پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی پروژه‌ها
پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی پروژه‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۶۹ پروژه بازآفرینی شهری در سطح استان در دست اجراست، در سال جاری نیز ۱۳پروژه جدید در حوزه‌های مختلف بازآفرینی شهری برای استان تعریف شده است. سید عبدالمجید نژادصفوی در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیحاتی در خصوص اقدام‌های انجام شده در […]

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۶۹ پروژه بازآفرینی شهری در سطح استان در دست اجراست، در سال جاری نیز ۱۳پروژه جدید در حوزه‌های مختلف بازآفرینی شهری برای استان تعریف شده است. سید عبدالمجید نژادصفوی در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیحاتی در خصوص اقدام‌های انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری ارایه کرد. او با اشاره به این که هم اکنون ۶۹ پروژه بازآفرینی در سطح استان در دست اجراست، افزود: در سال جاری نیز ۱۳ پروژه جدید تعریف شده است که شامل دو  پروژه در حوزه آب و فاضلاب، دو پروژه مربوط به حوزه برق، یک پروژه درمانی، چهار پروژه آموزشی، یک پروژه بهداشتی، سه پروژه احداث فضای عمومی و پیاده‌سازی و یک پروژه فضای ورزشی مستقل می‌شود.
نژادصفوی با بیان این که حدود ۱۰ پروژه در حوزه ساماندهی آب و فاضلاب  حاشیه شهر مشهد در دست اجراست، گفت: می‌توان گفت ساماندهی فاضلاب حاشیه شهر از مهم‌ترین پروژه‌ها در این حوزه به شمار می‌رود، همچنین پروژه‌های روشنایی معابر محلات هدف بازآفرینی، احداث درمانگاه و نیز فضاهای آموزشی و ورزشی از جمله فعالیت‌هایی است که تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی ساکنان محلات هدف دارد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها از سال ۹۶ تا کنون ۸۰ درصد بوده و پروژه‌هایی که از سال گذشته آغاز به کار کرده‌اند تا کنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
او در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه‌ها نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: کل اعتبار ابلاغی در چهار ردیف ۶۳٫۵ میلیارد تومان بوده و مقدار تخصیص در نظر گرفته شده حدود ۴۰ درصد معادل ۲۵٫۲۰۰ میلیارد تومان است، خوشبختانه با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده موفق به جذب بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان اعتبار شده‌ایم که این میزان بیش از میانگین تخصیص در نظر گرفته شده برای سهم جذب استان است.
به گفته نژاد صفوی میزان بافت فرسوده شهرهای استان خراسان رضوی ۴ هزار و ۸۹۱ هکتار مشتمل بر ۳۲ شهر و ۱۱۷ محله و مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای استان ۵ هزار و ۶۳۶ هکتار مشتمل بر ۸ شهر و ۱۱۴ محله است.

معاون وزیر راه و شهرسازی:
مالیات ۱.۳ میلیون خانه خالی، قطعی است
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مالیات یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی که در حال حاضر شناسایی شده، قطعی است اما واحدهایی که طبق اصلاحیه قانون آذرماه ۱۳۹۹ شناسایی خواهد شد هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و ثبت نام تا پایان ماه جاری ادامه دارد.
محمود محمودزاده اظهار کرد: واحدهای خالی از سکنه به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ گروه اول یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد است که شهریورماه سال گذشته مطابق قانون سال ۱۳۹۴ و ابلاغیه ۱۳۹۵ شناسایی شده و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند. طبق این قانون اگر واحدها یک سال خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند.
وی افزود: مالیات این ۱.۳ میلیون واحد، قطعی است و باید اخذ شود. فقط بحث بر سر نحوه معرفی است که سازمان امور مالیاتی معتقد است باید بر اساس سیستم MPLS و طبق سند دولتی، این معرفی صورت گیرد. بدین صورت که این سیستم بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: بخش دوم، املاکی است که بعد از اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق این اصلاحیه واحدهای مسکونی نباید بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند؛ در غیر این صورت مشمول مالیات خواهد شد. در این بخش هنوز معرفی انجام نشده و مربوط به فراخوانی است که در حال حاضر جریان دارد.
محمودزاده تصریح کرد: سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir برای تعیین وضعیت واحدهای ملکی و استیجاری مطابق قانون آذرماه ۱۳۹۹ در حال فعالیت است و مشکلی ندارد. تمامی مالکان و مستاجران مکلفند تا پایان مهرماه وضعیت سکونتی خود را در این سامانه مشخص کنند. فعلا مهلت تا پایان ماه جاری است که اگر لازم باشد این زمان را تمدید می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مبنای شروع محاسبه مالیات ۱.۳ میلیون واحد شناسایی شده از سال ۱۳۹۵ خواهد بود؟ اظهار کرد: مبنا سال ۱۳۹۵ است اما مدت زمان خالی بودن واحدها یکسان نیست و بر همین اساس مالیاتها متفاوت خواهد بود. بدین صورت که مالکان بعضی واحدها بر اساس مدت زمانی که خالی از سکنه بوده‌اند باید مالیات بپردازند. طبیعتا این مدت می‌تواند یک تا چهار سال باشد.

مرکز آمار ایران اعلام کرد؛
تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در تابستان ۱۴۰۰
مرکز آمار ایران اعلام کرد درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان ١۴٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢۴,٧ درصد است که نسبت به فصل بهار ١٤٠٠(٢٩.١ درصد)، ۴.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، یکی از بخش های مهم بخش مسکن است. که شامل زیر بخش‌های اجاره بهای واحدهای مسکونی و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری، نصب ایزوگام و…) می‌باشد.
در فصل تابستان ١۴٠٠، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ٢۴۴,١ رسید که نسبت به فصل قبل ٨.٠ درصد افزایش داشته است. در این فصل استان لرستان با ٢٧.٥ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٢.٥ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استانهای کشور داشته اند.
درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان ١۴٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٤.٧ درصد است که نسبت به فصل بهار ١٤٠٠ (٢٩.١ درصد)، ۴.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ٤١.٨ درصد مربوط به استان لرستان و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣.١ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است. به عبارتی در فصل تابستان١٤٠٠ خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ١٧.٢ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان خراسان رضوی بطور متوسط ١١.٥ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.
نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١۴٠٠ برابر ٢٧,٦ درصد است. که استان کرمانشاه  با ٣٧.٥ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان  با ١٣.٢ درصد کمترین نرخ تورم را داشته اند.
همچنین در فصل تابستان ١۴٠٠ متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ۴٦,٩ درصد بوده است.