با شیوع جهانی کرونا ویروس سبک و شیوه جدیدی سفر و گردشگری به خود دیده است. سفرهای هوشمند با توجه به حساسیت های ایجاد شده و جلوگیری از ابتلا به این بیماری در نگاه گردشگران شکل تازه ای از سفر را شکل داده است. گردشگری هوشمند در واقع حلقه اتصال سفر با تکنولوژی […]
با شیوع جهانی کرونا ویروس سبک و شیوه جدیدی سفر و گردشگری به خود دیده است. سفرهای هوشمند با توجه به حساسیت های ایجاد شده و جلوگیری از ابتلا به این بیماری در نگاه گردشگران شکل تازه ای از سفر را شکل داده است. گردشگری هوشمند در واقع حلقه اتصال سفر با تکنولوژی است که توانسته رفاه و امنیت بیشتری را برای مسافران فراهم آورد. مقاصد گردشگری برای موفقیت در رقابت های پیش رو در دوران جدید به طور فزاینده ای به دنبال ایجاد بسترهای هوشمند هستند تا بتوانند تجربه منحصربه فردتری و حس آرامش بیشتری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند.
در واقع گردشگری هوشمند موجب می شود یک مقصد نسبت به سایر مقاصد به مشتری مدارتر عمل نموده و با تحریک تقاضای سفر و ایجاد انگیزه، آرامش خاطر بیشتری برای شکل گیری سفر های نو ایجاد نمایند.
گردشگری هوشمند به عنوان نسل چهارم گردشگری می تواند اطلاعات دقیق و مورد نیاز را برای انتخاب مقاصد امن در اختیار گردشگران قرار داده و سایر شاخه های گردشگری را نیز برای تجربه گردشگران بالفعل نماید.
ایجاد اطمینان خاطر با ارائه اطلاعات دقیق از مبدا تا مقصد محقق می شود و استفاده از تکنولوژی موجود در تلفن های هوشمند و تبلت ها اطلاعات با سرعت بالایی منتقل و گردشگران می توانند به آسانی به آخرین وضعیت مسیر و مقاصد گردشگری از نظر امکانات زیربنایی، روبنایی و بهداشتی دسترسی پیدا نمایند.
برنده رقابت در نسل چهارم گردشگری مقاصدی هستند که خدمات با کیفیت تر را در سایه اطلاع رسانی و بهره گیری از هوش مصنوعی و اپلیکیشن ها و سایت های هوشمند ارائه نمایند.
سرمایه گذاری و توسعه برنامه های هوشمند و توجه بیشتر به زیرساخت های مورد نیاز گردشگری هوشمند به منظور افزایش حضور گردشگران ورودی و اعتماد سازی، اولویت سرمایه گذاری و حرکت در ربع قرن ابتدای قرن ۱۵ هجری شمسی در ایران خواهد بود.
از مزایای دیگر گردشگری هوشمند این است که وقتی گردشگران از یک جاذبه دیدن می کنند در مورد آن جاذبه مطلب می نویسند و نهایتا در مورد رستوران ها یا هتل ها در تریپ ادوایز نظرات خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و باعث معرفی و تصویر سازی درست و اطمینان بخشی به سایر مسافران و تحریک تقاضای سفر خواهند شد.
بنابراین روشن است که سفرها از حالت سنتی خود عبور کرده و دوران مدرن گردشگری با ابزارهای متنوع و در دسترس از جمله تلفن های همراه بسیار هوشمندتر از قبل بعنوان یک نیاز دنبال می شود.
این نوع از گردشگری با توجه به شرایط حاکم برجهان در حال پیشرفت و توسعه بوده به گونه ای که هم در سطح خرد و هم در سطح کلان تاثیر فراوانی را ایجاد خواهد بود و کسب و کارهایی در آغاز قرن جدید شمسی می توانند در میدان رقابت باقی بمانند که انعطاف بیشتری در افکار برای تطبیق با شرایط جدید ایجاد نمایند.
از مزایای دیگر نسل چهارم گردشگری می توان به صرفه جویی در وقت و هزینه و ارائه مؤثرتر و بهینه اطلاعات به گردشگران اشاره نمود.
قطعا سرمایه گذاری و اقدامات بیشتری برای توسعه شاخص های مورد نیاز گردشگری هوشمند که منجر به سفرهای هوشمند خواهد شد در شهرها و روستاهای هوشمند باید صورت پذیرد.
افزایش پهنای باند اینترنت بین الملل و توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتباط مالی و بانکی بین المللی و بهره گیری از ظرفیت های ارز دیجیتال از جمله زیرساخت های مورد نیاز برای رونق فضای کسب و کار در این شیوه از گردشگری می باشد.
لازم به ذکر است گردشگری یک صنعت تقاضا محور بر پایه اطلاعات مفید از مقاصد است و فناوری اطلاعات بعنوان محرک اصلی در صنعت گردشگری می تواند با هوشمند سازی عناصر توسعه دهنده این صنعت با بهره گیری از ماشین های هوشمند، گوشی های هوشمند، تلویزیون های هوشمند، شهرهای هوشمند، روستاهای هوشمند، هتل های هوشمند و نهایتا شکل گیری گردشگری هوشمند دنیا را با تجربه ای تازه از سفر مواجه نماید.
در پایان باید عرض کنم که گردشگری هوشمند فقط یک مرحله گذر نیست، بلکه امید بخش و آینده ساز برای بازسازی مجدد صنعت گردشگری خواهد بود بنابراین با سرمایه گذاری مناسب و آموزش می توانیم شرایط را با هدف بهره گیری از این ظرفیت و طراحی بسته های جدید سفرهای هوشمند برای جذب بیشتر گردشگر مهیا کنیم.