پيش بينی کاهش ۴۷ درصدی مسافران فرودگاه‏های ايران در سال ۲۰۲۰
پيش بينی کاهش ۴۷ درصدی مسافران فرودگاه‏های ايران در سال ۲۰۲۰

      ماهور مهراد / محدودیت های کرونایی تقاضا برای سفرهوایی را کاهش داده است. در همین زمینه انجمن خطوط هوایی آسیا و اقیانوسیه نیز اخیرا اعلام کرد که شرکت های هواپیمایی آسیا در ماه ژوئن فقط ۷۲۴ هزار مسافر بین المللی را جابجا کردند که ۹۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان […]

 

 

 

ماهور مهراد /

محدودیت های کرونایی تقاضا برای سفرهوایی را کاهش داده است. در همین زمینه انجمن خطوط هوایی آسیا و اقیانوسیه نیز اخیرا اعلام کرد که شرکت های هواپیمایی آسیا در ماه ژوئن فقط ۷۲۴ هزار مسافر بین المللی را جابجا کردند که ۹۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می دهد.
این انجمن در بیانیه ای گفت: میانگین درصد مسافران هر هواپیما فقط ۳۶٫۳ درصد بود. سوباس منون، مدیر کل انجمن خطوط هوایی آسیا و اقیانوسیه گفت که چشم انداز بهبود این وضعیت در نیمه دوم سال به طور فزاینده ای مبهم است زیرا دولت ها با موج جدید شیوع کرونا دست به گریبانند و مجدداً محدودیت های قرنطینه را اعمال خواهند کرد.
وی گفت: این صنعت در شرایط خطرناکی قرار دارد. خطوط هوایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه به سرعت در حال کاهش ذخایر نقدی خود هستند و خسارات سنگینی را متحمل می شوند.
منون همچنین گفت که خطوط هوایی آسیا و اقیانوسیه ۶۱ میلیون مسافر را در نیمه اول سال جابجا کرده اند که نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد کاهش یافته است زیرا تقاضای سفر در سه ماهه دوم تقریباً از بین رفته است.
شاخص بلومبرگ سهام شرکت های هواپیمایی آسیا و اقیانوسیه از اواسط ژانویه یعنی قبل از پاندمی کرونا و قبل از اینکه شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را کاهش دهند، ۳۵ درصد کاهش یافته است.
طبق خبرهای رسیده فرودگاه های ایران نیز کاهش ۸۰ درصدی مسافر به دلیل شیوع کووید۱۹ تجربه کرده اند. رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در اینباره با اشاره به کاهش درآمد پروازهاي عبوري و ناوبري هوايي ايران پيش بيني کرد که تعداد مسافران فرودگاه هاي کشور در سال ۲۰۲۰ به ميزان ۴۷ درصد کاهش يابد.
سیاوش امیرمکری با اعلام این خبر عنوان کرد: بر اساس پژوهشی که توسط کارگروه تخصصی معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت در خصوص آخرین تحولات صنعت هوانوردی در ایران و جهان انجام شده، پیش بینی می شود، تعداد مسافران پروازهای بین المللی طی سال ۲۰۲۰ در خاورمیانه ۱۰۲ تا ۱۱۳ میلیون نفر کاهش یابد که کاهش ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری درآمد این حوزه را به دنبال دارد. همچنین پیش بینی میشود در منطقه خاورمیانه شاهد کاهش ۲۱ تا ۲۴ میلیون نفری مسافران داخلی و کاهش دو میلیارد دلاری درآمد این بخش باشیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به پیش بینی کاهش ۵۳ تا ۵۹ درصدی مسافران بین المللی و کاهش ۵۰ درصدی مسافران داخلی فرودگاه های جهان در سال ۲۰۲۰، گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده در سال ۲۰۲۰ در جهان شاهد کاهش ۹۷ میلیارد دلاری (۵۷ درصدی) درآمد فرودگاهی و کاهش ۵۵ درصدی درآمد مسافری شرکت های هواپیمایی خواهیم بود.
امیرمکری همچنین با بیان تاثیر بحران کرونا بر درآمد شرکت های خدمات ناوبری هوایی(ANSP ) در مناطق مختلف دنیا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ گفت: در ۶ ماهه اول سال میلادی فرودگاه های جهان با کاهش درآمد ۶٫۲ میلیارد دلاری در این بخش روبرو بودند.
این در حالی است که فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت در فروردین ۹۹، با انجام ۹۲۴۹ فروند نشست و برخاست توانسته اند حدود ۷۵۳ هزار مسافر را به همراه حدود ۹ میلیون کیلوگرم بار و مرسولات پستی جابه جا کنند.
