پیش‌آگاهی؛ تنها راه پیش‌گیری
پیش‌آگاهی؛ تنها راه پیش‌گیری
اخیراً یکی از شهروندان که بیماری قند داشت و بر اثر حادثه‌ای بی‌حال و به مرکز درمانی برده شد، به دلیل بی‌توجهی که رخ داد سرم قندی دریافت کرد و از ناحیه هر دو چشم نابینا شد.

اخیراً یکی از شهروندان که بیماری قند داشت و بر اثر حادثه‌ای بی‌حال و به مرکز درمانی برده شد، به دلیل بی‌توجهی که رخ داد سرم قندی دریافت کرد و از ناحیه هر دو چشم نابینا شد.

وی تعریف می‌کرد که توسط یکی از دوستان به عضویت یک گروه واتس‌اَپ درآمد که برخی از آنان به دلیل قند خون بالا بینایی خود را از دست دادند و برخی نیز به دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز نابینا شدند.

این دوست ارجمند که سال‌ها شاطر بود و خود نیز دو فرزند جوان دارد برای‌مان تعریف می‌کرد که تقریباً همه افرادی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد، بینایی خود را از دست دادند، جوان و در سنین ۱۸ تا ۲۳ سال هستند و شرایط روحی بسیار ناگواری دارند و شوربختانه چشمان آنان نیز ترمیم نخواهد شد.

طی چند سال اخیر موضوع مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز و بعضاً آلوده توسط شهروندان که بخش قابل توجهی از آنان جوانانی هستند که یا جان خود را از دست می‌دهند، یا چشم، کبد و کلیه خود را، به خبری پرتکرار در رسانه‌ها تبدیل شد و لازم است هم در برخورد با تولید و توزیع‌کنندگان این مشروبات برخورد انتظامی و قضایی صورت گیرد و هم در سطح جامعه روشنگری شود و همه رسانه‌ها و در رأس همه صدا و سیمای ملی خانواده‌ها و جوانان را از خطری که آنان را تهدید می‌کند، آگاه نمایند.

روز گذشته اتفاقی جدید از این دست در استان گیلان رقم خورد و دیدن فیلم بی‌قراری مادران افرادی که در این حادثه جان خود را از دست دادند در فضای مجازی، بسیار تلخ اما هشداردهنده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تأیید خبر گفت: ۲۰ نفر به دلیل مسمومیت الکلی در رشت به بیمارستان انتقال یافتند که ۹ نفر از این بیماران وضعیت عمومی خوبی ندارند ضمن این‌که چهار نفر هم جان خود را از دست دادند.

دکتر محمدتقی آشوبی با اشاره به این‌که مصدومان با علائم ضعف، بی‌حالی، تاری دید، اضطراب و بی‌قراری به بیمارستان های رشت مراجعه کردند، گفت: همگی این بیماران در مراکز بیمارستانی و آموزشی و درمانی رشت، بستری و تحت مداوا قرار دارند.

وی با بیان این‌که چهار تن از این افراد که بین ۲۲ تا ۴۰ سال سن دارند بر اثر شدت مسمومیت که احتمالا ناشی از اتانونول یا متانول بود جان خود را از دست داده اند، افزود: ۶ تن از این بیماران با حال عمومی بد در بیمارستان های مرکز استان بستری هستند و مابقی این بیماران حال عمومی‌شان خوب است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که تمامی خدمات درمانی برای این بیماران انجام شده است، گفت: این بیماران در سیر بیماری دچار نارسایی حاد کلیوی و نیازمند دیالیز می‌شوند تا شدت مسمومیت در آنها کاهش پیدا کند.

نکته‌ای که درخصوص نگرش برخی مردم و مسئولان نسبت به این موضوع وجود دارد این است که تصور می‌کنند هرکسی که اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی که برابر قوانین شرعی، حرام و برخلاف قوانین کشور هستند کرد، باید عذاب چنین عواقبی را بچشد اما به این حقیقت توجه ندارند که بسیاری از افرادی که در این دام افتادند، جوانان و نوجوانانی خام و بی‌تجربه هستند که حتی سابقه مصرف یا اعتیاد به الکل را نداشتند و تنها از سر کنجکاوی و سرگرمی به این مسیر پا گذاشتند.

نباید فراموش کنیم که جوانان و نوجوانانی که به این خاطر جان خود را از دست داده‌اند، سرمایه‌های کشور هستند و می‌توانستند سال‌ها در حوزه‌های مختلف کار و فعالیت کنند.

نکته مهم بعدی درخصوص افرادی است که نابینا می‌شوند یا کلیه و کبد خود را از دست می‌دهند این است که خانواده‌ها و حوزه درمانی کشور باید چندین دهه هزینه درمان آنان را بپردازند بدون هیچ امیدی به آینده و این معنایی جز تلف کردن سرمایه کشور نیست.

در چنین شرایطی لازم است صدا و سیما و همچنین رسانه‌ها، برنامه‌های مستمر و موثری در پیش بگیرند تا هم جوانان را در مدارس از این خطرات آگاه کنند و هم به خانواده‌ها هشدار دهند تا هوشیار باشند و زمانی که فرزند جوان آنان قصد رفتن به جشن یا دورهمی را دارد، توصیه‌های آگاهی‌بخش و ازجمله پرهیز از لب زدن به مشروبات الکلی را به وی گوشزد کنند.

نکته آخر این‌که پیش‌آگاهی، راهی مطمئن برای پیش‌گیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و برای پیش‌آگاهی نیز لازم است در تلویزیون و همچنین رسانه‌ها و مدارس به‌ویژه مدارس متوسطه دوم درخصوص این آسیب‌ها آزادانه صحبت شود و خطرات مصرف الکل‌های دست‌ساز توسط کارشناسان و آسیب‌دیدگان به بحث گذاشته شود تا در آینده اخباری از استان‌های مختلف کشور نشنویم که چند جوان در یک مراسم عروسی یا جشن تولد، جان و سلامت خود را از دست دادند و مقابله با این خطر جدی را محدود به برخورد قضایی با تهیه‌کننده و فروشنده چنین اقلام خطرناک نکنیم.