وضعیت فرودگاه‌های کشور نیاز به اصلاح دارد
وضعیت فرودگاه‌های کشور نیاز به اصلاح دارد

با حضور وزیر راه و شهرسازی، سه پروژه بزرگ فرودگاهی در منطقه و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد افتتاح و کلنگ‌زنی شد. در این مراسم، از بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به‌عنوان بزرگترین زیرساخت فرودگاهی در پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور بهره‌برداری می‌شود. این برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی است که باند فرودگاه بین‌المللی مهرآباد […]

با حضور وزیر راه و شهرسازی، سه پروژه بزرگ فرودگاهی در منطقه و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد افتتاح و کلنگ‌زنی شد.
در این مراسم، از بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به‌عنوان بزرگترین زیرساخت فرودگاهی در پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور بهره‌برداری می‌شود. این برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی است که باند فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به‌طور کامل بهسازی شده است. ارزش ریالی این پروژه ۷۵۰۰ میلیارد ریال بوده و ظرف مدت ۱۵ ماه به مرحله افتتاح رسیده است. از مشخصات این باند می‌توان به حریم (استریپ) و سامانه زهکشی نوین اشاره کرد.
«رستم قاسمی» در آیین بهره‌برداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد، گفت: در حمل‌ونقل اصلاً شرایط خوبی نداریم، کمتر از ۱۰ کیلومتر در ساعت سرعت قطارهای باری است و در بخش مسافری نیز عمر واگن‌ها و لوکوموتیوها به ۲ برابر سن واقعی خود رسیده است.
وی گفت: همچنین در جاده‌های کشور ۲۰۰ هزار ناوگان فرسوده داریم که سالی بیش از چند میلیارد دلار هزینه مازاد سوخت برای آنها می‌دهیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش هوایی هم در شرایط سخت در حال اداره کشور هستیم سه مشکل اساسی در بخش هوایی داریم، نخست وضعیت کارکنان است، وضعیت کاری کارکنان بخش هوایی منطقی نیست. وضعیت معیشتی کارکنان بخش هوایی فاجعه است و درخواست دارم در مجلس برای کارکنان سخت‌ترین بخش کشور کاری شود.
قاسمی گفت: در نظر داشته باشید این موضوع به ایمنی پروازها ارتباط پیدا می‌کند. فقط کافی است یک هواپیمای ۴۰ نفره سقوط کند آن‌وقت قضاوت‌ها درباره بخش هوایی ایران شروع می‌شود.
وزیر راه ادامه داد: در بخش فرودگاهی دوستان تلاش کردند و کار بزرگی را انجام دادند، اما وضعیت فرودگاه‌ها اصلاً خوب نیست. من به ۶۰ کشور در دنیا سفر کردم، وقتی از فرودگاه‌های همسایه به فرودگاه امام وارد می‌شویم مثل این است که از شهر وارد روستا شده‌ایم.
وی افزود: در دوران کرونا فرودگاه استانبول بالاترین پروازها را داشت و برای ۲۰۰ میلیون مسافر طراحی شده است. اما برخی از سالن‌های فرودگاه مهرآباد متعلق به ۵۰ سال پیش است و وضعیت فرودگاه‌ها نیاز به تغییر اساسی دارد. در مشهد هم باید شهر جدید فرودگاهی بسازیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط تحریم هستیم؛ اما گام‌های خوبی برای افزایش پرنده‌ها برداشته شده است، اما هرگز کافی نیست. عمر و شرایط پرنده‌ها را ملاحظه کنید! این شرایط باید تغییر کند. وزیر راه گفت: برای حل مسئله حمل‌ونقل انتظاراتی داریم؛ اما نامهربانی می‌بینیم مجوزی را دریافت کردم برای بخش حمل‌ونقل که اگر بگذارند اجرا شود کل بخش حمل‌ونقل تغییر خواهد کرد که خرید هواپیما در آن وجود دارد و تا ۲۰ میلیارد دلار هزینه بخش حمل‌ونقل خواهد شد.

ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار مترمربعی در مهرآباد کلید خورد
حمیدرضا سیدی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این مراسم اظهار کرد: سه پروژه امروز ارائه می‌شود که اولین پروژه، بهسازی باند فرودگاه مهرآباد با قدمت ۶۰ ساله است و خلبانان ایرانی از این باند شکایت داشتند. بهسازی این باند در دولت سیزدهم آغاز شد، البته مشکلات سوختی و کمبود گازوئیل ماشین‌آلات را داشتیم که اگر این مشکلات وجود نداشت، زودتر این پروژه به بهره‌برداری می‌رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: درنهایت حدود ۷۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد و با استانداردهای روز دنیا بهسرانجام رسید. شاید بی‌سابقه باشد که پروژه‌ای در دولت با ۷۵۰میلیارد تومان آغاز شده و در همان دولت پایان یابد، این کار با بهترین کیفیت و استانداردها و تجهیزات ناوبری و روشنایی انجام شده و از امروز عملیاتی می‌شود.
وی با بیان اینکه فرودگاه‌ مهرآباد سالها در محرومیت قرار داشت، افزود؛ با تصور اینکه فرودگاه امام خمینی (ره) خارج از تهران وجوددارد و درحال ساخت است، تصور به تعطیلی فرودگاه مهرآباد بود؛ اما در نهایت نظام و دولت به این نتیجه رسید که این فرودگاه‌ باید بماند و ازین رو بهسازی باندها آغاز شد و اکنون دو باند استاندارد داریم و در مراحل بعدی سراغ
تکمیل فرودگاه می‌رویم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مردم به ترمینال‌های تمیز و در شان جمهوری اسلامی احتیاج دارند، گفت: ترمینال یک و دو فرودگاه مهرآباد قدمتی ۷۰ ساله دارند که از ۱۳۳۷ به بهره‌برداری رسیده و امروز جزو آثار باستانی تلقی می‌شوند. اما ترمینال‌های چهار و شش برای سوله‌های صنعتی و کارهای عمومی استفاده می‌شود که در شان این نظام و دولت نیست و بایدبه این موضوع
رسیدگی شود.
سیدی با بیان اینکه با فرمان وزارت راه و شهرسازی به‌دنبال ساخت یک ترمینال در حد و اندازه کشورهای همسایه هستیم، خاطرنشان کرد: تنها کسانی که تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند، مدیران مجموعه‌اند. ما وظیفه خودمان می‌دانستیم که موضوعات را پیگیری کنیم، مقدمات کار هم فراهم شده و یک ریال هم از دولت نمی‌خواهیم و اگر موانع موجود را مجلس و قوه قضاییه برطرف کنند، ظرف سه سال بدون نیاز به اعتبارات دولتی، این ترمینال بزرگ ۱۰۰ هزار متر مربعی را می‌سازیم.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه مجموعه ما به عنوان شرکت فرودگاه‌ها، یکی فرودگاه‌داری و تامین باند و ترمینال و دیگری ناوبری هوایی است. در حال حاضر در مرکز کنترل ما، ۹۰۰ نفر نیروی متخصص، روزانه به ۱۵۰۰ پرواز در فضای ایران خدمات می‌دهند از طریق مرکز کنترل فضای کشور و حدود ۱۲۰ سامانه ‌و دستگاه‌های فاصله‌یاب و سیستم‌های ارتباطی که از لحظه‌ای که هواپیما از مرز چابهار وارد کشور می‌شوند تا زمانی که از مرز بازرگان خارج‌ شوند، کنترل پرواز را بر عهده دارند؛ البته به جز این ۱۵۰۰ پرواز، روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرواز کوچک محلی هم انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: بیش از ۲۰ سال از عمر این مرکز و تجهیزات می‌گیرد و عمرش به پایان رسیده است و نیاز به نوسازی کامل از نظر سازه و تجهیزات دارد، بنابراین در نزدیکی ترمینال یک و دو، مرکز پشتینال کنترل ‌یا اضطراری کشور به مساحت ۱۴ هزار متر و با اعتبار حدود ۸۰۰ میلیارد تومان، ظرف دو سال آینده ساخته خواهد شد برای اینکه مخاطرات پروازهایمان برطرف شود.