امیرمکری در اینباره گفت: ایران با بیش از ۴۶ درصد و ۶۹ میلیون دلار کاهش درآمد پروازهای عبوری و ناوبری هوایی نسبت به شش ماه اول سال ۲۰۱۹ رتبه ۱۸ دنیا را از نظر کاهش درآمدهای ناوبری به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود در پایان سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۴۷ درصدی تعداد مسافران فرودگاه های کشور باشیم.
امیرمکری همچنین با اشاره به اینکه روند بازگشت پروازهای عبوری از فضای کشور با شیب مثبت و به صورت ملایم در حال انجام است، به تشریح موانع استقبال کافی شرکت های هواپیمایی دنیا از آسمان ایران پرداخت و عنوان کرد: وجود NOTAM محدود کننده EASA و FAA همچنان دلیل اصلی عدم استفاده پروازهای مسافری امریکایی، اروپایی و برخی شرکت های دیگر از فضای ایران است که پروازهای باری نیز مستثنی نیستند و فقط تعداد بسیار محدود از فضای کشورمان استفاده می کنند.
وی افزود: شارژ بالای خدمات ناوبری هوایی ایران نیز دلیل دیگر عدم استقبال از فضای کشور توسط شرکت های هواپیمایی است.
این در حالی است که در فروردین ۹۸، حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاهها جابه جا شده بود و حالا به دلیل شیوع کرونا فرودگاهها کاهش ۷۰ درصدی در نشست و برخاست و کاهش ۷۹ درصدی ارسال و پذیرش بار را تجربه کرده اند.
حالا امیرمکری با اشاره به اینکه در تحلیل انجام شده راهکارهایی نیز برای افزایش پروازهای عبوری آسمان ایران پیشنهاد شده است، گفت: یکی از پیشنهادها، تغییر رویه و قانون محاسبه هزینه خدمات ناوبری هوایی کشور و اخذ مجوز از دولت برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است که بر اساس آن ضمن رعایت قوانین و نظارت های لازم، امکان ارائه مشوق بر مبنای شرایط محیطی، بین المللی به مشتری های عمده در اختیار هیات مدیره شرکت قرار گیرد.
وی افزود: از دیگر راهکارها می توان به تهیه و تدوین یک برنامه جامع بازاریابی و مدیریت مشتری و خدمات در حوزه هوانوردی، اقدام جدی و سریع در خصوص حذف رویه فعلی موضوع double identification از طریق سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد مشترک و استفاده از روش های نوین جایگزین، ارتقای کیفیت خدمات ناوبری هوایی و اعتمادسازی مجدد در مشتریان از طریق اجرای کامل پروژه بازطراحی ساختار فضا، اشاره کرد.
امیرمکری گفت: بر اساس پیش بینی خوشبینانه در سال ۲۰۲۰ شاهد انجام ۱۱۲ هزار پرواز عبوری و کسب درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خواهیم بود. بر اساس پیش بینی متوسط، تعداد پروازهای عبوری ۸۳ هزار مورد با کسب درآمدی بالغ بر ۷۹۰ میلیارد تومان خواهد بود. همچنین بر اساس پیش بینی بدبینانه تعداد پروازهای عبوری سال ۲۰۲۰ تنها ۵۳ هزار مورد و درآمد حاصل نیز ۵۱۰ میلیارد تومان خواهد بود. گفتنی است که اتحادیه بین المللی فرودگاه ها (ACI) با هدف بازآفرینی صنعت بازآفرینی صنعت فرودگاهی و بازگشت اعتماد عمومی به سفرهای هوایی اقدام به ارایه راهکارها و سیاست های جدید خود بر اساس شعار تجربه سفر سلامت کرده که هدف ان در واقع تحقق تجربه مسافرت سلامت و ایمن مسافران هوایی از طریق پیشگیری از انتقال و محافظت مسافران در برابر آلودگی های ویروسی است.
طرح هوشمندسازی خدمات فرودگاهی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی و فوری ACI مورد تاکید قرار گرفته و فرودگاه های بین المللی در منطقه خاورمیانه و جهان اقدامات جدی را در این خصوص آغاز کرده اند و تحقق سفر بدون تماس فیزیکی به عنوان هدف اصلی این طرح عنوان شده است. امید می رود که با انجام اقدامات اعتمادساز و اصلاح فرایند خدمات فرودگاهی و بکارگیری ابزار علمی بازاریابی شاهد بازآفرینی صنعت هوانوردی در سال جاری و سال های آتی باشیم.