کرونا یا کروئلا
کرونا یا کروئلا

نوشین علیپور بعد از مدت ها برآن شدم تا باز دست به قلم ببرم بگویم کرونا کیست یا شاید کرونا چیست؟ اصلا به قول خیلی ها مگر کرونایی هست؟ با کلی فکر کردن به این نتیجه رسیدم که کرونا نمادی از فیلم سیاه و سفید کروئلا است دختری با موهای نیمی سفید و نیمی دیگر […]

نوشین علیپور
بعد از مدت ها برآن شدم تا باز دست به قلم ببرم بگویم کرونا کیست یا شاید کرونا چیست؟ اصلا به قول خیلی ها مگر کرونایی هست؟
با کلی فکر کردن به این نتیجه رسیدم که کرونا نمادی از فیلم سیاه و سفید کروئلا است دختری با موهای نیمی سفید و نیمی دیگر سیاه. بهترین تشبیه برای کرونا همین است کرونا یه کروئلای واقعی است با موهایی به دو نیم تقسیم شده سفید و سیاه.
راستی سفیدی در میان این همه سیاهی چه می گوید اصلا مگر رنگی هم باقی مانده در میان این همه مرگ و میر و تعطیلی و بیکاری و خستگی و افسردگی !!!! رنگ؟ آن هم سفید؟ آری رنگ سفید نماد صلح و آرامش است آرامشی درونی که بعد از سال ها شاید لازم بود تمام انسان ها به درون خودشان فرو بروند و کمی تامل کنند که به کجا چنین شتابان!! شاید لازم بود که مرد خانه چند روز یا چند هفته مجبور باشد که در منزل بماند و نظاره گر تلاش های همسرش و خواسته های گاه و بی گاه فرزندانش باشد و شاید باید مادر خانواده حس می کرد که بودن پدر خانواده در خانه چه معنایی دارد و طعم لذت بودن همسر را در خانه و همراهی در کارهای خانه و تماشای فیلم با اعضای خانواده را بچشد انگار مشغله و کار زیاد و غم نان در این چند سال اخیر باعث شده بود همه ما یادمان برود خانواده یعنی چی؟ همه و همه خلاصه شده بودیم در کار و نان و تجملات.
اما این کروئلای وحشی به ما یاد آوری کرد شاید فردایی نباشد شاید دیگر فرصتی برای گفتن دوستت دارم ها باقی نباشد پس سیاهی کرونا با سفیدی کروئلا همخوانی دارد.
در مورد کرونا خیلی چیزها شنیده ایم دیده ایم خوانده ایم…. خیلی ها آن را به کروکودیل، مرگ خاموش و… تعبیر می کنند اما من می گویم کرونا دو صورت دارد در کنار سیاهی و مرگ و غم و فلاکت، به خیلی چیزها تولدی دوباره داد سخت است باورش . اما تغییر را اجباری ساخت برای همه. از دارا و ندار. از بزرگ و کوچک. حتی پیرمرد نود ساله یاد گرفت که باید برای حفظ سلامتی اش از خانه بیرون نرود و با تکنولوژی آشتی کند و تصویری با فرزندانش حرف بزند یاد گرفت که از اینترنت استفاده کند و خریدهای خانه را حتی از بقالی محل اینترنتی سفارش دهد. یاد گرفت که دیگر پول در بالش نگهداشتن حسن نیست و بلای جان است و فهمیدیم که پول نه تنها چرک کف دست، بلکه مسبب مرگ است.
نوجوانانی که فقط برای گیم از گوشی و لپ تاپ استفاده می کردند مجبور شدند کلاس های آنلاین را با همین وسیله ای که تا چندی پیش صرفا اسباب بازی بود شرکت کنند مدارس آنلاین، تماس های صوتی، خریدهای اینترنتی و همه و همه نشان از یک دنیای جدید دارد تحول و تغییر را به وضوح میتوان لمس کرد. بسیاری از مشاغل سنتی تعطیل شدند اما کسب وکارهای اینترنتی به راه افتادند. بسیاری از کانون های گرم خانواده ها عزادار شدند اما یکرنگی و همدلی بیشتر شد.سال ها بود که صدای عزیزم ها و الهی دورت بگردم ها کمتر شنیده می شد، اما این کروئلای سیاه و سفید با کشیدن پرده ی سیاهی و مرگ باعث شد یادمان بیاید که امروز را دریابیم. کروئلا داستان های بسیار دارد و این قسمت را معرفی کروئلا می نامم و ادامه دارد.
کروئلا یک فیلم کمدی جنایی آمریکایی در سال ۲۰۲۱، بر پایه شخصیت کروئلا دویل از رمان صد و یک سگ خالدار نوشته دودی اسمیت در سال ۱۹۵۶ است. این فیلم توسط کریگ گیلسپی کارگردانی شده و با فیلم‌نامه‌ای از داینا فاکس و تونی مک‌نامارا با داستانی از آلین بروچ مک‌کنا، کلی مارسل و استیو زسیس ساخته شده‌است. این سومین اقتباس لایو اکشن فرنچایز ۱۰۱ سگ خالدار است و به عنوان پیش‌درآمد به کار می‌رود. در این فیلم اما استون در نقش شخصیت عنوان با اما تامپسون، جوئل فرای، پاول والتر هوزر، امیلی بیچام، کربی هوول باپتست و مارک استرانگ در نقش‌های مکمل به ایفای نقش می‌پردازد. داستان فیلم در طی جنبش پانک راک در دهه ۱۹۷۰ اتفاق می‌افتد، و حول محور استلا میلر، یک طراح مد مشتاق است، که راهی را پیدا می‌کند که منجر به تبدیل شدن او به یک طراح مد مشهور به نام کروئلا د ویل می‌شود.
والت دیزنی پیکچرز از توسعه فیلم در سال ۲۰۱۳ با تهیه کنندگی اندرو گان خبر داد. استون در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد و همچنین به عنوان تهیه‌کننده اجرایی فیلم در کنار گلن کلوز، که کروئلا را در اقتباس‌های لایو اکشن پیشین، ۱۰۱ سگ خالدار (۱۹۹۶) و ۱۰۲ سگ خالدار (۲۰۰۰) به تصویر کشید، به ایفای نقش می‌پردازد. فیلم‌برداری اصلی از اوت تا نوامبر ۲۰۱۹ در انگلیس انجام شد.
کروئلا نخستین بار در ۱۸ مه ۲۰۲۱ در لس آنجلس، اولین رویداد مهم فرش قرمز از زمان دنیاگیری کووید-۱۹، به نمایش درآمد و در ۲۸ می در ایالات متحده به صورت سینمایی و به‌طور همزمانی در دیزنی پلاس به صورت دسترسی اولیه پخش شد. این فیلم از سوی منتقدان برای کارگردانی گیلسپی، نقش‌آفرینی‌ها (به ویژه استون، تامپسون و هاوزر)، طراحی لباس، ارزش‌های تولیدی و موسیقی متن فیلم تحسین شده‌است، اما انتقاداتی را برای فیلمنامه آن نشان داده‌است. این فیلم در سراسر جهان بیش از ۲۲۲ میلیون دلار فروش داشته و به هشتمین فیلم پرفروش سال تبدیل شده است. دنباله‌ای برای این فیلم در حال ساخت است.
لندنِ دهه ۱۹۷۰، طراح مد جوان استلا د ویل پس از از دست دادن مادر خود به دنبال آرزوهایش می‌رود و با مشکلاتی مواجه می‌شود. این فیلم بر اساس انیمیشن صد و یک سگ خالدار ساخته شده و تغییراتی نیز دارد.