در سايه وحدت و همدلی بر تحريم هاي دشمن غلبه کرديم
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري درخصوص
بهره برداري از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد گفت: در سايه وحدت و همدلي توانستيم بر تحريم هاي ظالمانه دشمن غلبه کنيم و با توان مهندسان ايراني اين پروژه ملي را به سرانجام برسيم.
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ محمد محمدی بخش در آیین بهره برداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه بین المللی مهرآباد، کلنگ زنی مرکز کنترل فضای کشور و آغاز طراحی و احداث ترمینال ۱۰۰ هزار مترمربعی فرودگاه مهرآباد که در شرکت فرودگاه ها برگزار شد، اظهار کرد: اتمام پروژه بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد یک پیام واضح داشت؛ در سایه همبستگی، وحدت، تلاش و کارجهادی هرگز مفاهیمی همچون خستگی، کمبود، تحریم و نتوانستن معنا ندارد.
وی با بیان اینکه امروز در جنگ با استکبار جهانی هستیم افزود: انجام این قبیل پروژه ها در شرایط دشوار تحریم نشان از عزم جدی همکاران ما برای گسترش صنعت هوانوردی است.
معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در یکسال اخیر توفیقات زیادی در عرصه هوانوردی بدست آوردیم و با افتخار اعلام می کنیم که تحریم تاثیر چندانی در این حوزه ندارد.

مهرآباد دارای دو باند عملیاتی است
عضو هیات مدیره و راهبر فرودگاه مهرآباد در آیین بهره برداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه بین المللی مهرآباد، کلنگ زنی مرکز کنترل فضای کشور و آغاز طراحی و احداث ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربع این فرودگاه، با بیان اینکه امروز با افتخار فرودگاه مهرآباد دارای دو باند عملیاتی و استاندارد است، گفت: در به ثمر نشستن این باند، افراد زیادی از گذشته تا کنون نقش داشتند که از همه آنها قدردانی می کنم.
وی بارزترین ویژگی پروژه بهسازی کامل باند فرودگاه مهرآباد را همدلی عظیم بین شرکت فرودگاهها، سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه مهرآباد، ایرلاین ها به عنوان شرکای استراتژیک و ارگان های نظامی و انتظامی یاد کرد و گفت: در اجرای این پروژه از متخصصان و مهندسان تا کارکنان بخش خدمات
دخیل بودند.
ابراهیم مرادی با اشاره به نقش باند ۲۹ راست در طول عملیات عمرانی باند ۲۹ چپ گفت: این باند بعد از ۵۰ سال دارای سامانه ILS شد که در نوع خود شاهکار است و تمام بار ترفیکی فرودگاه مهرآباد را در دوران بهسازی باند ۲۹ چپ
تحمل کرد.
راهبر فرودگاه بین المللی مهرآباد با بیان اینکه برای نخستین بار است که پروژه بهسازی سطوح پروازی به صورت مشارکتی در شرکت فرودگاهها اجرا می شود، گفت: باند ۲۹ چپ که وارد مدار
می شود، بعد از ۷۰ سال از استریپ استاندارد و زهکش نوین برخوردار شد.
مرادی با اشاره به دلایل تاخیر در این پروژه که مقرر بود طی یکسال انجام شود، گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، تاخیر در تامین پلیمر و گازوئیل و وارسی پروازی از عواملی بود که باعث تاخیر در اجرای
و بهره برداری از آن شد.
وی با قدردانی از تمام دست اندرکاران پروژه بهسازی باند ۲۹ چپ از ابتدای طرح های مطالعاتی تا عملیات عمرانی گفت: از ابتدا
می دانستیم که پروژه بسیار حیاتی و سختی در دست انجام داریم و از اینکه فرودگاه مهرآباد دارای دو باند عملیاتی شده خوشحالم.