار فعال کند، همچنین خط آهن چابهار، زاهدان، میلک در دست اقدام است که با بهره برداری از آن حجم تجارت بندر چابهار افزایش می‌یابد.
به گفته وی، دو کشور هند و عمان مبادی ارسال کالا از طریق بندر چابهار به ایران و آسیای میانه و کشورهای حوزه CIS هستند با توجه به مذاکرات و روابطی که با کشورهای شرق دریای خزر داریم افزایش تردد کالا میان هند و عمان با آسیای میانه به رشد چابهار کمک می‌کند. معاون وزیر راه ادامه داد: در حال حاضر قرارداد کوتاه مدت اپراتوری چابهار در اختیار هندی هاست البته ما بر عملکرد آنها نقد داریم و امیدواریم با رفع مشکلات میان دو کشور، قرارداد بلندمدت امضا شود.
صفایی درباره رونق تجاری دریای خزر گفت: بخشی از تجارت دریای خزر شرقی به غربی است در حالی که بنادر ما در جنوب دریای خزر قرار دارند که سبب کاهش ترافیک بنادر شمالی ما شده است، مشکل دیگر نبود شناور رو-رو در دریای خزر است، ناوگان موجود هم سن بالایی دارد که ادامه این روند قطعا به شکست تجارت در دریای خزر منجر خواهد شد. لذا امیدواریم با افزایش شناورها و ترددهای دریایی شاهد بهبود فعالیت بنادر شمالی باشیم. سازمان بنادر از محل وجوه اداره شده این سازمان به فعالان اقتصادی، تسهیلات خرید شناور رو-رو در دریای خزر اهدا می‌کند.
معاون وزیر راه درباره بندر شهید رجایی گفت: تلاش ما این است روی بحث جریان سازی کالا در این بندر کار کنیم تا شاهد رونق ترافیک در بنادر کشور باشیم همچنین از شرکت‌های تولیدکننده داخلی تجهیزات بندر شهید رجایی خصوصا گنتری کرین (جرثقیل های بزرگ دروازه ای) حمایت می‌کنیم.
صفایی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره تحریم‌های ظالمانه دریایی کشور گفت: تحریم‌های ظالمانه روی حمل و نقل دریایی اثر گذاشته اما همیشه حمل و نقل دریای ما یک قدم از تحریم‌ها جلوتر بوده است. وقتی آمریکایی‌ها ما را تحریم می‌کردند یک مرحله از آن تحریم جلوتر بودیم و عبور کرده بودیم امیدواریم تحریم‌ها لغو شود و اشتغال زیادی برای جوانان ما ایجاد شود. با این حال در حال حاضر ناوگان کشتیرانی ما محصولات صادراتی و وارداتی را حمل می‌کنند و مشکلی از این نظر نداریم.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رشد ۱۲ درصدی در هشت ماه نخست امسال در کلیه رویه‌های گمرک در داخل نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم. همچنین در مدت مذکور رشد ۳۰ درصدی تخلیه وبارگیری کالا را شاهد بوده‌ایم. در این مدت ۱۲۹ میلیون تن کالا در بنادر تخلیه و بارگیری شد که ۱۱ درصد افزایش داشته است.